Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Stan

VHF diflexer ?

Rekommendera Poster

Vad är detta? Den sitter längs VHF antennsladden nära min VHF. Är det en mojäng,  eller vad har den för funktion?

Jag ska koppla in en AIS med inbyggd antennslitter. Ska jag ta antennsladden före denna mojäng till min AIS eller efter?

http://www.procom.dk/swe/produkter/filter-50-mm-kaviteter-resonatorer/multi-frekvenser/diplexer-och-bilradiofilter/dipx-225-330

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en splitter för att du ska kunna ha VHF antennen även som tex mobilantenn eller TV-antenn. AISen kopplar du mellan VHF och mojängen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstod att det skulle bli nåt krångel med det här.

De sladdar och kontakter som följer med i förpackningen gör att denna diflexer måste sitta först om jag inte ska behöva köpa extra adaptrar/kontakter. Spelar detta nån roll tro?

Gör det något att denna diflexer sitter först, sen till AISen och sen vidare till min VHF?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar nog utan problem. Men använder du inte mojängen så ta bort den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstod att det skulle bli nåt krångel med det här.

De sladdar och kontakter som följer med i förpackningen gör att denna diflexer måste sitta först om jag inte ska behöva köpa extra adaptrar/kontakter. Spelar detta nån roll tro?

Gör det något att denna diflexer sitter först, sen till AISen och sen vidare till min VHF?

Du bör koppla AISen direkt till antennen, dvs inte genom det här filtret. AISen är känslig för alla förluster och ökad SWR. Måste du ha filtret kvar sätter du det mellan AIS och VHF. Om du inte vet vad som använt den höga porten på diplexern så är det ju lika bra att ta bort den.

Sen får man väl fråga sig om din antenn är något special, för de högre frekvenserna. Det finns t ex en CelTwin från AC-marin som är VHF/GSM.  Om din antenn inte är en "ren" VHF-antenn kan den vara mer eller mindre olämplig för AIS. Om du har köpt en SRT-baserad AIS ser du i diagosprogrammet vilken SWR du får. Under 1.7:1 bör man sikta på.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det lite skillnad om det är en mottagare eller transponder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara "low" utgången på diflexern som används.

VHF antennen är vit hård och ca: 70 cm lång, grov som en tumme och smalnar av mot toppen.

AISen är en ny True Heading sändare o mottagare.

VHFen heter Shipmate och är ca: 13 år

Man kanske inte behöver denna diflexer om inte "high" utgången också används?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort diflexern. Att använda VHF-antennen som GSM-antenn är ytterst tveksamt ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har troligen suttit en antennkabel till FM-radion på "Low-utgången" (Frekvens för FM ca 80-110 MHz).

I TrueHeading-AIS Carbon så finns filter till FM-radion inbyggt så är det den modellen så behövs inte ditt gamla filter. Om det är den nya modellen Graphene så är FM-utgången borttagen.

Råd: Koppla in VHF-antennen till AIS.

Koppla in VHF till ingången på AIS (det finns filter för VHF-sändning i AISen).

Om du har en fast FM-radio så kan du koppla in ditt gamla filter mellan AIS och VHF och koppla in FM-radio på low-utgången. Om du har FM-antenn på annat sätt så ta bort filtret.

Alla filter dämpar radiosignalerna och ju fler kopplingar du har längs en antennförbindelse så har du ytterligare dämpningar.

Dilemmat är att om du sätter "en skog" av antenner bredvid varandra så får du störningar mellan de olika antennerna så det är lite "att välja mellan pest eller kolera".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har troligen suttit en antennkabel till FM-radion på "Low-utgången" (Frekvens för FM ca 80-110 MHz).

"Low" är 0-300MHz, både FM-radio och VHF ligger i det området. De enda högre frekvenser som kan vara aktuella är TV eller GSM.

Dilemmat är att om du sätter "en skog" av antenner bredvid varandra så får du störningar mellan de olika antennerna så det är lite "att välja mellan pest eller kolera".

Det beror ju lie på hur man kan sprida ut antennerna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Low" är 0-300MHz, både FM-radio och VHF ligger i det området. De enda högre frekvenser som kan vara aktuella är TV eller GSM.

Det beror ju lie på hur man kan sprida ut antennerna

Ibland sviker minnet......

Marin VHF är ju runt 155 MHz - Tack för att du noterade mitt misstag!

Så diflexern separerar VHF från TV/GSM och är sannolikt bara att montera bort.

Angående att sprida ut antennerna för att minska deras inbördes påverkan så är det en helt egen vetenskap. Avståndet mellan antenner för olika frekvenser ska vara olika multipler av apparaternas våglängder. Ibland kan resultatet bli bättre av att flytta samman antenner istället för att flytta isär. Men det kräver mycket kunskaper om vågutbredning för att göra rätt.

Om man tittar på antenninstallationer i de stora radiomasterna så kan man se att de bommar som olika antenner sitter monterade med har olika längd ut från antennmasten för att minimera antennmastens dämpning av signalerna från de olika antennspröten. Där har nog räknats en del för att optimera uteffekterna. Ett annat exempel är "gamla TV-antenner" där stavar av olika längd satt både framför o bakom den antenndel som var inkopplad mot TVn. De finns där för att skapa bättre förstärkning av de svaga TVsignalerna. De spröten var av väldigt noga uträknade längder och satt med väldigt exakta avstånd från varandra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligen fanns det en GSM telefon fast monterad tidigare för länge sen. Numera ser det ut som bifogad bild.

Någon TV i båten har jag nog inte tänkt skaffa, så jag plockar nog bort denna "Diflexer"

post-63296-0-41936100-1411550119_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...