Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
raol

Kustskepparintyg så billigt som möjligt - tips?

Rekommendera Poster

Jag vill gärna fixa kustskepparintyget, men jag vill göra det så billigt som möjligt. Kursbok räknar jag med att kunna köpa begagnat, och sjökort att öva på har jag. Men den obligatoriska båtpraktiken, hur löser man det enklast om man inte väljer att läsa organiserat inom en kurs? Vad kan separat båtpraktik kosta, och vad är rimligt?

Förarintyg tog jag på högstadiet, i början av 90-talet. Det jag vet att jag har bra koll på är navigation (ruttplanering, avståndsberäkning, ta ut kurs, bäring, positionsbestämning, osv), fyrkaraktärer, sjömärken, väjningsregler, och allmänt sjövett så att säga. Vissa mer ovanliga navigationsljus är det sämre ställt med. (Det är lite papegojkunskap, och sånt fastnar ofta dåligt hos mig. Lite som när jag skulle lära mig mineraler och bergarter på universitetet...)

I övrigt är vet jag inte vad som ingår i kursen. Jag antar att brandsäkerhet och allmän säkerhet finns med. Rutiner vid nödsituationer. Juridik. Försäkringsregler? Finns det motortekniska delar? Ellära?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunskapskraven finns på www.nfb.a.se

Se till att någon trovärdig person utfärdar ett praktikintyg. I samband med provet skriver man in intyget i den blå boken och förhörsförättaren intygar att det är rätt överfört. Obs, du ska ha både dag och mörkerpraktik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är frågan, hur definieras "en trovärdig person"? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är upp till provförättaren att avgöra. Men tex ordf. i en båtklubb borde duga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du googlar på "båtpraktik Göteborg" får du en hel rad träffar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag hittade en vettig länk där faktiskt. 500 kr är ett ok pris, tycker jag. Två tillfällen den här veckan, sen inget förrän i november från just den arrangören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara dag, vad jag kan läsa mig till. Det andra står bara som rekommendation, inte krav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När en kompis skulle ta kustskepparintyget skrev jag på ett intyg om nattnavigering och dagnavigering, eftersom vi har seglat en hel del tillsammans. Det fanns ett intyg att skriva ut på Nfbs hemsidan tror jag.

Provförrättaren såg inga problem med det iaf. Det var ju kaptenen på en yacht som skrivit på intyget ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara dag, vad jag kan läsa mig till. Det andra står bara som rekommendation, inte krav.

Där ser man alltid nåt nytt man får lära sig :)

Det bästa är väl att du kontaktar den förrättare du tänker skriva för och frågar vem han godkänner som "praktikintygare"  så du inte behöver göra om den.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, så kan man ju göra förstås. Det lär väl inte bli av förrän fram på vårkanten, tror jag. Skulle vara lite småkul att göra det för samma förrättare jag hade för förarintyget för ca 22 år sen. Jan Brügge. Det verkar som om han fortfarande är aktiv med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...