Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
kjellapa

Motortips till utter 450. Ska motströms.

Rekommendera Poster

Jag har köpt en utter 450 med segel och åror. Seglar jättebra och använder den ibland istället för kanoten för lite utflykter.

Nu är det så att jag tänkte segla runt någon vecka i långhalsen för att senare ta mig vidare, via vrenaån (vrena), till hallbosjön och yngaren. Jag behöver alltså ta mig uppströms och det är för strömt för att ro.

Vad behöver jag för motor? Det är stenar i åns mynning och därför kan det vara ca 30cm grundt.

Elmotor vore ju det trevligaste att ha på båten men det verkar som dom är för klena för just detta.

/kjellapa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så grunt som 30 cm, klarar du verkligen det med den båten? Bara en propeller som är helt under vatten närmar sig ju det djupet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo visst, men det partiet varar bara typ 10m sen blir det 0.5 minst resten av biten.

Båten går 0.2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tveksam till om jag skulle stucket ner en propeller i det vattendjupet..... räcker ju med en sten som sticker upp så kvaddar du propellern....gamla tiders bogsering från land skulle det funka? Finns det någon stig eller väg längs vattenleden eller är det buskar och träd i vägen.

När jag höll på mycket med kanoter i sjösystemen här i södra Sverige ville jag ibland slippa att lasta ur och bära kanoten. Då tog jag ett rep i fören och ett i aktern på kanoten, och gick på land och bogserade kanoten uppför åarna.....   genom att styra kanotens vinkel mot strömmen med repen kunde jag få den dit jag ville samtidigt som jag fortsatte upp till nästa paddlingsbara sträcka....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tveksam till om jag skulle stucket ner en propeller i det vattendjupet..... räcker ju med en sten som sticker upp så kvaddar du propellern....gamla tiders bogsering från land skulle det funka? Finns det någon stig eller väg längs vattenleden eller är det buskar och träd i vägen.

När jag höll på mycket med kanoter i sjösystemen här i södra Sverige ville jag ibland slippa att lasta ur och bära kanoten. Då tog jag ett rep i fören och ett i aktern på kanoten, och gick på land och bogserade kanoten uppför åarna.....   genom att styra kanotens vinkel mot strömmen med repen kunde jag få den dit jag ville samtidigt som jag fortsatte upp till nästa paddlingsbara sträcka....

Jo det kan vara en bra lösning! Har sett Lars Monsen göra det så jag fattar principen. Ska testa innan jag köper motor för om det funkar kan jag nöja mig med en elmotor för att lägga till med osv.

Tack för tipset!

Tror ni att en elmotor kan driva fram båten i måttlig motström?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...