Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Shas

Gummibåts projekt

Rekommendera Poster

Hej på Er alla !

Har skaffat en gummibåt till min chaparall 276 och för att den ska ligga hyffsat bra på badbryggan blev det en 2,4 meters båt.

Nu är det så att min 11 åriga grabb gärna vill ha rattstyrning, och eftersom jag mer eller mindre har tillgång till en mekanisk verkstad så fick det här bli ett trevligt vinterprojekt tillsammans.

Ännu bättre är att jag har en gammal hydraulstyrning liggande kalas !!!. Halvvägs in i bygget har jag dock stött på lite trubbel,  Att byta ut den lilla Hondamotorn på 2,4hk det förstod jag att det var nödvändigt ända från början. 

En 5hk är var båten tål så då har jag börjat leta och börjar så smått inse att jag tagit mig vatten över huvudet... Styrningen går väl att kanske att fixa även om de maskiner jag tittat på inte har något hål i bygeln men hur sjuttsingen gör man med gas och växel...

Jag slänger ut frågan, det brukar alltid öppna sig lite alternativa tankesätt... Kanske dessutom finns någon snurra som fungerar direkt...

Mvh // Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du… vinterprojekt är ju kul… tar lite tid bara. Tanketid alltså?

De gummijollar jag sett med rattstyrning har alla haft en liten styrpedistal. Antar att de avlastar viren till gas respektive växel mot den på nåt sätt? Leta rätt på en och kolla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !

Förstår inte riktigt vad du menar men jag letar febrilt efter en lösning. De maskiner som jag tycker kommer närmast är Yammaha. Inte de nyaste utan de med några år på nacken de har bygeln fram och rätt växelspak. Problemet med gasen kvarstår.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken motor skall du ha? Det finns satser för gas och växel till de flesta småmotorer som har växel. Många trollingfiskare har små motorer med fjärreglage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag löst all teknik, var tvungen att korta teleflexkablarna till gasreglaget också...

vilket idiotprojekt...

Nu är det bara finishen kvar, konsollen och sitsen ska kläs in i stretchvinyl model super. Hydraulslangarna ska förses med 90° vinklar för att slippa de långa bågarna...

post-92228-0-18572800-1424439371_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Japp den här lilla rackaren är i sjön och första turen gick väl så där.... Styrning och växel fungerade klockrent men båten reste sig rätt upp....

Införskaffning och montering av en hydrofoil och den reste sig blixtsnabbt för att sedan bete sig som den ville dyka. Har i omgångar minskat ner plastbitarna för att idag inse att jag inte borde kapat dessa i bakkant.

Nu har den återigen svårt att komma ner i plan väl där vill han fortfarande dyka....

https://www.dropbox.com/s/qk5alhls247syzn/20150621_175836.mp4?dl=0

Blir nog till att byta dinge.... till en med hård köl... Förslag  ? max 2,4-2,5m.

post-92228-0-66130800-1434924586_thumb.jpg

Mvh // Shas

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...