Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
seglarfreaken

Större/bekvämare båt = segla mindre?

Rekommendera Poster

Är det fler än jag som har reflekterat över att det är så otroligt många fina segelbåtar som går för motor oavsett om de har fina styrvindar eller fina kryssvindar? Vad beror det på?

Kan det vara så enkelt att man har höjt ambitionen på sina vistelse till sjöss att man inte längre ser någon mening eller glädje i att segla i sina hemmavatten?

Det finns ett talesätt: Mycket vill ha mer.

Är det här ett bevis på detta?

Självklart så har man ett eget val och det kan vara undantagen som oftast bekräftar regeln. Men kan det till och med vara så att de flesta seglade mer/oftare då man inte hade rulle på förseglet?

Segel kan mer eller mindre vara skrymmande och även lukta lite mögel när de förvaras ombord.

Var/är det kanske rent av självbevarelsedrift att man på segelbåtar som saknar rulle till sina segel hissar så fort som möjligt för att både få bättre komfort/fräschare ombord samtidigt som man kunde snabbt få möjlighet av att segelnjuta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att man får mer boyta och bättre bekvämligheter i båten för samma pengar med en segelbåt? I motorbåtar verkar själva motorn utgöra en skrämmande stor del av kostnaden. I segelbåtar är det mycket mindre och klenare motorer, även i större båtar, och det blir mer tillverkningspengar över till själva skrovet och inredningen. Rigg och segel antar jag är, relativt en motor, väldigt billiga.

En segelbåt, för motor, bör vara bränslesnålare än en lika stor motorbåt och skrovform och viktad köl gör att den går bekvämare i grövre sjö.

 

Om man ska köpa en familjebåt och har en viss summa pengar att handla för, kanske det helt enkelt ger mer för pengarna att köpa en segelbåt? Så de som har båtarna är kanske egentligen motorbåtsförare i själen och sinnet, även om båten de har råkar ha mast och segel?

Eller så är det som med cyklar. Jag jobbade en säsong i en cykelbutik. Ni kan inte ana hur många som kommer in och ska skaffa en ny cykel och säger "Jag ska cykla mest på asfalt, men jag vill kunna cykla lite i skogen också!". (Även jag sa så när jag skaffade min första cykel i vuxen ålder, för ganska precis 10 år sen.) Det är bara det att de flesta aldrig gör det. Jo, de kanske testar nån gång, men inte mer efter det. Men går de då på det de säger, så skaffar de en cykel som inte är optimal för terräng eller landsväg. Sen har de "fel" cykel i flera år, och cyklar inte en meter i skogen.

Kanske är många av dessa "motorseglare" av samma sort? De skaffade en segelbåt för att de ville segla, men köpte en för stor, för svårhanterad segelbåt, och tröttnade. Kanske saknade de tålamodet att lära sig segla? Kanske var det dåligt väder och blev skrämmande när de först testade? 10 m/s för segel tror jag många ovana tycker är läskigt. 10 m/s vind för motor, utan segel, är ju inget alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har länge haft samma eller liknande funderingar.
Varför i hela friden seglar man inte sin segelbåt?

  • Relativt nybliven seglare som kanske har svårt att bedöma när man bör och inte bör segla.
  • För lite intresse av segling, båten är mest en statussymbol.
  • Någon i besättningen gillar inte när det lutar.
  • För mycket planering, man måste komma fram dit man bestämt att man ska just denna dag.

 

Efter att ha seglat i fem veckor på semestern har jag och frugan märkt att vi blivit lite "lata", eller kanske snarare mätta på segling. Vi har en timme ut till första natthamnen på fredagskvällen och det har känts lite skönt att gå för motor dit ut några kvällar. Jag skäms lite för att erkänna detta eftersom jag själv undrar varför seglare går för motor.  :(

 

Finns det flera erkännande? 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv brukar jag sällan hissa segel om det är en kortare sträcka som skall köras. Är det bra vind så kan jag dra ut förseglet som jag har på rulle men det är endast på längre bogar jag drar upp storseglet.

 

Nu har inte jag fallen neddragna till sittbrunnen vilket gör att det blir lite krångel att hissa seglet jämfört med min förra båt men jag seglade nog inte mer på storseglet med den...  I vinter skall jag beställa en Lazybag som förhoppningsvis skall förenkla lite. Hade jag haft rullmast hade jag seglat mer men vill inte ha det av andra anledningar; Keep it simple...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska villigt erkänna att jag inte längre äger någon segelbåt just för att det är en massa krångel....... mast på,, mast av, trimma in riggen etc. etc.  kryssa kan va kul, men det tar ju sån tid.....

 

Jag älskar havet och fria vidder,  skulle gärna segla igen, men med familj med massor av andra intressen idrott, friluftsliv, husvagn, hund etc. är det så mycket bekvämare med en båt där jag vet vilken tid det kommer att ta från A till B vidare till C och sedan tillbaka till A.   

Det finns helt enkelt inte tid för segling i mitt liv just nu...

Jag tror nog att många tar segelbåten på en tur  för några timmar, eller en dag, för att komma ut, men om de skulle segla kanske inte tiden räcker till. Grillningen på ön, badet från klippan eller något annat kan ju ha högre prioritet än just själva seglandet....ibland.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har ni inte masten kvar på under vintern? Sparar ju massa jobb att inte plocka ner den!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många intressanta teorier här ovan. Sannolikt en kombo av flera faktorer.
Jag misstänker att ännu en bidragande faktor är vår allmänt uppstressade tillvaro!
Kan man inte koppla bort allt och acceptera fullt ut att man är beroende av vinden för att ta sig fram så blir det besvärligt.
Själv seglar jag så mycket som möjligt. Vill helst inte starta motorn när jag ska in och ut ur kända hamnar. Ser varje tur jag gör "helt motorfri" som lite av en prestigeseger över mig själv.

Men då ser jag och mitt kuttersmycke alltid till att ha gott om tid, planerat rutterna väl eller ha flera alternativa mål för turen. Vi ser till att ha frukt, kaffe, bullar, smörgås mm med oss så vi kan brassa fika om dagsturerna blir långa.

Jag kan förstå den som har tider att passa, folk som väntar. ett bestämt mål att komma till.
En kryss genom en smal Norrlandsfjärd kan vara tidsödande. Oerhört tidsödande.

 

Ligger det inte lite i tiden att vara stressad och ha kontroll på varje minut?
Då funkar det inte riktigt att ligga i bleke och sippa kaffe i fyra timmar. Inte heller att kryssa genom ett smalt sund.

Nä då räknar man: Om vi sticker efter att ha skjutsat Lisa på fotboll och gör Sju knop, 15 nm! Hmmm! två timmar. Då tänder vi grillen klockan två och måste hemåt vid fyra så att vi hinner hem och duscha innan vi ska till morsan på middag.

 

Man snackar om vardagspussel och tyvärr så har många inte ro, tid, möjlighet  eller ens förmågan att stressa ner ens på sin fritid.

 

Min 19-åriga dotter har tagit som vana att alltid stänga av sin telefon direkt hon kommer till båthamnen. Hon stänger inte bara telefonen utan det förefaller som att hon slår av alla stresshormoner direkt hon ser grindarna till hamnen.
En skön förmåga!

 

TILLÄGG:

Sen finns det naturligtvis de som värdesätter stunden ute på klippan, i viken eller vid bryggan mer än själva färden och därför vill ta sig dit så effektivt som möjligt. 
Men i det fallet är det en gåta för mig varför man inte köper sig en motorbåt i stället?

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att en påslagen mobil är säkerhetshöjande ombord...
Själv stressas jag inte det minsta av mobilen. Jag har ljudet avstängt nästan alltid, undantaget när jag väntar samtal, och det är ett par gånger i månaden, max.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ursprungligen postat av Janken

"

 

Ligger det inte lite i tiden att vara stressad och ha kontroll på varje minut?
Då funkar det inte riktigt att ligga i bleke och sippa kaffe i fyra timmar. Inte heller att kryssa genom ett smalt sund.

Nä då räknar man: Om vi sticker efter att ha skjutsat Lisa på fotboll och gör Sju knop, 15 nm! Hmmm! två timmar. Då tänder vi grillen klockan två och måste hemåt vid fyra så att vi hinner hem och duscha innan vi ska till morsan på middag."

 

 

 

 

Så är det ju faktiskt för många av oss, och utan att känna så mycket stress av det så skulle det just nu vara svårt att hinna med några sköna grillningar på öarna i skärgården över huvud taget om man vi inte kunde räkna med en marschfart på 20 knop i de flesta fall.

Det gör inte vårt båtliv sämre, utan vi har accepterat situationen och genom att ´välja rätt båt för oss får vi ett avslappnat och härligt båtliv som passar vår livssituation just nu.

 

Ursprungligen postat av Janken

"Sen finns det naturligtvis de som värdesätter stunden ute på klippan, i viken eller vid bryggan mer än själva färden och därför vill ta sig dit så effektivt som möjligt. 
Men i det fallet är det en gåta för mig varför man inte köper sig en motorbåt i stället?"

 

 

Just nu är det så för oss, därför har vi motorbåt. Men jag kan också tänka mig en situation när vi semestrat ombord i veckor i sträck och då valt segelbåt. Lediga dagar , kvällar eller helger hade vi förmodligen ändå motoriserat ut till favoritöarna för badet, grillningen umgänget, så det ena utesluter nog inte det andra.

 

För övrigt gillar jag att segla som du beskriver, att när tiden finns faktiskt göra det utan motor i möjligaste mån, en sport att segla till boj och kaj, så tillfredställande att manövrera båten dit man vill utan att använda propellern....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog tycka att det är bekvämare att åka för motor med en segelbåt än med motorbåt.

Dessutom går en segelbåt både snålt och stadigt. Att en segelbåt är billigare i inköp än motorbåt (per meter) gör kanske valet ännu lättare. Om du vill ha ett billigt motorbåtsägande, köp segelbåt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju faktiskt skaffa en segelbåt och ta av masten helt. Då får man en bekväm motorbåt, med den enda egentliga nackdelen att den är rätt djupgående.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte tycker jag, som nybörjare, att jag blir mindre seglingsbenägen med större båt. (ifs. relativt men har gått från 27 till 30 till 42 fot)
 

Jag har åxå noterat och undrat.
Eftersom jag e nybliven seglare, sedan fyra säsonger, och föll padask för sättet att ta sig fram. Jag brukar bestämma ungefär åt vilket håll och ungefär hur långt segla, sen får det ta den tid det tar och ibland kommer jag inte dit utan åt ett helt annat håll. Det finns ju en miljon fina ställen därute.

Om jag däremot måste till en bestämd plats och resan dit är prio två tar jag snabbaste möjliga sätt att ta mej dit, bil, tåg, flyg.

Även ute, på E4:an, och ute på mer öppet vatten i fin vind händer det ju ofta att man i perfekt halvvind seglar om båtar som går för motor i 6-7 knop. Då handlar det ju inte om bekvämlighet, eftersom det låter mer om motor samt att det bara är att styra med segel uppe, utan något annat. Jag menar båtar man ser timmavis.

Misstänker att det har med vilken typ av båt man vill ha mer än hur man vill använda båten.Man kanske tycker att segelbåtar e stiligare helt enkelt?

Har du segelbåt så kan du ju välja färdsätt men du kan inte åka vattenskidor och viceversa.

Vore klart intressant att "höra" vad en som mest åker motor tycker.

Förhoppningsvis gör alla så som dom gör för sin egen skull och trivs med det.

 

Mina båtar hittills har varit Vega en säsong, Scampi en säsong och Bavaria Caribic två säsonger.

Jag upplever inte det är besvärligare med större båt, vissa extremt trånga slag kan ju vara jobbigare, då går jag med endast storen.

Seglar faktiskt alltid även till och från klubbholmen (7-8 nm) som brukar vara första/ sista destination. Det kanske är något jag trappar ner på av bekvämlighet, även om jag använder lilla Vegan, som jag åxå har kvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att man får mer boyta och bättre bekvämligheter i båten för samma pengar med en segelbåt? I motorbåtar verkar själva motorn utgöra en skrämmande stor del av kostnaden. I segelbåtar är det mycket mindre och klenare motorer, även i större båtar, och det blir mer tillverkningspengar över till själva skrovet och inredningen. Rigg och segel antar jag är, relativt en motor, väldigt billiga.

En segelbåt, för motor, bör vara bränslesnålare än en lika stor motorbåt och skrovform och viktad köl gör att den går bekvämare i grövre sjö.

 

Om man ska köpa en familjebåt och har en viss summa pengar att handla för, kanske det helt enkelt ger mer för pengarna att köpa en segelbåt? Så de som har båtarna är kanske egentligen motorbåtsförare i själen och sinnet, även om båten de har råkar ha mast och segel?

Eller så är det som med cyklar. Jag jobbade en säsong i en cykelbutik. Ni kan inte ana hur många som kommer in och ska skaffa en ny cykel och säger "Jag ska cykla mest på asfalt, men jag vill kunna cykla lite i skogen också!". (Även jag sa så när jag skaffade min första cykel i vuxen ålder, för ganska precis 10 år sen.) Det är bara det att de flesta aldrig gör det. Jo, de kanske testar nån gång, men inte mer efter det. Men går de då på det de säger, så skaffar de en cykel som inte är optimal för terräng eller landsväg. Sen har de "fel" cykel i flera år, och cyklar inte en meter i skogen.

Kanske är många av dessa "motorseglare" av samma sort? De skaffade en segelbåt för att de ville segla, men köpte en för stor, för svårhanterad segelbåt, och tröttnade. Kanske saknade de tålamodet att lära sig segla? Kanske var det dåligt väder och blev skrämmande när de först testade? 10 m/s för segel tror jag många ovana tycker är läskigt. 10 m/s vind för motor, utan segel, är ju inget alls.

 

Liknelsen med mountainbike o racer/vanlig cykel är bra Raol! Även att boytan på en segelbåt förmodligen är billigare än en motorbåt med samma komfort eftersom motorerna på motorbåten är stora och dyra. Ändå tror jag inte att alla  dessa som har fina segelbåtar verkligen inte kan segla. Jag tror snarare det är så att ju mer pengar du har, desto kräsnare blir du på både komfort och upplevelser.

Äventyret med båten eller den  stora njutningen till sjös startar inte vid hemmahamnen för "pinnseglarna" tror jag! Äventyret/njutningen av båtlivet startar antingen när de kommit ute till havs eller då de kommer iland och äntligen får njuta av den goda maten och vinet som de har med sig. Därefter är det mycket möjligt att de vill hem snabbt så och följa med vad som hänt på börsen :)

Det är nog en livsstil helt enkelt där destinationerna är målet och inte själva seglingen/färden dit.

Tyvärr måste jag säga att då har man missat själva poängen med seglingen anser jag. Men o andra sidan är jag mycket tacksam över att de inte har dragit konsekvenserna av sin livsstil dvs att alla "pinnseglare" i stället skulle  skaffa lyxiga o snabba motorbåtar. Då tror jag att båtlivet änu mer skulle påminna om vardagslivet och stressen på vägarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju, som sagt, cyklist också. Många ser ner på elcyklar, eftersom det är "fusk". De säger "Varför skaffar de inte bara en moped i stället? och pekar finger. Men jag ser det från andra hållet. Om alternativet är att de kör bil, eller för all del en moped, så får de ingen fysisk motion alls och de bullrar mer och släpper ut mer skit i luften bakom sig. På en (laglig) elcykel måste de i alla fall trampa själva till viss del. En del kanske ställer bilen och tar elcykeln i stället. En del kanske till och med vinns över till den omotoriserade cyklingen!

 

Kanske ska man se på "motorseglarna" på samma sätt? Även om de nästan aldrig seglar, så är de ändå bränslesnålare och tystare än motorbåtar av likvärdig storlek. De drar inte upp meterhögt svall. Och en och annan gång seglar nog de flesta ändå. Kanske kommer några då att inse tjusningen med att glida fram nästan ljudlöst, med bara vinden som energikälla, och börja segla mer och mer?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha seglat i fem veckor på semestern har jag och frugan märkt att vi blivit lite "lata", eller kanske snarare mätta på segling. Vi har en timme ut till första natthamnen på fredagskvällen och det har känts lite skönt att gå för motor dit ut några kvällar. Jag skäms lite för att erkänna detta eftersom jag själv undrar varför seglare går för motor.  :(

 

Finns det flera erkännande? 

 

Mackey

 

Ja, vi är alla bara vanliga människor och kan "trilla dit" på ett och annat sätt /tillfälle Mackey:)

Kan det ha att göra med att medelåldern bland kölbåtseglare förmodligen blir allt högre (min uppfattning)? samt att även det påverkar?

Men en bra sak tror jag är att låta den som först ruttnar på att segla ska få bestämma! Då ökar möjligheterna till att personen i fråga även i framtiden vill hänga med ut och segla.

Som du/ni förstår så innebär det här att även jag som genuin seglarfreak går för motor ibland eftersom min fru eller någon annan i besättningen fortare vill komma fram ibland

Det händer även att jag "ruttnar" ibland och startar motorn, fast fortfarande så sker det väldigt sällan.

Däremot vill jag verkligen uppmana "pinnseglare" att hålla koll på vindriktningen/vindstyrkan och vara lite mer flexibla. Det kanske även skulle kunna övertyga sin besättning att det knappt kommer att luta någonting (halvvind-läns) och blir betydligt tystare och skönare om vi rullar ut förseglet och stänger av motorn nu när vi har så fina och tillräckliga styrvindar. Bestäm gärna en minimi-fart som ni vill hålla och starta motorn när det går långsammare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju, som sagt, cyklist också. Många ser ner på elcyklar, eftersom det är "fusk". De säger "Varför skaffar de inte bara en moped i stället? och pekar finger. Men jag ser det från andra hållet. Om alternativet är att de kör bil, eller för all del en moped, så får de ingen fysisk motion alls och de bullrar mer och släpper ut mer skit i luften bakom sig. På en (laglig) elcykel måste de i alla fall trampa själva till viss del. En del kanske ställer bilen och tar elcykeln i stället. En del kanske till och med vinns över till den omotoriserade cyklingen!

 

Kanske ska man se på "motorseglarna" på samma sätt? Även om de nästan aldrig seglar, så är de ändå bränslesnålare och tystare än motorbåtar av likvärdig storlek. De drar inte upp meterhögt svall. Och en och annan gång seglar nog de flesta ändå. Kanske kommer några då att inse tjusningen med att glida fram nästan ljudlöst, med bara vinden som energikälla, och börja segla mer och mer?

 

 

Du har såå rätt Raol! Jag är så tacksam över att "pinn-seglare" finns och hoppas innerligt inte att en majoritet av dessa ruttnar på den låga farten och istället skaffar stora snabba motorbåtar.

Men eftersom jag ä en genuin seglarfreak ända in i själen så skulle jag ändå vilja nå "pinnseglarna" och tipsa om att håll koll på vinstyrkor/vindriktningar och rulla ut då ni har styrvindar i alla fall. PRÖVA :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmmm.... vad är det som gör att många verakr bli "stressade" av hur andra gör, tycker, tänker, beter sig.

Är det så att situationen "jag måste hinna undan" ofta inträffar? Då kan man ju kanske bli stressad. Jag e ju nybörjare och har inte råkat ut för det en enda gång ännu. Har jag haft världens tur bara?

 

"Pinnseglare" lite kul ord i alla fall! Mycket av poängen för mej är åxå själva seglandet. Samma skillnad upplevde jag med bil och motorcykel, även fast båda tar dej ungefär lika snabbt. Motorcykelåkandet, för mej, var ett nöje, bilåkandet ett måste. Så i bil sitter jag endast för att komma till en destination. Med motorcykel åkte jag oftast vägar utanför autobahn och slutdestinationen blev sällan den från början tänkta. Stannade vi några dagar så åkte vi ofta en och annan "okynnes-sväng" även dom dagarna. Resan hem, även om vi var i södra Portugal, var något vi såg fram emot. Bilresan som "hägrade" från min första och sista bilsemester i södra Europa... gav ångest flera dagar innan avresa.

Sen finns det många som tycker precis tvärt om.

Kan det vara därför det finns, Gåskor, Cyklar, Mopeder, Motorcyklar, Tåg, Flyg, Kanoter, Roddbåtar, Motorbåtar, Segelbåtar mm.
Före min första segelbåt hade vi en liten HT båt som vi åkte och badade med, sov i ibland osv. När ungarna åkte leksak bakom kunde vara kul, annars var det destinationen som hägrade. Andra skulle säkert inte stå ut med att fisa fram i 3-7 knop...

Vi restre en lång resa i asien på 80-talet, tog dagen som den kom, åkte vidare eller planerade att åka vidare, när vi tröttnat. Vi mötte massor med folk som bara pratade om vad dom gjort och vad dom skulle göra. Kändes som dom aldrig riktigt upplevde det som fanns där vi var för tillfället... Så för dom var väl åxå resan lite av målet.

Det bästa vore väl om man kunde njuta 150% av allt det man gör själv hela tiden... kanske glädjas 150% åt det andra gör... DÅ har man ju 300% å de e väl bra eller djävligt bra t.o.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte tycker jag, som nybörjare, att jag blir mindre seglingsbenägen med större båt. (ifs. relativt men har gått från 27 till 30 till 42 fot)

 

Jag har åxå noterat och undrat.

Eftersom jag e nybliven seglare, sedan fyra säsonger, och föll padask för sättet att ta sig fram. Jag brukar bestämma ungefär åt vilket håll och ungefär hur långt segla, sen får det ta den tid det tar och ibland kommer jag inte dit utan åt ett helt annat håll. Det finns ju en miljon fina ställen därute.

 

Om jag däremot måste till en bestämd plats och resan dit är prio två tar jag snabbaste möjliga sätt att ta mej dit, bil, tåg, flyg.

Även ute, på E4:an, och ute på mer öppet vatten i fin vind händer det ju ofta att man i perfekt halvvind seglar om båtar som går för motor i 6-7 knop. Då handlar det ju inte om bekvämlighet, eftersom det låter mer om motor samt att det bara är att styra med segel uppe, utan något annat. Jag menar båtar man ser timmavis.

Misstänker att det har med vilken typ av båt man vill ha mer än hur man vill använda båten.Man kanske tycker att segelbåtar e stiligare helt enkelt?

Har du segelbåt så kan du ju välja färdsätt men du kan inte åka vattenskidor och viceversa.

Vore klart intressant att "höra" vad en som mest åker motor tycker.

Förhoppningsvis gör alla så som dom gör för sin egen skull och trivs med det.

 

Mina båtar hittills har varit Vega en säsong, Scampi en säsong och Bavaria Caribic två säsonger.

Jag upplever inte det är besvärligare med större båt, vissa extremt trånga slag kan ju vara jobbigare, då går jag med endast storen.

Seglar faktiskt alltid även till och från klubbholmen (7-8 nm) som brukar vara första/ sista destination. Det kanske är något jag trappar ner på av bekvämlighet, även om jag använder lilla Vegan, som jag åxå har kvar.

 

Härligt Caribic410! Du resonerar som en riktig seglare och kanske rent av som Robban Broberg sjöng en gång i tiden: Målet är ingenting. Resan är allt! Att ha tid och färdmål som man absolut inte vill rucka på kan totalt förstöra seglingsupplevelsen  upplever jag det som. Fast ibland MÅSTE man  :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förstås olika om det viktigaste för dagen är målet eller resan....det skiljer även med en motorbåt.

 

Det kan vara fantastiskt roligt att köra på i hög fart, känna vinden och vågorna, lyftet och suget i magen när man lättar från  toppen av en våg och dunsar ner i nästa...det händer att man kör en extra sväng innan man är framme vid målet, bara för att det är så kul.....

 

Men visst kan det vara mysigt att åka långsamt även med motorbåt, vi har en typisk planande båt, men långtifrån alltid kör vi planingsfart. Är vädret skönt, det finns något trevligt att titta på eller samtala om och vi inte har någon särskild tidsplan åker vi ofta i 3-4 knop och bara njuter av livet....dricker en kopp kaffe, tuggar på en macka och tar oss tid att verkligen uppleva omgivningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag sticker ut och seglar är det för att segla. Jag har inget mål, annat än möjligen planerade vändpunkter en bit bort. Hade de inte varit så "blöta" så hade jag nog hellre seglat en öppen dagseglare, med mer trimningsbar rigg.

 

De gånger jag gått för motor har det varit för att fiska när det varit för lite eller för mycket vind för att kunna dörja för segel. Och för att gå genom Sotekanalen, där det råder segelförbud.

 

Jag antar att det ser annorlunda ut för de flesta som har familj, och har båten som ett utflyktsfordon, och inte som jag, ett rekreationsredskap likt en kajak eller terrängcykel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju faktiskt skaffa en segelbåt och ta av masten helt. Då får man en bekväm motorbåt, med den enda egentliga nackdelen att den är rätt djupgående.

 

Visst kan man låta bli att masta på segelbåten om man vill det. Men vid de tillfällen som vi kört avmastat och även passat på att gå under Stockholms låga broar innan vi har mastat på , upplever jag att båten beter sig annorlunda. Hon rullar mer så jag inser att både hon och jag trivs bäst när masten är rest :)

HON är i det här fallet vår S30:a.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför man behöver bry sig i hur andra använder sina båtar, så länge de inte påverkar mitt båtliv. Jag seglar eller går för motor när det passar mig och inte för att någon annan tycker jag ska segla. Som segelfreaken skriver, en segelbåt utan mast rör sig inte trevligt i sjön. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för stt man måste göra eller tycka som någon annan men du exel 319 sammanfattar mitt tyckande på ett bra sätt.... rätt eller fel är upp till betraktaren =)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förstås olika om det viktigaste för dagen är målet eller resan....det skiljer även med en motorbåt.

 

Det kan vara fantastiskt roligt att köra på i hög fart, känna vinden och vågorna, lyftet och suget i magen när man lättar från  toppen av en våg och dunsar ner i nästa...det händer att man kör en extra sväng innan man är framme vid målet, bara för att det är så kul.....

 

Men visst kan det vara mysigt att åka långsamt även med motorbåt, vi har en typisk planande båt, men långtifrån alltid kör vi planingsfart. Är vädret skönt, det finns något trevligt att titta på eller samtala om och vi inte har någon särskild tidsplan åker vi ofta i 3-4 knop och bara njuter av livet....dricker en kopp kaffe, tuggar på en macka och tar oss tid att verkligen uppleva omgivningen...

 

Ja, det är bra att du har förstått tjusningen i att både åka snabbt och långsamt med din motorbåt Twister550. Den tjusningen kan även jag förstå trots att jag är en utpräglad seglare.

Ibland har de haft artiklar i båttidningar och räknat på hur mycket bränsle man kan spara om man "lunkar" fram med en snabbgående stor motorbåt. Ibland kan man ju se att en och annan motorbåt kan unna sig att  "lunka" fram även då de inte fiskar.

Tänk om man skulle kunna koppla samman vindinstrument, logg och eventuellt någon form av färddator/plotter. Programera in vilken marschhastighet  som man håller normalt när man går för motor och även kunna knappa in vilken snitthastighet som man håller när man seglar på olika  bogar och i olika vindstyrkor. Tänk om det programet skulle kunna meddela när det skulle gå lika fort/fortare att segla, som när man går för motor? 

DET vore något för alla tekniknördar som har stora fina segelbåtar det :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som hade varit mycket intressantare att veta än de tramsiga grader man får på MarinGuiden beroende på hur många inlägg man gör, hade varit att det stått hur gammal peronen som skriver är och var i Sveriges avlånga land han bor.

Hur gammal är du "Seglarfreaken" och var bor du.

Själv är jag 65 och bor i mellersta Bohuslän.

På den tiden jag var "ung och vacker", fått obegränsad tillgång till en båt och lärt mig segla, var jag ute och seglade varje dag hela sommrana.

Sommaren 1969 började jag jobba och i september kom den beryktade höststormen och tog min egen nybyggda båt och en av det två scoutbåtar jag hade ansvar för.

Började bygga en 27 fots havskryssare med drömmen om att segla jorden runt. Innan båten var klar hade jag skaffat familj och min fru var inte alls intresserad av båtar och segling - att det fanns människor som inte var det hade aldrig fallit mig in. Jag hade ju dessutom inte haft nån fungerande båt under tiden, så jag hade inte haft möjlighet att testa.

Vi var ute några veckor varje sommar med mycket stånk och stön varje gång jag ville segla. Det ville jag alltid när det var inte allt för lite vind. För husfridens skull blev det en hel del motorgång även om det var seglingsbara vindar.

När barnen kom upp i tonåren ville de inte följa med alls - de var inte alls intresserade av båtlivet. En skojig detalj i sammanhanget var när min yngsta dotter sökte jobb på en fabrik som tillverkar fartygspropellrar. Vid anställningsintervjun fick hon frågan om hon visste nåt om båtar; Hon svarade ungefär;"Jag är i stort sett uppväxt på en segelbåt". Hon fick jobbet. Jag har aldrig försökt lära mina barn ljuga, men de har tydligen lärt sig slira på sanningen på egen hand.

När barnen inte ville följa med ut på sjön ville frugan det inte heller och vårt båtliv gick i stort sett i stå. Jag sålde båten efter några år, men frugan "tvingade" mig att köpa en havsfidra.

 

Jag började segla själv tre veckor varje sommar och det har jag i stort sett gjort sen dess - 1990 - även om märker en viss förskjutning de senaste åren, sen frugan blev pensionär. Nu skall hon med om jag skall ut. Vill väl inte gå själv hemma. 

 

Blir det 50% av den avverkade sträckan som bli för segel får man va nöjd. Förra sommarens tur på Vänern - 570 distansminuter - avverkades 70 för segel. 500 distansminuter för motor.

 

Att det blev så lite seglat har egentligen sina naturliga förklaringar. Göta Älv fram och tillbaka. Säffle Arvika fram och tillbaka. Om det över huvud taget fanns nån vind så var den stick i stäv och vi hade naturligtvis gjort upp med yngsta dotter att träffa henne och hennes familj på bestämda platser på bestämda tidpunkter.

 

Året innan var jag ute en vecka själv i slutet på sommaren. Då seglade jag dit vindarna bar varje dag utan nån som helst planering.

 

Jag är visserligen en udda typ, men ändå är nog de flesta av oss ganska lika. Dessutom är vi helt oförmögna att först varandras val, då andras val ofta inte är det samma som jag själv skulle gjort.

 

Jag har aldrig kunnat först varför folk envisas med att ha sommarstugor - nu har jag själv en stuga norrom Åkersberga. 

 

Jag kanske lika gärna ha en motorbåt, men jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig ha en båt som inte går att segla med.

 

Själv går jag aldrig ut några timmar en dag eller kväll. Knappast inte en helg. Skall jag gå ut måste jag hinna längre bort än mina hemmafarvatten. Där känner jag alla grunden ytterst väl.

 

Skall jag gå ut några timmar i närområdet, så beror det på nån besökande som vill ut på en tur eller att jag skall ut på nåt "ideellt jobb" på nån ö i regel Hållö.


 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska jag behöva berätta hur gammal jag är Toan? Vi lever i ett fritt land och det här är ett forum där man själv får bestämma hur aktiv man vill vara och vad man vill skriva om/ berätta/kommentera.

Det är väl bättre att inte kommentera alls än att komma med personangrepp eller visa att man tycker att en tråd är tramsig/ointressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Seglarfreaken lite, samtidigt tenderar trådar att spåra ur... det blir ofta mer personliga påhopp hit och dit, än svar på tråden, (har nog gjort mig skyldig till sånt åxå och skäms för det ,fy på mej! ska försöka låta bli).

Har förkortat ursprungsfrågetällningen nedan... i och för sig har ju många svarat varför hen kör motor-båt men finns det någon som känner igen sig som "pinnseglare"? kan du isf. ge trådstartaren den feedback hen förtjänar =)

 

går för motor i fina styrvindar eller fina kryssvindar? Vad beror det på?

Kan det vara så man inte längre ser någon mening eller glädje i att segla i sina hemmavatten?

Det finns ett talesätt: Mycket vill ha mer.

Är det här ett bevis på detta?

seglade man mer/oftare då man inte hade rulle på förseglet?

 

Var/är det för att både få bättre komfort/fräschare ombord samtidigt som man kunde snabbt få möjlighet av att segelnjuta :)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Caribic410!

Jag är inte ute efter något svar i den här tråden och skulle det mot all förmodan finnas så lär de vara rätt många och rätt olika i så fall. Men visst är det bra att se saker och ting utanför sin egen box ibland. Jag är arbetslös nu och där av anledningen till mina många inlägg. Hoppas att de inte stör för mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska jag behöva berätta hur gammal jag är Toan? Vi lever i ett fritt land och det här är ett forum där man själv får bestämma hur aktiv man vill vara och vad man vill skriva om/ berätta/kommentera.

Det är väl bättre att inte kommentera alls än att komma med personangrepp eller visa att man tycker att en tråd är tramsig/ointressant.

 

Nu kan jag inte utläsa något som helst personangrepp i Toaens text. Är det redigerat eller har du månne överreagerat en smula?

 

Mer allmänt:

Jag har själv noterat ungefär samma sak. Att rätt många seglelbåtar tuffar för maskin även i fina vindar. Å andra sidan har de som jag möter som seglar när jag går för maskin säkert tänkt samma sak om mig. :-)

Jag seglar när vinden och besättningen så tillåter. Skall vi gå under tio distans blir det sällan segel om det inte är formidabelt bra väder. Ekvationen regn, rusk och båttransporter ger nästan alltid lösningen järngenua. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Caribic410!

Jag är inte ute efter något svar i den här tråden och skulle det mot all förmodan finnas så lär de vara rätt många och rätt olika i så fall. Men visst är det bra att se saker och ting utanför sin egen box ibland. Jag är arbetslös nu och där av anledningen till mina många inlägg. Hoppas att de inte stör för mycket!

 

=)

Tänkte inte på att det var du som startat tråden.

Upplever inte att du stör på något vis.

Helt klart en tråd som får igång tankar hos många.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...