Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
per_mikael

Få bort ek frön

Rekommendera Poster

Hej,

Jag hoppas att någon kan hjälpa oss med ett lite lustigt problem vi fick i helgen.

Vi tog upp vår båt en Ryds 475 GT från 2001 för lite drygt en vecka sedan.

Efter att motorn fått sig en service osv körde vi båten till den plats den kommer stå under vintern.

Då detta var under en veckodag valde vi att inte göra något med båten förens nu till helgen då vinterkapell osv skall på.

Allt frid och fröjd så långt.

Båten står under ett ek träd, när vi började tvätta båten inuti upptäckte vi att trädet släppt ifrån sig en del frön, dessa frön har i sin tur lämnat efter sig bruna små fläckar, ser nästan ut som rostfläckar eller kaffe fläckar.

Eftersom båten bara stått där några dagar trodde vi att detta skulle bli en enkel match.

Men det gick inte bort med något medel vi hade hemma, så som avfettning, fälgtvätt osv.

Åkte då till närmsta marine shop och de rekommenderade en flaska Oxalsyra ( vet inte fabrikat just nu).

Vi följde instruktionerna, la på syran med svamp väntade ca 40minuter innan vi spolade av med högtryckstvätten, men allt är fortfarande kvar.. inte ens i närheten av att försvinna.

På grund av tidsbrist fick vi slänga på kapell osv inför vintern..

Men hur skjutton skall vi få bort detta till våren?

Har ni något tips..?
Båten ser förjäklig ut nu.

Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej och välkommen till detta forum, prova med att låta solen påverka oxalsyran när du har lagt på den, kanske blanda en mättad lösning själv, dvs, så mycket oxalsyrekristaller så att det inte löser sig mer i vattnet, alltså lite vatten och mycket pulver plus sol.

lite onödigt vetande, eken har inte frö, utan ollon, och det är ingen bra plats att ha båten under en ek då garvsyran påverkar plasten och underlättar för tillväxt av lavar.

kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade liknande problem för några år sedan. Löv föll ner på båten och gav bruna märken, ingen rengöring hjälpte så problemet fick kvarstå till våren. Döm om min förvåning när alla märken var försvunna när vårrustningen inleddes. Du kan ju hoppas att dina märken också trollas bort under pressen i vinter.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade liknande problem för några år sedan. Löv föll ner på båten och gav bruna märken, ingen rengöring hjälpte så problemet fick kvarstå till våren. Döm om min förvåning när alla märken var försvunna när vårrustningen inleddes. Du kan ju hoppas att dina märken också trollas bort under pressen i vinter.

/Claes

Har samma erfarenhet. På våren var de fula fläckarna från något lövträd borta och jag slapp fundera på vad jag skulle göra åt dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte dina fläckar försvunnit av sig själv till våren kan du försöka med högtryckstvätten.

Jag försökte rengöra vårt halkmönster på däck i våras med alla möjliga medel, men blev så där och tog lång tid. Jag gav upp, men dagen efter körde jag med högtryckstvätten med roterande munstycke. Smuts och fläckar försvann i ett nafs! Hade kört hela däcket på 10 minuter och det var skinande rent!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med fälgrengöring. Jag körde med biltemas funkade för mig får sitta på Ca 10-20 min.

Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Även fast det känns lite olustigt att vänta, så får vi skjuta detta problemet till våren.

Det absolut bästa är ju så klart om det är borta.

Det var så himla konstiga fläckar, är nästan som att dom är under gelcoaten.

Nu har jag i alla fall fått lite mer tips & trix, tack så mycket J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen!

Vi hade samma problem med löv i höstas (2013), minns inte om det var ek, men några blad som gav fläckar var det.

Vi hoppades att fläckarna skulle gå bort av tvätt, sedan av vattenlinjeblekning, sedan av sommarens sol (2014), men inget hjälpte.

Vi rubbade bort det mesta av fläckarna till slut, men de finns fortfarande tydlig spår kvar.

Varning för löv alltså!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske bikarbonat, alltså vanligt bakpulver? Är ute på hal is men...

1. Enligt DENNA GP-artikel innehåller ekollon höga halter av "tanniner" och sådana faller tydligen av ekarna just vid denna årstid. Skadlig syra för hundar och även stora betande djur som gärna hetsäter för mycket vad det verkar.
2. WIKIPEDIA visar foton på hela floder av brunfärgat vatten om man googlar tanniner - och just ek omnämns särskilt.
3. Om man då googlar typ "tannin stain removal" kan man hitta den HÄR sajten om rengöring av en temugg.
4. Min egen jäkla porslins-temugg ser för äcklig ut trots idogt skurande.

Vete katten, lång och dåligt verifierad sökkedja.
(Men jag kommer nog att testa bakpulver på min gamla sketna temugg. ;))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min gamla Uttern fick jag bort det mesta genom att aplicera pressad citron på allt som inte gick bort med kem. Det funkade utmärkt, framförallt om det var lite kallt och fuktigt så att vätskan låg kvar ett tag och inte dunstade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...