Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
seglarfreaken

Större/bekvämare båt = segla mindre?

Rekommendera Poster

Jag förstår ditt tänk Seglarfreaken, men de där minuterna med att få av kapell, och återställa efter kortare turer kan mycket väl skapa en stress som man gärna avstår från, och därför kör motor, eller låter blir att klä på kapellen igen.

Sedan tycker jag ändå man får visa respekt för att de där fyspassen du pratar om kanske inte alltid är så lätta att genomföra.  Jag har idrottat på hög nivå i många år, och dessutom haft fysiskt krävande arbeten, trots att jag inte är 50 år fyllda ännu så kan det göra förbannat ont i gamla skador och förslitningar, då är det inte så kul alltid, utan då väljer man de tillfällen när man själv vill röra på sig för att må bra.. 

Självklart tar man det onda med det goda, vissa dagar kan jag fiska en hel dag från morron till kväll, men det innebär att jag kommer att ha svårt att göra några tyngre arbeten dagen efter på grund av smärta i axeln.......     

Ditt uppsåt är gott seglarfreaken.....men du får kanske gå några mil i andras mockasiner innan du dömer oss för hårt......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag ganska ny på seglingen efter ett helt liv i motorbåtens tecken. Kanske det ändrar sig med åren men jag seglar även väldigt korta hopp, tex de 1,5 M jag har från båtplats till klubbholme. Dock inte om det innebär ren pinkryss, då blir det motor dom få minuterna det tar.

Storsegelkapellet åker på direkt efter förtöjning om jag inte ska iväg samma dag alt tidigt på morronen. Varför? Tjaaeeee, vet inte riktigt eg men måste jag ge ett enda svar på den frågan blir det nog att bomkapellet är snyggare än ett slitet segel ;)

Seglar kanske 800-1000 M per säsong med mellan 10 o 20 motortimmar på det. Tillbringar arbetsdagarna med en massa entreprenadmaskiner så att slippa höra motorljudet på ledigt tid prioriteras väldigt mycket högre än extratiden man slipper på att kryssa o plocka med seglen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förstår mycket väl att en del kan ha det tuft med både tid och kropp Twister 550!

Men hade jag  haft FÖR MYCKET förståelse när jag mött och ser både fysika, interlektuella och själsliga begränsningar hos människor så skulle jag garanterat inte ha hållit på med handikappsegling i över tjugo år och fått den uppskattning och respons som jag fått genom åren.

För xx antal år sedan såg jag ett reportage om en pensionerad sjukgymnast som åkte runt och hade gymnastikpass på äldreboende. Reportaget var väldigt fint och hon sa något som jag verkligen tog till mig:

-Om du så bara kan röra ett lillfinger, så gör det med glädje. Det var precis det som tanterna gjorde! För det var BARA tanter som gymnastiserade där.....Tyvärr.

Jag dömer ingen Twister550! Jag menar på bara att ALLA kan vi fastna i rutiner och

boxtänkande. Vi är alla bara vanliga människor. Även jag, om än kanske lite ovanlig ibland:)  Fast alla är vi ju rätt unika på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser attseglin ör väldigt bra för min själ, men framför allt kölbåtssegling inte är bra för min kropp!

Vi har kroppar som är till för att vara aktiva, men då kan det bli svårt om man prioriterar seglingen så mycket som jag/vi gör. Därför skulle det aldrig falla mig in att gnälla över att vi har lång väg att gå för att komma ut till båten eller dra mig för att alltid ta bort/sätta på fockskot och kapellen. Dessutom tycker jag att segelbåten blir vackrare med kapellen på. I år har vi även börjat att hissa upp flaggspelet regelbundet så fort vi kommer till gäst/naturhamnar. När barnen var små hade vi alltid en optimistjolle på släp och använde den så mycket som möjligt, så fort vi kom till en natur/gästhamn. Sedan ett par år tillbaka har vi nu istället en gammal fullängdsbräda på släp som jag ståpaddlar på så mycket dom möjlig när vi lagt till. Det händer även att jag lägger ut ankare med den . Jag tycker det är lite märkligt att så många seglare har gummibåtar och inte i istället segeljolle eller bröda på släp. Inte ens "brödmotor" på gummibåten verkar vara intressant för det flesta! Nä, snurra ska det vara! Vad är det som lockar när man kommer fram till naturr/gästhamnen/klubbholmen? Är

det maten; alkoholen, umgänget eller badet och möjligheten att få njuta ac omgivningen och att få röra på sig efter allt stillasittande? Självklart så får alla göra som de vill, men vanans makt är VÄLDIGT STOR!

Den tid som det tar att göra en båt klar efter respektive för segling handlar om ex antal minuter och det är något som en del vill rationalisera bort. Har man ont i kroppen är väl en sak, men samtidigt så brukar msn ju inte bli mindre stel eller piggare av att inte röra på dig.

Varför inte se alla moment inom segling som en form av motion som kroppen kanske rent av mår bra av. Men visst! Man kanske kan få lite ont/träningsvärk av att hissa segel osv. Går det att ta det onda, med det goda?

Hoppas innerligt att jag kommer fortsätta att leva så aktivt båtliv även då jag har blivit pensionär och slippa prioritera bort något! För de som gillar så tror jag att segling är väldigt bra för själen, men inte för kroppen!

Hur många gånger har inte min fru och jag kunnat konstatera detta under de närmare trettio åren som vi har seglat tillsammans? Så varför då inte se varje moment inom båtlivet som ett litet fyspass? Men det behöver nog kompletteras med stavgång, promenader simturer, gymnastik eller något annat när man kommer i land :)

 

A. det ser nog snyggare och trevligare ut. Det här med "gratis" vardagsmotion köper jag direkt, den e bra.

Flaggspel... hittade en bunt flaggor i båten. Kollade i nån bok åxå, i vilken ordning dom ska hänga.. Hur får man upp dom?

revlig helg... ingen segling den här helgen dessvärre, första gången sen sjösättning i början April..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul Caribic410! Ingen låst box här inte :) Jag ska verkligen försöka att ha min öppen också.

Jag kopplar flaggspelet i samna som jag kopplar försegelkapellet i dvs spinnackerfallet. Nedre änden på flaggspelet sötter jag fast i en av de bakre öglorna oå pulpit. Det aktre flaggspelet hissar jag i dirken och kopplar den nedre änden i en passande mantågstötta.

Man kan också givetvis hissa det aktre flaggspelet i storfallet eller i spinnackergajen om man inte har någon dirk eller om storfallet är upptaget. Sedan bestämmer man givetvis själv om man vill ha samma vinkel på flaggspelen som för och akterstag har eller on man vill ga det snakare/vidare. Personligen så tycker jag det ör snyggast om flaggspelet blir så likt segelsättningen som

möjligt. Jag bryrr mig inte om att ta reda på vad flafgorba betyder eller vilken ordning som de ska sitta i. Nu lever vi ju i en betydligt modernare värld där båtfolk kommunicerar via mobiltelefon, vhf eller annan teknik. För mig är flaggspelet en vacker och festlig smyckning av segelbåten. Men visst är dey trevligt när någon kommer fram och berättar vad de olika flaggorna betyder. I natt tänker jag sova över i båten och i morgon klockan 9 ska jag hjälpa till att ta upp handikappseglarklubben Vindens Vänners fyra Sambor vid Brygga/Ekerö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus31, varför behöver du spärrhandtag för att rulla in storen? Vi har en drygt 41 fots båt och använder bara handkraft vid inrullningen. Gillar inte att använda vinschen då man kan bli för stark och kanske dra sönder något. Samma sak när vi rullar in genuan.

Kanske blev lite fel där. Spärrhandtaget sitter på en oväxlad vinsch för flera funktioner för rullstoren. Uthal, kick och inrullning. Inrullning är inte så trögt men kickning och uthal kräver moment och spärrhandtag. Det jag menade är att det handtaget är bra när genuan ska skotas.

 

När det börjar ta emot även med skotvinschens lågväxel är det mycket lättare med spärrhandtaget. Det kan sättas höger eller vänsterspärrande och är nåt som alla borde ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken på ditt spärrhandtag, Forgus31. Något du byggt ihop själv eller är det färdigköpt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var med när vi köpte Forgusen för 12 år sen. Det är som ett vanligt vinschhandtag är som ett spärrskaft i hylsnyckelsatsen. Det går ju att sätta så man kan skruva loss eller dra åt en mutter. Man är ju som starkast när man drar vinkelrätt ut från vinschen. Genom att ställa om spärren kan jag

välja lämpligt läge om jag vilKen nedväxling jag vill ha på vinschen. Handtaget är längre än ett vanligt vilket också hjälper den svage.

 

Skulle tro att det följde med rullmasten med det vanliga svenska fabrikatet.

 

Nu kan man säkert underlätta skotningen genom att lova men eftersom vi i regel sällan styr själva finns inte samma samspel som med en rorsman.

 

Där ser ni vad slö man kan bli. Välkommen till gamla gardet. Förr eller senare är ni där och några redan framme vid bästföredatum. Men som ni vet finns ett nästbästföredatum som kan vara väldigt skiftande. Att bli pensionär är inte det sämsta jag företagit mig.

 

Men man kan behöva hjälpmedel då styrkan blir sämre. Vinschmotor kan vara en grej som någon föreslog. Pelle Pettersson satte en stark motorvinsch centralt i sittbrunn att använda till alla snören. Med avlastare kan jag kicka, hala ut, dra in/ut båda rullseglen. På våren också hissa seglen. Även akterankaret en bit tills kättingen dyker upp.

 

En sån vinsch kan bli en lyftkran om man tar och sätter uthalet för storen i lasten. När jag trillar överbord skulle jag önska att jag monterat en sån och övat med frugan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pelle Pettersson satte en stark motorvinsch centralt i sittbrunn att använda till alla snören.

 

 

Jag, det var lite så jag tänkte. Som på äldre segelskepp där man hade en eller flera kapstaner som man drog runt för att få kraft i de riktigt tunga lyft/dragjobben ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul Caribic410! Ingen låst box här inte :) Jag ska verkligen försöka att ha min öppen också.

Jag kopplar flaggspelet i samna som jag kopplar försegelkapellet i dvs spinnackerfallet. Nedre änden på flaggspelet sötter jag fast i en av de bakre öglorna oå pulpit. Det aktre flaggspelet hissar jag i dirken och kopplar den nedre änden i en passande mantågstötta.

Man kan också givetvis hissa det aktre flaggspelet i storfallet eller i spinnackergajen om man inte har någon dirk eller om storfallet är upptaget. Sedan bestämmer man givetvis själv om man vill ha samma vinkel på flaggspelen som för och akterstag har eller on man vill ga det snakare/vidare. Personligen så tycker jag det ör snyggast om flaggspelet blir så likt segelsättningen som

möjligt. Jag bryrr mig inte om att ta reda på vad flafgorba betyder eller vilken ordning som de ska sitta i. Nu lever vi ju i en betydligt modernare värld där båtfolk kommunicerar via mobiltelefon, vhf eller annan teknik. För mig är flaggspelet en vacker och festlig smyckning av segelbåten. Men visst är dey trevligt när någon kommer fram och berättar vad de olika flaggorna betyder. I natt tänker jag sova över i båten och i morgon klockan 9 ska jag hjälpa till att ta upp handikappseglarklubben Vindens Vänners fyra Sambor vid Brygga/Ekerö.

 

Ahaaa... jag har haft för mej att det är ett!!! flaggspel, som går från för till akter, över masttoppen. =)

SÅKLAAART!

TY

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Forgus31, varför behöver du spärrhandtag för att rulla in storen? Vi har en drygt 41 fots båt och använder bara handkraft vid inrullningen. Gillar inte att använda vinschen då man kan bli för stark och kanske dra sönder något. Samma sak när vi rullar in genuan.

Kanske blev lite fel där. Spärrhandtaget sitter på en oväxlad vinsch för flera funktioner för rullstoren. Uthal, kick och inrullning. Inrullning är inte så trögt men kickning och uthal kräver moment och spärrhandtag. Det jag menade är att det handtaget är bra när genuan ska skotas.

 

När det börjar ta emot även med skotvinschens lågväxel är det mycket lättare med spärrhandtaget. Det kan sättas höger eller vänsterspärrande och är nåt som alla borde ha.

 

Smart såklart det ska vara spärrfunktion på vissa vinchvevar ibland. Borde ju vara stanard. Var finns dom? Heter dom, spärrvinchvev eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Scampi, hade jag en funktion där jag kunde vända vichens rotationsriktning. En liten knapp... Perfekt när man ville slacka lite i stark vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ahaaa... jag har haft för mej att det är ett!!! flaggspel, som går från för till akter, över masttoppen. =)

SÅKLAAART!

TY

 

 

 

Stor flaggning

Vid särskilt högtidliga tillfällen, förekommer stor flaggning, även kallat flaggning över topp. Detta innebär att, utöver sedvanlig flaggning, samtliga signalflaggor hissas från för till akter via mast-topparna . I Sverige kopplas signalflaggorna ihop i följande ordning: A, B, C, 1, D, E, F, 2, G, H, I, 3, J, K, L, 4, M, N osv. I vissa andra länder förekommer "regnbågsflaggning", vilket innebär att signalflaggornas färg styr deras inbördes ordning. Vid behov kan flera signalserier kopplas efter varandra. Om så är möjligt, hissas även nationsflaggor på samtliga masttoppar, motsvarande liten flaggning. Signalflaggorna hålls hissade endast då akterflaggan är hissad. De bör hissas efter och halas ned före akterflaggan, alternativt samtidigt som denna. Stor flaggning förekommer vanligtvis endast då fartyget ligger förtöjt.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flaggning

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...