14msNORD 0 Postad 20 September , 2014 Hej. Har ni några erfarenheter av att segla med en kolfiber gennackerbom? Bra? Mindre bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 20 September , 2014 ???? Jag trodde vitsen med gennaker var att slippa bom mm. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 21 September , 2014 ???? Jag trodde vitsen med gennaker var att slippa bom mm. Mackey Beroende på hur förstaget är infäst i båten kan det vara bra med ett peke eller en fast/skjutbar bom att fästa genakern i. http://www.maringuiden.se/forum/topic/60035-gennakerbom-eller-peke/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
14msNORD 0 Postad 21 September , 2014 Oj, sorry. Jag menade genua. spridbom för genua. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
14msNORD 0 Postad 21 September , 2014 En spridbom i kolfiber verkar bra på många sätt. Lätt och smidig men kanske finns det nackdelar eller något att tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 21 September , 2014 Fördelen med en spribom i kolfiber är vikten. Hantering samt vid lättvind. Däremot så är en kol variant REJÄLT mycket dyrare. Men inte jättemycket lättare. Tänk på att yttterbeslag m.m väger en stor del av vikten. Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart för de flesta? Skulle själv vilja ha en spinnbom i kol. Men prioterar annat långt före. Skulle att rekommendera att köpa en album med moderna lätta ändbeslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 21 September , 2014 En nackdel är att de är känsligare för slag och punktbelastning än dito i aluminium. Ska du spira en genua rekommenderar jag en teleskopisk spirbom som du kan justera längden på efter vindens styrka och vinkel samt att den är lätt att förvara ihopskjuten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
14msNORD 0 Postad 21 September , 2014 Tack för alla bra synpunkter och tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser