Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
leleif

Har flyttat till sjöss ... men, motorn i vinter ?

Rekommendera Poster

Ohoy !
Jag gjorde det till slut, det jag längtat efter i åratal. Släppte lägenheten, gjorde mig av med det mesta bohaget och bor sedan i juni i en renoverad 31-fotare från 70-talet. Tillbringade ju ändå den mesta tiden i båten, seglandes eller bryggseglandes. Har bott i båt kortare perioder (även under vinterhalvåret) tidigare också. Hittills är det helt underbart, men nu närmar sig vintern och en del tankar tränger sig på.

Jag har isolerat bra tror jag, med Armaflex och liggunderlag med slutna celler. Har i princip tre värmesystem, dels värmekabel 12w/meter utmed skrovet överallt under stickkojer, soffor, förpik toa etc , dessutom slingor runt genomföringar och lite extra runt vattentanken på 150 liter. Sedan 3 oljefyllda el-element à 300w per styck samt 200w frostvakter i stickkojer och längst in i förpiken. Detta toppat med en Wallas 1800 med tre utblås och en fotogenlampa med bra tryck i. Sedan har jag också en avfuktare som skall köpas in nästa vecka. 

Solceller, kyl och allt annat elektriskt och elektroniskt funkar bra, skall köpa in en SW 700 vindgenerator också. Landströmmen skall utökas med en Victron isolationstransformator.

 

Nu till en fråga där jag inte har koll. Har alltid haft utombordare på tidigare båtar, även de som legat i sjön vintertid, dom har jag lyckats hantera. På denna båten har jag dock en Yanmar 2GM ( den lilla 13-hästaren), och funderar på om jag kan råka ut för att det fryser i avgaskröken eller andra ställen ...

 

Planen är att jag ska kunna använda båten vintertid (har vinterseglat en del med tidigare båtar) , vill alltså inte vinterkonservera motorn, naturligtvis har jag ju dock glykol i det slutna sötvattensystemet. 
 

Tänker att motorn skall gå varje vecka, men är ändå fundersam på vad jag behöver tänka på , som sagt det är min första inombordare. Har ,för att lära mig, plockat ganska mycket med motorn de senaste månaderna, bytt alla filter, olja, bytt båda impellrarna, skruvat dit en ny tempgivare kopplad till en mätare (istället för att endast ha larmet), bytt till div original kopparbrickor/packningar där förre ägaren slarvat och satt dit fel grejor, bytt oljetryckssensor som betedde sig märkligt etc etc..

Men som sagt, vad behöver jag tänka på kring motorn i vinter ?  Ödmjukt tacksam för alla goda tips !

Fair winds,
Leif, Gbg

 

 

 

 

post-68275-0-58148800-1411309415_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där avgaskröken, skulle du inte kunna linda några varv värmetråd runt den, och koppla till en timer? Borde ju inte krävas mer än nån watt för att få det frostfritt med lite isolering runt.

Men jag har ingen aning, utan spekulerar bara.

 

Kul grej att flytta till båt. Det skulle jag också vilja göra ibland. Det är väl mest risken för inbrott/stöld som jag skulle oroa mig för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ja, det kanske är en idé, om det som sagt nu är ett reellt problem .... ?  inväntar fler svar...    

 

Jo, säkerheten är ganska hög där jag skall ligga i vinter, en hel del båtar med vinterboende, plus personal på plats nästan jämt....   knock on wood. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Ohoy !

Jag gjorde det till slut, det jag längtat efter i åratal. Släppte lägenheten, gjorde mig av med det mesta bohaget och bor sedan i juni i en renoverad 31-fotare från 70-talet. Tillbringade ju ändå den mesta tiden i båten, seglandes eller bryggseglandes. Har bott i båt kortare perioder (även under vinterhalvåret) tidigare också. Hittills är det helt underbart, men nu närmar sig vintern och en del tankar tränger sig på.

 

Jag har isolerat bra tror jag, med Armaflex och liggunderlag med slutna celler. Har i princip tre värmesystem, dels värmekabel 12w/meter utmed skrovet överallt under stickkojer, soffor, förpik toa etc , dessutom slingor runt genomföringar och lite extra runt vattentanken på 150 liter. Sedan 3 oljefyllda el-element à 300w per styck samt 200w frostvakter i stickkojer och längst in i förpiken. Detta toppat med en Wallas 1800 med tre utblås och en fotogenlampa med bra tryck i. Sedan har jag också en avfuktare som skall köpas in nästa vecka. 

 

Solceller, kyl och allt annat elektriskt och elektroniskt funkar bra, skall köpa in en SW 700 vindgenerator också. Landströmmen skall utökas med en Victron isolationstransformator.

 

Nu till en fråga där jag inte har koll. Har alltid haft utombordare på tidigare båtar, även de som legat i sjön vintertid, dom har jag lyckats hantera. På denna båten har jag dock en Yanmar 2GM ( den lilla 13-hästaren), och funderar på om jag kan råka ut för att det fryser i avgaskröken eller andra ställen ...

 

Planen är att jag ska kunna använda båten vintertid (har vinterseglat en del med tidigare båtar) , vill alltså inte vinterkonservera motorn, naturligtvis har jag ju dock glykol i det slutna sötvattensystemet. 

 

Tänker att motorn skall gå varje vecka, men är ändå fundersam på vad jag behöver tänka på , som sagt det är min första inombordare. Har ,för att lära mig, plockat ganska mycket med motorn de senaste månaderna, bytt alla filter, olja, bytt båda impellrarna, skruvat dit en ny tempgivare kopplad till en mätare (istället för att endast ha larmet), bytt till div original kopparbrickor/packningar där förre ägaren slarvat och satt dit fel grejor, bytt oljetryckssensor som betedde sig märkligt etc etc..

 

Men som sagt, vad behöver jag tänka på kring motorn i vinter ?  Ödmjukt tacksam för alla goda tips !

 

Fair winds,

Leif, Gbg

 

 

Åhh, vilken känsla !

 

Catch the Free Spirit, du är på god väg!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bodde ju i min Maxi77 i 2 vintrar utan några som helst problem.

Hade en frostvakt i motorrummet samt värmekabel runt genomföringarna för avgasutsläpp. och självläns. Mest för nattsömnens skull. Körde även en 230V pump vid botten för att få isfritt runt båten. Funkade ypperligt.

Numer bor jag inte i båten men den ligger i året om och det enda jag gör är att köra glykol i sjövattendelen efter de turer som görs i minusgrader.

Hade under de vintrar jag bodde i båten inga som helst problem m frysning, vare sig i motorrum eller andra mindre uppvärmda ytor. Viss värme från ruffen kan du ju desutom räkna med smiter in till motorrummet.

Stort grattis till att ha genomfört drömmen. Du kommer säkerligen inte att ångra det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoy, KillerBoo !
Du är ju veteranen här  :)   Minns din fantastiska tråd för ett par år sedan, den har faktiskt en del i att kicka igång mig att genomföra detta !  Tack för tipsen, skall följa ditt råd och lyfta av slangen vid sjövattenintaget och låta den suga i sig glykolblandning efter varje tur. Skall även dra värmekablarna vidare in till avgasutsläpp.

Kul att höra att din M77:a fortfarande vinterbadar !  :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...