Avangeline 0 Postad 21 September , 2014 Hej, har precis skaffat min första segelbåt. Båten har en rullfock (genua) och inget uv-skydd. Rätt jobbigt att dra på och av seglet varje gång man lämnar båten, så funderar på om man kan sy på ett UV-skydd som skyddar mot väder och sol. Båten är 24 for, så det är ett mindre segel vi pratar om. Någon som vet någon i GBG-området och strax norröver som fixar detta till en rimlig peng? Vad kan det kosta? Eller kan man köpa material själv och sy på? Har googlat men hittar inte det jag söker riktigt.. Tacksam för svar. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 21 September , 2014 Ring en segelmakare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 21 September , 2014 I första hand bör du skaffa ett kapell till förseglet. UV skyddet är mer ett tillfälligt skydd, inte för att skydda seglet mot väder och vind när det inte används. Ett kapell till din rullgenua bör kosta runt 3 000:- kr. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 September , 2014 SJälvklart kan du sy själv åxå, det är ju ingen kärnfysik och kräver ju inte perfektionism som segel. Båtgrannar till mej skaffade material, både kapellväv och plastrutor, för ca 7000kr och sydde eget sittbrunnskapell. Sitttbrunnen i deras 50 fotare är 12-15 kvaddratmeter, sittbrunnstältet gigantiskt. Dom har/ hade redan sprayhood och biminitopp, så dom sydde ett tält som ligger ovanpå. Till saken hör att dom bor i båten, så sittbrunnstältet är uppsatt året om. Den har hittill klarat två hårda vintrar. Till saken:2 dom har en liten fjuttsymaskin och det enda "lilla extra" är att dom har en lite kraftigare nål än dem vanliga, Under långa bogar satt dom i sittbrunnen och sydde, så egentligen tog det ju ingen tid heller utan gav lite "sysselsättning" på långseglingebogar. Offert dom fick innan dom sydde själv var runt 40000kr Dom gjorde en mall med byggplast och tejp innan. Hur bra som helst. Så, inte för att du tjänar några stora pengar eller får någon bra timerstättning på ett försegelkapell, är det såklart möjligt men framförallt känns det väl alltid bäst nar man "gjort det själv" God luck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 September , 2014 (redigerade) Min dacrongenua med helintegrerat vitt uv-skydd längs akter/under-liket höll 11-13 säsonger här i gbg. Nämner det för att ge en uppfattning om dess effektivitet.Blev en del akterliks-reparationer de sista två åren innan bytet efter säsong 13. Normalt är sådana skydd utbytbara men alltså inte mitt dåvarande. Själv vill jag gärna ha så få handgrepp som möjligt för att komma under segel, så att livslängden kortas känns acceptabelt. Redigerad 22 September , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 September , 2014 Bytte du UV-skydd eller segel efter säsong 13? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 September , 2014 Integrerade UV skydd är nog bra eftersom, precis som Tomas, har "man" ju inte lust att dra upp kapell vid varje tilläggning. I naturhamnen är det akterliket som tar stryk, fast det är ju bara nettetid då solen inte e så stark. Då måste integrerat skydd vara optimalt. När jag inte seglar på flera dagar drar jag upp kapellet, inte annars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 September , 2014 (redigerade) Caibic410 skrev: Bytte du UV-skydd eller segel efter säsong 13? Hela seglet! Kostar att ligga på topp.På just det seglet gick inte uv-skyddet att byta för det var ett sk triradial, alltså hopsytt av en massa långsträckta mindre bitar duk ungefär som hjulekrar ifrån de tre hornen om man googlar. Dessvärre syddes också uv-skyddet fast under dessa många sömmar av oklar orsak? [Triradial är extra dyrt trots att segelmakarn blir av med sina gamla spillbitar, men det blir formstabilt med dukens varp&väft (heter det så?) vända för att möta de olika töj-påkänningarna? Seglets 3D-form kan väl också designas friare för att passa i mitt fall Furlex100S-rullens egenskaper vid olika revning. Inbillar mig i alla fall att kryssvinkeln blir något mindre usel med triradial och att det är värt priset?]Nå, många sömmar blir det i ett sådant segel och dessa sömmar sydde alltså också fast uv-skyddet så det blev hopplöst att byta. (Månne fanns nåt bra segelsömmar-tekniskt skäl för metoden, men numera verkar metoden ha övergetts även hos "min" segelsömmare?)[Min nya genua är också triradial från samma Mölndals-baserade segelloft till 23fots-Amigon men nu med utbytbart uv-skydd på normalt sätt. (Slantade f.ö. 9200 efter prutande år 2012 för seglet, vanlig "icke-triradial" rak duk hade förvånande nog bara kostat runt 6500. Det senare priset faktiskt hundralappen under Bodings polsksydda mässerbjudande. Känsligt naturligtvis med forumreklam men att återberätta historiska fakta borde väl ändå vara tillåtet?)]Bilden nedan visar en reva invid sömmen och även hur det trasiga akterliket förstärkts med en smal påsydd remsa (av annan segelmakare året innan). Segelbyte av snålhet, att lappa&laga blir nog tilltagande olönsamt när tidens tand fått gnaga alltför mycket, plus att man måste kunna lita till sina segels hållfasthet ifall det verkligen råkar "bralla i" !?. Helt klart skör duk i bilden, rimligen p.g.a. uv-strålning eftersom det drabbade området ligger i seglets ständigt solbelysta kant/lik, också typiskt nära stela förstärkningar (dit segelfladdrande brytrörelser förmodligen koncentreras av typ "vajande grässtrå-principen"??) men utöver det var alla seglets sömmar över hela segelytan rätt slitna så jag tvekade inte att byta.Blev långt, hoppas nån blev nåt klokare. Redigerad 22 September , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 September , 2014 Ahaaa.. e de så man revar segel.. å så lite, bara 72mm. Är det bottenrev.. ? =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 26 September , 2014 SJälvklart kan du sy själv åxå, det är ju ingen kärnfysik och kräver ju inte perfektionism som segel. Båtgrannar till mej skaffade material, både kapellväv och plastrutor, för ca 7000kr och sydde eget sittbrunnskapell. Sitttbrunnen i deras 50 fotare är 12-15 kvaddratmeter, sittbrunnstältet gigantiskt. Dom har/ hade redan sprayhood och biminitopp, så dom sydde ett tält som ligger ovanpå. Till saken hör att dom bor i båten, så sittbrunnstältet är uppsatt året om. Den har hittill klarat två hårda vintrar. Till saken:2 dom har en liten fjuttsymaskin och det enda "lilla extra" är att dom har en lite kraftigare nål än dem vanliga, Under långa bogar satt dom i sittbrunnen och sydde, så egentligen tog det ju ingen tid heller utan gav lite "sysselsättning" på långseglingebogar. Offert dom fick innan dom sydde själv var runt 40000kr Dom gjorde en mall med byggplast och tejp innan. Hur bra som helst. Så, inte för att du tjänar några stora pengar eller får någon bra timerstättning på ett försegelkapell, är det såklart möjligt men framförallt känns det väl alltid bäst nar man "gjort det själv" God luck! Att sy ett sittbrunnskapell är inte lätt om det ska bli snyggt. Man måste nog också ha en ordentlig symaskin, det räcker inte med en som sagts här "fjuttmaskin" Bl.a. blir stygnen för korta, den orkar inte mata ordentlig så stygnen blir ojämna och fula. För små stygn i rutorna blir inte starkt det blir svagt i stygnens hål. Men, tycker man att ens båt inte är värd en snygg "supstuga" visst kan man sy själv. Jag kan lacka min egen bil också. Men snyggt? nja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 26 September , 2014 (redigerade) Att sy ett sittbrunnskapell är inte lätt om det ska bli snyggt. Man måste nog också ha en ordentlig symaskin, det räcker inte med en som sagts här "fjuttmaskin" Bl.a. blir stygnen för korta, den orkar inte mata ordentlig så stygnen blir ojämna och fula. För små stygn i rutorna blir inte starkt det blir svagt i stygnens hål. Men, tycker man att ens båt inte är värd en snygg "supstuga" visst kan man sy själv. Jag kan lacka min egen bil också. Men snyggt? nja. Det går utmärkt att sy själv, en båtgranne sydde en sprayhood på en äldre helt vanlig symaskin till sin "andrabåt" som inte var värd de tusenlappar som en kapellmakare måste ta för att få ekonomi i sin verksamhet. Till slut blev det jättesnyggt och bra, men de tänker inte slå sig på kapellmakeri... TILLÄGG: Men oj, vad hade detta med UV-skydd att göra? Mackey Redigerad 26 September , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 September , 2014 SJälvklart kan du sy själv åxå, det är ju ingen kärnfysik och kräver ju inte perfektionism som segel. Båtgrannar till mej skaffade material, både kapellväv och plastrutor, för ca 7000kr och sydde eget sittbrunnskapell. Sitttbrunnen i deras 50 fotare är 12-15 kvaddratmeter, sittbrunnstältet gigantiskt. Dom har/ hade redan sprayhood och biminitopp, så dom sydde ett tält som ligger ovanpå. Till saken hör att dom bor i båten, så sittbrunnstältet är uppsatt året om. Den har hittill klarat två hårda vintrar. Till saken:2 dom har en liten fjuttsymaskin och det enda "lilla extra" är att dom har en lite kraftigare nål än dem vanliga, Under långa bogar satt dom i sittbrunnen och sydde, så egentligen tog det ju ingen tid heller utan gav lite "sysselsättning" på långseglingebogar. Offert dom fick innan dom sydde själv var runt 40000kr Dom gjorde en mall med byggplast och tejp innan. Hur bra som helst. Så, inte för att du tjänar några stora pengar eller får någon bra timerstättning på ett försegelkapell, är det såklart möjligt men framförallt känns det väl alltid bäst nar man "gjort det själv" God luck! Att sy ett sittbrunnskapell är inte lätt om det ska bli snyggt. Man måste nog också ha en ordentlig symaskin, det räcker inte med en som sagts här "fjuttmaskin" Bl.a. blir stygnen för korta, den orkar inte mata ordentlig så stygnen blir ojämna och fula. För små stygn i rutorna blir inte starkt det blir svagt i stygnens hål. Men, tycker man att ens båt inte är värd en snygg "supstuga" visst kan man sy själv. Jag kan lacka min egen bil också. Men snyggt? nja. hmmm..... Jag har sett kapellet så länge dom haft det, alltid trott det ingick i båten en 50ft jeanneu.. Det vear mer av en slump vi pratade om det för någon månad sedan, annars hade jag aldrig kommit på ide´n, pga. osnygghet eller lite hobbykvalitet, att det skulle varit gjort med en "fjuttmaskin" eller "hemma".. SÅ u r talking emot "bättre vetande". frågan är väl närmast hur brådis du har. SY med stygnlängd osv funkar faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 September , 2014 Att sy ett sittbrunnskapell är inte lätt om det ska bli snyggt. Man måste nog också ha en ordentlig symaskin, det räcker inte med en som sagts här "fjuttmaskin" Bl.a. blir stygnen för korta, den orkar inte mata ordentlig så stygnen blir ojämna och fula. För små stygn i rutorna blir inte starkt det blir svagt i stygnens hål. Men, tycker man att ens båt inte är värd en snygg "supstuga" visst kan man sy själv. Jag kan lacka min egen bil också. Men snyggt? nja. Det går utmärkt att sy själv, en båtgranne sydde en sprayhood på en äldre helt vanlig symaskin till sin "andrabåt" som inte var värd de tusenlappar som en kapellmakare måste ta för att få ekonomi i sin verksamhet. Till slut blev det jättesnyggt och bra, men de tänker inte slå sig på kapellmakeri... TILLÄGG: Men oj, vad hade detta med UV-skydd att göra? Mackey =)... tenderar att bli "lite" stickspår... precis som ett par vänner vi seglade med från Västervik till Harstena, dom åkte lite före oss... perfekt för deras spinaker.. när vi kom fram trodde vi dom skulle ha grillen igång osv... Vi kallade på dom..... Ett litet stickspår, dom hade "hamnat" i riktning Loftahamar, så det blev en sväng, ett litet stickspår... så fyra timmar senare dök dom upp.. Det är segling IRL.. så varför undanta forum... inte ämnet och svaren utan vägen dit... =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 12 Postad 27 September , 2014 (redigerade) För att gå tillbaka till tråden, så har jag både UV-skydd och rullfockskapell. Drar upp kapellet när jag lämnar båten mer än ett par dagar. Under semestern när vi är ute så får UV-duken göra jobbet. Kostade sammanlagt typ 8000:-, men det förlänger ju seglets livslängd avsevärt, så varför inte? Man kan säkert få ett paketpris hos sin segelmakare. Jag valde att enbart ha UV-skydd först, men tyckte att seglet blev så skitigt eftersom det lätt rinner ner smuts bakom akterliket när seglet är ihoprullat. Så därför köpte jag ett jättefint rullfockskapell som sitter som en smäck. Ska man sy själv så gäller det att få till linorna som snörper åt längs rullen. Står kapellet och fladdrar så utmattas tyget och det tar slut på ett par säsonger, så det är superviktigt att det blir tight. Såg nån tråd för ett tag sedan där TS undrade varför kapellet sprack där linorna går genom duken, och det beror på att det suttit och fladdrat i vinden. Ja, det var vad jag kunde bidra med. Redigerad 27 September , 2014 av Leonardo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 September , 2014 Att sy ett sittbrunnskapell är inte lätt om det ska bli snyggt. Man måste nog också ha en ordentlig symaskin, det räcker inte med en som sagts här "fjuttmaskin" Bl.a. blir stygnen för korta, den orkar inte mata ordentlig så stygnen blir ojämna och fula. För små stygn i rutorna blir inte starkt det blir svagt i stygnens hål. Men, tycker man att ens båt inte är värd en snygg "supstuga" visst kan man sy själv. Jag kan lacka min egen bil också. Men snyggt? nja. Det går utmärkt att sy själv, en båtgranne sydde en sprayhood på en äldre helt vanlig symaskin till sin "andrabåt" som inte var värd de tusenlappar som en kapellmakare måste ta för att få ekonomi i sin verksamhet. Till slut blev det jättesnyggt och bra, men de tänker inte slå sig på kapellmakeri... TILLÄGG: Men oj, vad hade detta med UV-skydd att göra? Mackey =)... tenderar att bli "lite" stickspår... precis som ett par vänner vi seglade med från Västervik till Harstena, dom åkte lite före oss... perfekt för deras spinaker.. när vi kom fram trodde vi dom skulle ha grillen igång osv... Vi kallade på dom..... Ett litet stickspår, dom hade "hamnat" i riktning Loftahamar, så det blev en sväng, ett litet stickspår... så fyra timmar senare dök dom upp.. Det är segling IRL.. så varför undanta forum... inte ämnet och svaren utan vägen dit... =) =) Både sittbrunnskapell och sprayhood är väl åxå en form av UV-skydd?? Sen skydar det ju mot både regn, smutsigt nedfall och vind. Men det gör väl försegelskapell åxå, eller har jag inte "fattat" galopp? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 September , 2014 På en hamnplan i södra Frankrike såg jag en man som la ut seglet på pressening och sprayade på ett UV skydd. När jag frågade sa han att han sprayade två gånger per år. Tre burkar gjorde han av med, såg jag. Har ingen aning om det var humbug eller inte…. Vi har en stor fördel här uppe i norden och det är att solstrålarna är mindre kraftiga här pga vinkeln till solen, jämfört med Medelhavet borde segel klara sig mycket längre tid här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 30 September , 2014 Kanske, kanske inte? Jag tror inte det är humbug med UV-skydd på segel, det funkar ju på människor. Frågan är hur mycket det hjälper över tiden. Jag goglade lite och det finns både uv-skydd och skydd mot alger och mögel till segel. Det hade jag ingen aning om. UV-strålningen är mindre intensiv här i norr, men vi har ju sol nästan dygnet runt. Sätter man inte på segelkapellen kanske våra segel får lika mycket uv-strålning på sig som seglen i medelhavet. Inga vidare svar på Funkis frågor, sorry. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 September , 2014 PTFE borde fungera väl, det är ju extremt tätt och UV tåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser