Kirre01 2 Postad 23 September , 2014 Jag har just nu införskaffat mig en sådan båt som överskriften säge,årsmodell-98 med dubbla mercruiser 4,3L med alpha-one drev! Vad är bra och dåligt på denna sorts båt?har inte hunnit prova den något vidare än? Tyckte jag känd en viss odör av toalett i den,är det vanligt och hur får man bort det lättast! Förbrukning,fart m.m Längtar redan till nästa sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 23 September , 2014 (redigerade) Kan inget om modellen. Men grattis till nya båten. Torgny Redigerad 23 September , 2014 av Torgny-3055 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 23 September , 2014 Grattis till båten. Har en sådan båt men med enkelmontage 7,4mpi med bravo 3 . Jag gillar den starkt. Lite vindkänslig men oftast inga problem när man lärt sig hantera båten. Vad har du för toalett?, många brukar byta ut slangarna och på så sätt bli av med lukt. Jag marchar 24-25 knop med en förbrukning på 2,0-2,5l/nm /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kirre01 2 Postad 23 September , 2014 Tackar för det! Vet inte riktigt har inte kollat men det är någon typ av vakumtoalett tror jag med septittank! Är det besvärligt att byta tror du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 23 September , 2014 Tackar för det! Vet inte riktigt har inte kollat men det är någon typ av vakumtoalett tror jag med septittank! Är det besvärligt att byta tror du? Jag har vacum toa och det funkar perfekt. För att byta slangen från toaletten till vacumpumpen så måste du ta bort väggen i midcabinen. Lite bök är det men inga större problem att utföra. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
berkan 4 Postad 25 September , 2014 Hej och grattis till en bra båt! Det finns ett aktivt kolfilter på avluftningen till septiktanken som man kan byta! Det är till för att ta bort skitlukten när man spolar. Det finns även en bruksanvisning på clubsearay.com hur man kan byta kolet i filtret själv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 25 September , 2014 (redigerade) Tackar för det! Vet inte riktigt har inte kollat men det är någon typ av vakumtoalett tror jag med septittank! Är det besvärligt att byta tror du? Vakuumtoa är det klart bästa du kan ha i en båt. Vissa som inte vet bättre byter till vanlig toalett vilken fyller upp septitanken på nolltid jämfört med vakuumtoan Som nämnts så är det troligen slangarna som börjar släppa igenom lite lukt Redigerad 25 September , 2014 av Capitan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hammurajen 0 Postad 28 September , 2014 Hej och grattis till oss och våra nya båtar! Har också skaffat en Sea Ray 270 i år. Även den har dubbla 4,3:or med AlphaOne-drev. Köpte den i början på sommaren så vi har hunnit puttra runt lite. Har man som jag tidigare bara haft små sportbåtar så kräver en så här stor båt med dubbelreglage, tilt och trimplan lite tillvänjning att köra. Den har en tendens att kränga lite när man drar på innan man justerat in allt (särsklit om det är kraftig sidvind). Men när man fått träna några gånger så går det ganska bra. En trevlig och snygg båt som en familj på 4 personer kan semesterbo i. Jänkarna har kanske inte alltid de mest praktiska inredningslösningarna (dåligt utnyttjade stuvutrymmen) men det funkar. Marschar också runt 24-25 knop. Har inte testat toppfart än. Har inte kollat exakt bränsleförbrukning heller (vill kanske inte veta ) men gissar att två 4,3:or drar ungefär som en 7,4:a, eller kanske något mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kirre01 2 Postad 29 September , 2014 Hej och grattis till oss och våra nya båtar! Har också skaffat en Sea Ray 270 i år. Även den har dubbla 4,3:or med AlphaOne-drev. Köpte den i början på sommaren så vi har hunnit puttra runt lite. Har man som jag tidigare bara haft små sportbåtar så kräver en så här stor båt med dubbelreglage, tilt och trimplan lite tillvänjning att köra. Den har en tendens att kränga lite när man drar på innan man justerat in allt (särsklit om det är kraftig sidvind). Men när man fått träna några gånger så går det ganska bra. En trevlig och snygg båt som en familj på 4 personer kan semesterbo i. Jänkarna har kanske inte alltid de mest praktiska inredningslösningarna (dåligt utnyttjade stuvutrymmen) men det funkar. Marschar också runt 24-25 knop. Har inte testat toppfart än. Har inte kollat exakt bränsleförbrukning heller (vill kanske inte veta ) men gissar att två 4,3:or drar ungefär som en 7,4:a, eller kanske något mer. Du har tur du som köpte tidigt,jag fick min för ca 2 veckor sen1 Köpte den osedd från Oskarshamn,bara sett bilder och pratat med säljaren och likadant med min som han tog i inbyte. Kom en kranbil till Arvika med sea-rayen på så tog han min med tillbaka till Oskarshamn,hur smidigt som helst! Sen var det bara det tråkiga med att föra över en ansenlig summa till köparen av min båt1 Ja jag är nöjd med affären,kunde ha gått hur som helst och han blev också glatt överaskad sa han. Det är ju ett fartyg i jämförelse med vad jag hade innan,en wellcraft 23sl-93. Har du något speciellt att tillägga om 27 över lag,som har haft flyt och åkt lite i sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kirre01 2 Postad 29 September , 2014 Hej och grattis till oss och våra nya båtar! Har också skaffat en Sea Ray 270 i år. Även den har dubbla 4,3:or med AlphaOne-drev. Köpte den i början på sommaren så vi har hunnit puttra runt lite. Har man som jag tidigare bara haft små sportbåtar så kräver en så här stor båt med dubbelreglage, tilt och trimplan lite tillvänjning att köra. Den har en tendens att kränga lite när man drar på innan man justerat in allt (särsklit om det är kraftig sidvind). Men när man fått träna några gånger så går det ganska bra. En trevlig och snygg båt som en familj på 4 personer kan semesterbo i. Jänkarna har kanske inte alltid de mest praktiska inredningslösningarna (dåligt utnyttjade stuvutrymmen) men det funkar. Marschar också runt 24-25 knop. Har inte testat toppfart än. Har inte kollat exakt bränsleförbrukning heller (vill kanske inte veta ) men gissar att två 4,3:or drar ungefär som en 7,4:a, eller kanske något mer. Du har tur du som köpte tidigt,jag fick min för ca 2 veckor sen1 Köpte den osedd från Oskarshamn,bara sett bilder och pratat med säljaren och likadant med min som han tog i inbyte. Kom en kranbil till Arvika med sea-rayen på så tog han min med tillbaka till Oskarshamn,hur smidigt som helst! Sen var det bara det tråkiga med att föra över en ansenlig summa till köparen av min båt1 Ja jag är nöjd med affären,kunde ha gått hur som helst och han blev också glatt överaskad sa han. Det är ju ett fartyg i jämförelse med vad jag hade innan,en wellcraft 23sl-93. Har du något speciellt att tillägga om 27 över lag,som har haft flyt och åkt lite i sommar! Säljaren sa att han marschade runt 25-26 knop och topp strax under 40 knop och förbrukning hade han inte så stor koll på men trodde ca strax under 3 L distanden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser