Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Stefan621

Hjälp, vart är en bra placering av givaren?

Rekommendera Poster

Jag skulle valt att placera den mitt mellan motorns rigg och trimplanet, sedan finns väl en instruktion med i förpackningen om lämplig placering i  höjdled i förhållande till botten på båten......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, ungefär i linje med fästplattan till motorn och ner?

ja instr finnes, men ja tänkte om det var någon som hade erfarenhet, då trimplanet kanske

stör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, ungefär i linje med fästplattan till motorn och ner?

ja instr finnes, men ja tänkte om det var någon som hade erfarenhet, då trimplanet kanske

stör?

Själv har jag inombords givare för att inte få den förstörd när jag kör i is, men det låter som en rimlig placering. På det avståndet borde trimplanet inte störa.....     kika annars in på fiskesnack.com där finns hur mycket som helst om ekolod och givare.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser den verkligen framåt så mycket att den kan varna för grund innan du redan är över det? Jag skulle tveklöst montera den i fören, så långt fram som möjligt, om det var min båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser den verkligen framåt så mycket att den kan varna för grund innan du redan är över det? Jag skulle tveklöst montera den i fören, så långt fram som möjligt, om det var min båt.

Fören lyfter väl oftast ur vattnet på en planande båt, då får du ingen signal alls eftersom lodet inte kan mäta genom luft. Givaren måste placeras så att den alltid har kontakt med vattnet.  Man brukar rekommendera på den bakre tredjedelen av skrovet på en planande båt.... 

I de allra flesta fall finns det lite grunt vatten en bit innan en grundgående snurrebåt riskerar att köra på, så man hinner sakta ner. Konen är inte så bred att lodet ser särskilt långt föröver på ett vanligt lod utan man får räkna med att det djupet man får är någonstans under givarens placering, på stora djup blir konen givetvis större, men på grunda områden riktigt liten....

I vår båt har jag satt ett larm som piper när vi har 1.5 meter till botten från skrovet räknat, i 99 fall av 100 har vi saktat ner lååångt innan det larmet ljuder....

I en segelbåt med köl som inte lättar ur vattnet hade jag däremot placerat givaren för om kölen och kanske till och med något framåtriktad för att få information så tidigt som möjligt.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fören lyfter väl oftast ur vattnet på en planande båt, då får du ingen signal alls eftersom lodet inte kan mäta genom luft. Givaren måste placeras så att den alltid har kontakt med vattnet.  Man brukar rekommendera på den bakre tredjedelen av skrovet på en planande båt.... 

I de allra flesta fall finns det lite grunt vatten en bit innan en grundgående snurrebåt riskerar att köra på, så man hinner sakta ner. Konen är inte så bred att lodet ser särskilt långt föröver på ett vanligt lod utan man får räkna med att det djupet man får är någonstans under givarens placering, på stora djup blir konen givetvis större, men på grunda områden riktigt liten....

I vår båt har jag satt ett larm som piper när vi har 1.5 meter till botten från skrovet räknat, i 99 fall av 100 har vi saktat ner lååångt innan det larmet ljuder....

I en segelbåt med köl som inte lättar ur vattnet hade jag däremot placerat givaren för om kölen och kanske till och med något framåtriktad för att få information så tidigt som möjligt.....

Tack.

Om du ser på bilden, ungefär vart tänker du att den skall vara?

Ja någon grundstötning är nog ingen fara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev innan, ungefär mitt emellan riggen och  trimplanet.....och som du själv föreslog rakt under kanten på fästplattan blir säkert jättebra.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...