Ljungen 4 Postad 21 September , 2014 Hej, jag är nybliven ägare till en Winga 25 och undrar varför min båt inte har några anåder moterade. Jag kan inte se att det funnits några, ser inga fästen eller skruvhål. Sen funderar jag på att montera sötvattankylning på motorn som är en MD 11C, var köper jag detta tillval? Låset till akterruffen är trasigt, var köoer jag ett sådant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 September , 2014 (redigerade) Det var väl inte så vanligt att det monterades anoder på båtar på den tiden. Man kan ju sätta en offerannod på propelleraxeln precis bakom propellern. Fast det måste finnas plats så att axeln kan röra sig ut och in lite vid fram och back. Visst kan det finnas en fördel med en offeranod på propelleraxel, men förr när man inte hade någon, fick man inte lika mycket beväxning på propellern som det blir med en offeranod. Det avgår ju material från offeranoden i stället för en minimal mängd koppar från propellern. Det senare hämmar beväxningen. Offeranoder finns att köpa på varenda båttillbehörsaffär är och motorverkstad. http://www.hjertmans.se/article/axelanod-smal-diameter-25mm Är skeptisk till om det är nån ide att montera sötvattenskylning på en sån gammal motor. Det vill mycket till om det skall fungera bra. Dessutom har en motor från 1977 sett sina bästa dagar. Jag bytte min MD11C från 1979 för ett par år sen. Jag skulle sparat pengerna och lagt dem på en ny motor, när - inte om - tackar för sig. Finns det att köpa på de flesta båttillbehörsaffär är och motorverkstäder, beroend på om du skall montera själv eller lämna bort jobbet. Beror ju på vad det är för lås. Bilder är aldrig fel. Annars kan det ju finnas på btillbehörsaffärer. http://www.hjertmans.se/articlegroup/dorrlas Onmar rätt mycket beslag. http://www.onmar.se/dorrlas--luckbeslag-c-257-1.aspx Brukar va på - åtminstone - Stockholmsmässan. Redigerad 21 September , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 21 September , 2014 Offeranoders vara eller icke vara låter jag andra, mer kunniga, svara på. Men ang. att konvertera en MD11c från -77 avråder jag bestämt från. Det kommer att släppa såpass mycket rost- och avlagringsflagor från kylkanalerna att värmeväxlaren sätter igen sig mycket snabbt, och dom är svårrensade. Ett filter kan i viss mån avhjälpa det men det kommer att behöva rensas så ofta att motorn kommer att kännas otillförlitlig. Håller med toaen, spara dom pengarna och ha till en grundplåt i en ny maskin istället. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungen 4 Postad 21 September , 2014 Tack för svaren på mina frågor, när det gäller anoderna så får jag börja med att montera en på propelleraxeln. När det gäller motorn så blir jag lite konfundersam. Det kanske är bäst att sätta upp på önskelistan en ny motor redan nu och då har jag ju redan de pengar som konverteringen skulle kostat. En ny motor, vad kostar den och vart vänder jag mej i sådana affärer? Dörrbeslaget på en av länkarna jag fått ser ut som det jag har så det ska nog ordna sej. Mvh en mycket tacksam båtinnehavare Det var väl inte så vanligt att det monterades anoder på båtar på den tiden. Man kan ju sätta en offerannod på propelleraxeln precis bakom propellern. Fast det måste finnas plats så att axeln kan röra sig ut och in lite vid fram och back. Visst kan det finnas en fördel med en offeranod på propelleraxel, men förr när man inte hade någon, fick man inte lika mycket beväxning på propellern som det blir med en offeranod. Det avgår ju material från offeranoden i stället för en minimal mängd koppar från propellern. Det senare hämmar beväxningen. Offeranoder finns att köpa på varenda båttillbehörsaffär är och motorverkstad. http://www.hjertmans.se/article/axelanod-smal-diameter-25mm Är skeptisk till om det är nån ide att montera sötvattenskylning på en sån gammal motor. Det vill mycket till om det skall fungera bra. Dessutom har en motor från 1977 sett sina bästa dagar. Jag bytte min MD11C från 1979 för ett par år sen. Jag skulle sparat pengerna och lagt dem på en ny motor, när - inte om - tackar för sig. Finns det att köpa på de flesta båttillbehörsaffär är och motorverkstäder, beroend på om du skall montera själv eller lämna bort jobbet. Beror ju på vad det är för lås. Bilder är aldrig fel. Annars kan det ju finnas på btillbehörsaffärer. http://www.hjertmans.se/articlegroup/dorrlas Onmar rätt mycket beslag. http://www.onmar.se/dorrlas--luckbeslag-c-257-1.aspx Brukar va på - åtminstone - Stockholmsmässan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungen 4 Postad 21 September , 2014 Hej och tacksam för ditt svar. Jag är benägen att hålla med dej, en båtmotor måste man lita på att dej fungerar i alla väder. Mvh Tacksam nybliven båtägare Offeranoders vara eller icke vara låter jag andra, mer kunniga, svara på. Men ang. att konvertera en MD11c från -77 avråder jag bestämt från. Det kommer att släppa såpass mycket rost- och avlagringsflagor från kylkanalerna att värmeväxlaren sätter igen sig mycket snabbt, och dom är svårrensade. Ett filter kan i viss mån avhjälpa det men det kommer att behöva rensas så ofta att motorn kommer att kännas otillförlitlig. Håller med toaen, spara dom pengarna och ha till en grundplåt i en ny maskin istället. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser