Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
mr_agne

AQ570A går varm vid belastning

Rekommendera Poster

Hej

 

Min AQ570 har helt plötsligt börjat gå varm vid belastning.

Vid 1000-1500 rpm ligger temp helt stadigt på 80* men vid marschfart 3300-3600 rpm stiger temperaturen nästan direkt upp till 90-95*. Slår sedan av då jag ej vågar fortsätta.

 

Precis låtit ett varv byta sjövattenpump, kanske kört ca 2h efter bytet och då utan problem.

Har ej filter på inloppet så det kan inte satt igen sig.

 

Någon som har en ide?

 

//Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte det obefintliga filtret satt igen, så kan du ju ha fått in något som satt igen kylkanaler, slang eller dylikt......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att inte varvet klantat sig och satt slangarna fel, dvs att sjövattnet går baklänges (om det nu ens är tekniskt möjligt på din motor).

 

Ett annat alternativ är att din nya pump är "för stark" för dina gamla slangar. När suget ökar på höga varv orkar slangen på sugsidan inte hålla formen utan deformeras vilket minskar flödet. Det hände mig på min förra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för drev? Om det är ett 280 resp 290 så kan kylvattenslangen mellan drev och sköld läcka (slang trasig, ansl.stos drev uppärjad etc etc)

 

Det som händer är att vid läg fart är allt under vatten och skadan märks ej men när båten kliver upp i plan så kommer slangen över vattenytan och pumpen börjar suga luft blandat med vatten. Dvs motorn får ej tillräckligt med kylvatten och går varm.

När farten sänks och båten faller igenom planingströskeln så kommer slangen återigen under vattenytan ock kylningen fungerar igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarer, har nu en del uppslag att kika på.

Har ett 290 drev

 

Skall se om det går att kika på innan båten åker upp på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visade sig vara kylvattenslangen som ej var ordentligt fastsatt mellan drev och sköld, precis som Gelis antydde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ju bra att det löste sig med ett enkelt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...