Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
nabru61

Yamaha f100 med startspärr...dog mitt ute i skärgården

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte höra om någon har lite idéer på mitt problem. Köpte vår första båt i juni, en flipper 620 med Yamaha f100 med startspärr.

Har gått klanderfritt hela sommaren. Har dock råkat ut för att motorn tvärsöver två gånger, men bägge gångerna får jag skylla på vår hund som jämnt ska sitta bredvid mig när vi kör - och naturligtvis så har han till sist tryck sig mot nyckelknippan och fjärren till startspärren. Men det har ju varit lugnt, bara att trycka på knappen, starta och köra vidare. Igår hände precis samma sak fast utan nån hund i närheten. Det slutade med bogsering till hamnen. Har bensin, ström i hela båten, alla säkringar hela (som jag hittat i alla fall). Men inge ström tar sig vidare till båten. Går inte att hissa drevet eller starta.

 

Vore ytterst tacksam för hjälp på felsökning eller tips på vad som felar.

Kan man ta bort startspärren, om det nu är den som är boven i dramat? Spärren monterades av yamahacenter när förra ägaren köpte nu motor 2001

 

Med vänlig hälsning, urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite felstavningarar, får skylla på ipden...men inge ström till motor....och den tvärdog och inget annat :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en motor med startspärr så är alltid just denna starkt misstänkt om motorn inte funkar. Startspärrar förreglar i regel bl a tilten och startmotorn så i detta fall är den hög-misstänkt.

 

Eftermonterade startspärrar är ett jäkla skit, kvaliteten och hållbarheten i sej är dålig, dessutom gör man ingrepp i motorns kabelhärvor när den monteras och orsakar därmed ytterligare problemkällor. Att koppla förbi dessa är dessutom mycket lätt om man har lite grundläggande elkunskaper. Dessa startspärrar hindrar i princip inga tjuvar men hindrar desto oftare ägaren från att utnyttja sin båt.

 

Ett elschema hur motorns elsystem ser ut från början underlättar om man ska koppla förbi den och det kan du få av mej. Nån detaljerad beskrivning hur man gör ger jag dock inte så kan du inget om el är det nog verkstan som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är rätt värdelös :-)

Men har goda vänner som har lite koll, så det borde lösa sig.

Behöver du en mailadress så ubb_b@hotmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har verkstadshandboken...men vet inte riktigt hur jag ska identifiera startspärren...iofs är det kanske bara att följa strömkabeln :-)

Blir till att lyfta på huven imorgon...hade ju varit skönt att få igång den...om inte annat för att kunna köra den så jag kan ta upp den för vintern...bor man i Luleå så börjar det ju närma sig :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O motorn är en F100AETL modellår 2001..? Är iväg på jobbresa så det dröjer ett par dar innan det kommer mejl :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg inte att du skrivit igen.. Har du verkstadshandboken har du elschemat i den. Startspärren finns inte med i den, det är en eftermonterad "piratdel" som inte kommer från Yamaha. En "lådda" med en massa kablar i samma färg, oftast svart. I orginal-elsystemet har varje funktion/signal egna kabelfärger utom jorden som är svart. Brukar synas rätt tydligt att den inte "hör hemma" i motorn. Ibland har montören bemödat sej med att stoppa in den innanför nån innerkåpa, bakom insugningsrören eller nåt sånt, ofta ligger den bara nere i underkåpan. Lika ofta är inte alla startspärrens funktioner inkopplade..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det inte går att tilta motorn.Jag har aldrig sett någon som kopplat nautilocken på tilten.mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt är det vanligt att alla funktioner inte kopplas in. Möjligheten att förregla tilten finns i Nautilock, ibland har man struntat i det helt, ibland bara förreglat ner. En eftermonterad startspärr är inget annat än en fjärrstyrd strömbrytare med ett flertal bryt/slut-möjligheter. Den "mest" inkopplade startspärren jag stött på hade 5 förreglingar, tycker det är onödigt att nämna vilka här. Nabru61s elkunniga bekant listar säkert ut hur just denna är kopplad ändå..

Redigerad av jarb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...