mr_agne 0 Postad 21 September , 2014 Hej Min AQ570 har helt plötsligt börjat gå varm vid belastning. Vid 1000-1500 rpm ligger temp helt stadigt på 80* men vid marschfart 3300-3600 rpm stiger temperaturen nästan direkt upp till 90-95*. Slår sedan av då jag ej vågar fortsätta. Precis låtit ett varv byta sjövattenpump, kanske kört ca 2h efter bytet och då utan problem. Har ej filter på inloppet så det kan inte satt igen sig. Någon som har en ide? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 21 September , 2014 Om inte det obefintliga filtret satt igen, så kan du ju ha fått in något som satt igen kylkanaler, slang eller dylikt...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 25 September , 2014 Kolla att inte varvet klantat sig och satt slangarna fel, dvs att sjövattnet går baklänges (om det nu ens är tekniskt möjligt på din motor). Ett annat alternativ är att din nya pump är "för stark" för dina gamla slangar. När suget ökar på höga varv orkar slangen på sugsidan inte hålla formen utan deformeras vilket minskar flödet. Det hände mig på min förra båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 September , 2014 Vad är det för drev? Om det är ett 280 resp 290 så kan kylvattenslangen mellan drev och sköld läcka (slang trasig, ansl.stos drev uppärjad etc etc) Det som händer är att vid läg fart är allt under vatten och skadan märks ej men när båten kliver upp i plan så kommer slangen över vattenytan och pumpen börjar suga luft blandat med vatten. Dvs motorn får ej tillräckligt med kylvatten och går varm. När farten sänks och båten faller igenom planingströskeln så kommer slangen återigen under vattenytan ock kylningen fungerar igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_agne 0 Postad 27 September , 2014 Tack för kommentarer, har nu en del uppslag att kika på. Har ett 290 drev Skall se om det går att kika på innan båten åker upp på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_agne 0 Postad 27 Oktober , 2014 Det visade sig vara kylvattenslangen som ej var ordentligt fastsatt mellan drev och sköld, precis som Gelis antydde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Oktober , 2014 Var ju bra att det löste sig med ett enkelt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser