mtorhage 0 Postad 23 September , 2014 Jag har en direktinsprutad Selva 60HK utombordare från 2006 som behöver få sig ett kamremsbyte och den vanliga höstservicen. Det här är min första säsong med den motorn och för att slippa betala 7400:- så vill jag få tag på en verkstadshandbok för att kunna göra det här själv. Vart kan jag få tag på sådana instruktioner? Måste man känna någon på ett verkstad som kan göra utskrifter från deras online-system? Det skulle nog fungera nästan lika bra med instruktioner för Yamaha eftersom de är så pass lika. Den årliga servicen kan jag nog klura ut själv hur man gör. Däremot vågar jag mig inte på kamremsbytet utan tydliga instruktioner. Oroar jag mig för mycket? Jag menar, om man har bytt kamrem på en bilmotor, borde man då våga sig på att bara göra det på båtmotorn? Tacksam för svar! Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 September , 2014 Lättare byta på utombordare än bil Yamaha har för övrigt strukit åldersintervallet. Inspektion varje år o om OK inte byte förrän vid 1000 timmar. På modeller utan remspännare ska sträckningen mätas vid årliga inspektionen. När Yamaha byggde snurror åt Mariner hade de samma modellkod som motsvarande Yamaha. Kolla din typskylt, kanske samma med Selva. F60A - 69W, F60C - 6C5. A känns igen på att den har knasare, C på att den har sprut. I så fall går det ju lika bra med en Yamaha-manual.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 23 September , 2014 Nu har ju Selva en direktinsprutad 2-taktare också. Kanske ska kolla att det inte är en sådan innan byte av kamrem. Tror nämligen att den 2-t Selvan har kamaxel och några slags vskumventiler, men jag vet inte om drivs med kamrem. Nu vet ju du såklart om det är en 4 -taktare eller ej men det framgår inte av frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mtorhage 0 Postad 23 September , 2014 Visste inte att de moderna 2-taktarna har någon sorts ventiler. Spännande! Min är alltså en 4-taktare. Modellnamnet liknar Yamahas, precis som jarb misstänkte. Den heter F60CETL och tillhör familjen "F60 (6C5)". Har någon en verkstadshandbok eller liknande för en motsvarande Yamaha? Någon sa att det inte existerar utan att alla serviceverkstäder loggar in i ett system på webben och drar ner instruktionerna vid behov. Erfaranhet/tips för byte av kamremmen är också av intresse eftersom jag kommer utföra all service på en ö där jag inte har möjlighet att skaffa delar/verktyg som jag saknar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser