Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
samposwe

Hur skaffa bra rutor ?

Rekommendera Poster

Måste byta rutor i salongsdelen, de har blivit mjölkiga. Kan ngn tipsa om var man får tag på bra, billiga rutor - ev bussrutor ? samposwe

post-7023-1394234361,5906_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Percy

Det lär enligt uppgift finnas en buss-skrot någonstans i närheten av Gnesta. Där lär finnas mycket andvändbart för större stålbåtar, Takluckor, fönster mm, Just name it!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett material som heter Macrolan, väldigt starkt å till och med böjbart, sök på internet... Använde det på min förra segelbåt när jag bytte rutor... /Klinga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kolla med glasmästaren för jag ska själv byta några rutor. Han rekomenderade 4-6mm glas i sidor och laminatglas framåt. Normalt vräker man sej ju inte på rutorna så våldsamt så glas håller väldigt bra. /Harald

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte köpa mina från Hönö båtvindrutor AB (dyrt men bra) kolla in deras hem sida.Örjan

post-9469-1394234518,9631_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varning för fönsterglas!

Kompisen såg för några år sedan en kille som halkade till på däcket och körde benet igenom rutan med försterglas. Han fick hämtas med ambulanshelikopter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som det stog tidigare, glasmästaren skär till laminerat (plant) glas efter mallar, motsvarar vindruta i bilar t ex. Spricker, men ramlar ej sönder vid sparkar...

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har precis satt i nya rutor på min nya överbyggnad på min fjord 21 olympic ,vilket material avgör hur uppbyggnaden på platsen där rutorna skall sitta på är gjord,Härdade rutor skall det vara om båten gör över 30 knop minst 4mm men som min som gör 45 knop vart det 5mm och dom är i storlek på 45x95 cm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ville du ha bussrutor är adressen  http://www.algonet.se/~abde/

En busskrot!

De ligger i Hölö utanför Järna. De har allt som finns i bussar - takluckor, rutor,notorer, element, mm,mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Framrutor är bra att montera med sk. ej intryckningsbar list. Listen är konstruerad så att glaset är något större än hålet för rutan.

Jag körde igenom en våg med min 200-båt på väg till Gotland och fick ena rutan inslagen rakt i synen. Det var lite halvtrist och sedan dess vill jag att rutorna sitter ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...