perolsson 0 Postad 22 September , 2014 Hallå där! Jag har ett problem som har följt mig några år. Jag har försökt fixat problemet och tröttnat, för att året därpå ta tag i det igen och så har det fortgått utan att jag har fått nån ordning på hela. Problemet är att när jag vrider på startnyckeln så klickar det till i startreläet men inget mer händer. Släpper jag sen nyckeln så klickar det inte tillbaks, eller vad man ska säga, utan motorn blir på nåt sätt helt död. Vrider man sen på nyckeln igen så händer ingenting och inte heller klickar det till i den lilla elektromagneten som drar när man trycker på elchoken. Utan motorn verkar, som sagt, bli helt död. Väntar man sen ett tag, säg 5 minuter, så finns det liv i motorn igen och startreläet klickar till när man vrider på nyckeln och motorn dör igen... Det jag har gjort denna sommar är: - Bytt ström- och jordkabel från batteriet till motor. Ca 3 meter lång och 25mm2. (startkablar som jag klippte bort klämmorna på och satte dit kabelskor) - Batteriet är nyladdat - Nytt startrelä - Ny startmotor - Kopplat förbi startnyckeln med en strömkabel från batteriet, via strömbrytare till startreläet samt en jordkabel från startreläet till jordningspunkten på motorn. Efter att jag kopplade förbi startnyckeln så snurrade startmotorn till och motorn startade utan problem. Glad ihågen tog jag ett varv med båten. Stängde av den och startade den igen, funkade perfekt! Körde in till bryggan igen och stängde av för att starta igen och då var allt som förut igen. Klick och sen helt död... Så, nu funderar jag på om det är nån som har nån aning om vad det skulle kunna tänkas vara som är galet... Tacksam för hjälp! =) //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 September , 2014 Felsökning genom byte av delar är en dyrbar metod som ska användas i minsta möjliga mån. När det gäller ett system av många ingående delar där en av delarna ger funktion ibland blir det lättare om man kan mäta istället för byta. Mäter man t.ex att startmotorn inte får 12V ibland så behöver man ju inte byta den. Sen tar man nästa länk i kedjan, t.ex reläer. Får den alltid 12V men inte startmotorn så är felet reläer. Svårt att följa ledare utan kopplingsschema men hittar man batteri, startnyckel, huvudströmbrytare osv är det ganska lätt att mäta med ett par långa sladdar och ett instrument eller 12V glödlampa. Sannolikt kommer inte alltid tolvvolten fram till någon av komponenterna ibland och då gäller det att indikera det. Med flera små glödlampor kan man koppla in på flera ställen och lättare se fel som uppträder mer sällan. Koppla glödlampa till batteriminus och till önskad mätpunkt. Krokodilklämma underlättar. Med några meter elkabel kan man se glödlamporna från förarplatsen. Detta sätt är krångligt genom att man måste tänka och krypa och leta grejerna på svåråtkomliga ställen så jag gör också den lättsamma varianten ofta. Funkar ibland men ofta blir det att beställa ny del och testa. Till slut har man bytt allt och så kanske felet ligger i en ärgad kontakt eller ett kasst batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser