peterlin58 0 Postad 20 September , 2014 Hej alla duktiga där ute. har köpt en marin tempmätare med givare från biltema och satt i min volvo penta b20. den reagerar då på följande vis . när jag slår på motorn så stiger den sakta till ungefär 40 grader sen far den upp på rött efter någon halv minut fast att motorn inte är varm . har kollat med olika el kablar och två olika givare med samma resultat. har kollat i tempgivar hålet med en stek termometer och motorn kommer inte upp i temperatur förän efter nästan 10min gång då öppnar termostaten på 83 grader . till saken hör att jag inte haft motorn igång förut utan den är nyinsatt i båten . börjar nu fundera på om det kan vara något fel på den. men som sagt den blir aldrig överhettad efter vad jag kan se.motorn är sjövattenkyld men jag har bara kört den med en hink än så länge så det är inte avgasstöveln som jag hört att det kan vara. någon som har en förklaring till detta problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 21 September , 2014 Koppla bort givaren från instrumentet och mät upp givarresistansen. Skaffa en resistor med samma eller något lägre resistans alternativt en potentiometer som kan ställas in. Finns nog på Kjell & Co. Anslut resistorn på samma sätt som givaren och testa igen. Beter et sig som du beskrivit är det ganska säkert instrumentet som är felaktigt. Många instrument har en inbyggd spänningsreferens som håller konstant spänning till själva mätinstrumentet inom ett stort område för matningsspänningen. Vitsen är att instrumentet visar detsamma oavsett om det matas med 15 eller 10 V. Det du ser kan bero på fel i denna spänningsreferens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterlin58 0 Postad 21 September , 2014 tack så jätte mycket för svaret. jag ska kolla upp instrumentet och se så det inte är något fel på det ,givare har ju som sagt kollat med flera stycken och fått samma resultat. Koppla bort givaren från instrumentet och mät upp givarresistansen. Skaffa en resistor med samma eller något lägre resistans alternativt en potentiometer som kan ställas in. Finns nog på Kjell & Co. Anslut resistorn på samma sätt som givaren och testa igen. Beter et sig som du beskrivit är det ganska säkert instrumentet som är felaktigt. Många instrument har en inbyggd spänningsreferens som håller konstant spänning till själva mätinstrumentet inom ett stort område för matningsspänningen. Vitsen är att instrumentet visar detsamma oavsett om det matas med 15 eller 10 V. Det du ser kan bero på fel i denna spänningsreferens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 21 September , 2014 Vad är det för givare du provar med, till motorn el instrumentet ?? Du kan inte använda orginalgivaren till ett Biltemainstrument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterlin58 0 Postad 22 September , 2014 nej jag har provat med givare som ska vara till instrumentet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterlin58 0 Postad 25 September , 2014 har nu bytt instrument , givare , kablar, både till jord ,plus, och till givare, men så fort som jag skruvar i givaren i toppen så beter sig instrumentet på samma sätt fast nu lite långsammare men det börjar nästan derekt att stiga upp tills mätaren står på rött och där stannar den . men motorn blir inte varmare än 78 grader. vad kan detta vara för fel .??? Någon som kan hjälpa mej?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 September , 2014 (redigerade) Tycker det låter som jord fel, antingen vid mätaren eller i motorn. Lägg en lös jord via batteriet via motorn till mätaren och se om det rättar till sig. Redigerad 25 September , 2014 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterlin58 0 Postad 25 September , 2014 (redigerade) Tack för svaret ! jag har redan kollat all el. jag drog bara för att extrakolla det här med elen kablar derekt från givaren till mätareinstrumentet(stiftet och jord) plus från nyckeln. när givaren inte sitter i givarhålet i toppen sjunker den, men när den kommer på plats i toppen igen så slår den i botten men inte på en gång utan inom en tidsperiod på 30 sek. Redigerad 25 September , 2014 av peterlin58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 26 September , 2014 Vilket instrument och vilken givare är det fråga om? Kopplingsschema? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 September , 2014 Låter fortfarande som den antingen drar jord eller spänning genom instrumentet, är övriga mätare i panelen riktigt kopplade det räcker ju med att tex skalbelysningen på någon inte jordar riktigt så dras det genom övriga instrument. riktig jordanslutning på motorn till batteri, jordning mot generator, laddlampa, oljetryck? Har en gång på ett större fordon letat märkligt elfel och där hittades en glödlampa som märkligt nog var kortis i, så mycket otänkbart kan ibland spöka . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 26 September , 2014 Kanske du redan kollat, men det kan ju vara fel på givaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterlin58 0 Postad 26 September , 2014 (redigerade) Hej. läget är nu detta.. jag har bytt instrumentet till ett nytt ,jag har bytt givaren tre gånger. jag har plockat bort instrumentet från panelen och kollat det separat med jord från både blocket och batteriet ,sladd från givaren till instrumentet plus från nyckel. när jag sätter på strömmen reagerar inte tempinstrumentet mer än att den ställer sig på 10-15 grader ca. men när jag startar motorn så börjar den genast att krypa upp till rött bara på 30 sek. alla instrument i panelen är nyinköpta av samma märke och dom fungerar perfekt.det är nytt tändningslås det är nya kontrollampor för laddning och oljetryck ny voltmätare ny varvräknare. dock var det något konstigt då jag skulle koppla in varvräknaren . när man kopplade efter biltemas ritning så står det där att man ska hoppa över att koppla in en lila kabel till jorden som finns på instrumentet. denna kabel skulle bara användas till 6 cyl motorer. men gjorde man så visade varvräknaren ca 1000 varv för mycket men kopplade man istället till den kabeln så visade den rätt alltså tvärtom en beskrivningen. tempmätaren det handlar om finns på denna adress http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-8028_man.pdf varvräknaren är denna http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-8025_man.pdf Redigerad 26 September , 2014 av peterlin58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 September , 2014 Är motorn marinkonverterad i efterhand och på rätt sätt?[Frågar för du har ju dubbelkollat allt elektriskt, bytt givare och instrument mm så kanske är det inget elektriskt fel trots allt? Stektermometern i givarhålet motsäger visserligen biltemas mätare/givare genom att visa normalt stigande värde men mäter de på precis samma ställe, stektermometern kanske mätte längre in i kylkanalens vatten?]Enligt DENNA tråd skiljer sig bl.a. givarens placering jämfört med en marintopp.(Körs motorer i salt eller bräckt vatten används dessutom ofta en kallare termostat på ca 60 grader för att undvika s.k. pannsten.)Bara några osannolika funderingar men spåret "elfel" verkar som sagt ganska väl undersökt så kanske är det dags att börja kolla på tänkbara cirkulationsfel i sjö-kylvattnet? Eller att en biltermostat kanske behöver större shuntledning för att fungera bra utan överslängar vid ständigt sjökallt matarvatten?Så hur är egentligen detaljerna din marinkonvertering utförda, har den kanske testats tidigare och funkat bra med precis samma modifieringar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 26 September , 2014 "men gjorde man så visade varvräknaren ca 1000 varv för mycket men kopplade man istället till den kabeln så visade den rätt alltså tvärtom en beskrivningen" Varvräknaren går via den lila ledningen att koppla om mellan 4- och 6-cyl. Skillnaden är att en 6-cyl motor har 50 % högre frekvens (6 = 1,5 x 4)på brytarspetsen än en 4-cyl vid samma varvtal. Om en varvräknare inställd för 6-cyl används till en 4-cyl så kommer varvräknaren visa 33 % för lite. En sådan varvräknare kan altså antingen visa rätt eller för lite kopplad till en 4-cyl motor, men inte för mycket som du uppger ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterlin58 0 Postad 26 September , 2014 Denna motor är en volvo penta B20 . tempgivaren sitter i bak kant av toppen. termostaten är oxå en marin termostat. jag tror inte ens att det går att få dit en biltermostat i termostathuset eftersom biltermostaten är högre och öppnar uppåt och marintermostaten är platt på uppsidan . problemet är ju inte att motorn blir varm . utan att instrumentet visar att den är det. jag tror inte på cirkulationsproblem heller för när jag tar bort givaren så är det bra tryck i vattnet som kommer upp där. när jag mäter med stektermometer så öppnar termostaten på 76-78 grader och då kan man utan vidare ha handen på limpan och avgaskröken den blir då lite ljummen på frostbrickorna fram på termostathuset men inte varm. jag har funderat på samma sak som du nämde att man mäter med stektermometern längre in i kylkanalen men eftersom mätaren börjar göra sin färd mot rött redan när man startar motorn så undrar jag om det är något annat givaren mäter. givaren sitter ju ganska högt upp eftersom biltemas givare kräver en adapter för gängningen. men denna adapter som sitter i nu satt redan på motorn när jag köpte den. men det känns onekligen så att den sitter lite högt i kylkanalen. men vad skulle det vara i så fall eftersom den börjar göra utslag med en gång motorn går igång? jag har inte kört den här motorn förut utan köpte den och haft den på ett ställe och bytt packningar (sotningsats)sen satte jag i motorn nu för ett tag sedan och för övrigt går den jättefint mjukt tyst och fint. det är just det som förbryllar mig att den inte börjar göra utslag när jag vrider om tändningslåset utan så fort motorn går igång så sticker den upp på rött och stannar där. man tycker att vore det el fel skulle den ju göra så så fort man sätter på tändningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterlin58 0 Postad 26 September , 2014 konstigt det där med varvräknaren ??? men så var fallet att när jag hade kopplat in den så visade den 21oo varv på tom gång. när jag sedan kopplade på den lila kabeln på jord så sjönk den till 1000 varv vilket känns mer rätt när motorn går. jag vet inte om jag missuppfattade ritningen men jag antar att dom menar att man ska koppla ihop den lila och den blå kabeln som är jord. men efter vad jag fattade så ska väl inte den lila kabel användas på en 4cyl motor vilket jag var tvungen att göra "men gjorde man så visade varvräknaren ca 1000 varv för mycket men kopplade man istället till den kabeln så visade den rätt alltså tvärtom en beskrivningen" Varvräknaren går via den lila ledningen att koppla om mellan 4- och 6-cyl. Skillnaden är att en 6-cyl motor har 50 % högre frekvens (6 = 1,5 x 4)på brytarspetsen än en 4-cyl vid samma varvtal. Om en varvräknare inställd för 6-cyl används till en 4-cyl så kommer varvräknaren visa 33 % för lite. En sådan varvräknare kan altså antingen visa rätt eller för lite kopplad till en 4-cyl motor, men inte för mycket som du uppger ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 September , 2014 Peterlin58 skrev: Denna motor är en volvo penta B20....Men den marina varianten kallas väl AQ 115 och dess termostat var sjövattenanpassad till nominellt 54 grader enligt högeruppslaget längst ner?Om detta antagande stämmer och du faktiskt har för hög termostat-temperatur enligt din tidigare beskrivning gentemot originalets avsedda så kanske du bör byta som ett test?[Visserligen borde det väl knappast koka lokalt runt tempgivaren i motorns uppvärmningsfas men att åtminstone testa med fabrikens original termostat-temp verkar ändå rimligt i nuläget?!Vete fasen, spekulerar bara - men måhända var "AQ:n" även anpassad kylmässigt för att "gå kall", alltså tåla nödvändig låg termostat-temp pga pannstensrisken bättre. Att anpassa en motor för kallare kylvätska är rimligen lättare än att anpassa för varmare vätska - bara att göra gjutjärnet tjockare så samma värmeflöde genom väggarna behålls? Och att då i efterhand höja tempen utan att samtidigt höja trycket/kokpunkten kanske är särskilt obra? (Slutna glykolsystem höjer trycket och ger kokpunkt runt 113 grader så sådan konvertering med högre temp kan inte jämföras rakt av.)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterlin58 0 Postad 26 September , 2014 ja dom heter aq 115 och aq 130 . ja det verkar som om att termostaten ska öppna på 54 g enligt din info. det som nu förbryllar mej ännu mer är att jag hade termostaten urplockad i sommras när jag gjorde rent. tog då med termostaten till en handlare som säljer sådana han luppade av den sen kollade vi den i varmvatten och den öppnade fint och så. sen tog vi nr på den och gick in på en grossist för marina termostater och fick fram denna som enligt den info ska öppna på 72 g. ( detta kommer antagligen att sluta på sjukan ) men då är det konstigt att motorn inte blir varm kylvattnet som kommer ut ur stöveln håller en temp på runt 60 grader skulle jag gissa . man kan ha handen under utan att bränna sig. men problemet med tempgivaren kvarstår eftersom den visar hundra grader innan motorn överhuvetaget är så mycket som ljummen än gång. min tanke har nu varit kan det vara så att blockpackningen inte blev tät på något sätt så det kommer in varma avgaser i kylkanalen . tanken springer bara i väg nu . är tacksam för att ni försöker hjälpa mej med detta . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 September , 2014 Sitter givaren i en adapter med gängtejp eller dålig jordning? Jorda givaren eller lossa den helt och plugga hålet och kör och se vad som händer med mätaren med givaren bara jordad mot b-. jordfel eller något annat som drar spänning genom din tempmätare, kopplat oljetrycket och laddlampan rätt med tanke på de sekunderna du nämner det tar innan mätaren bottnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 27 September , 2014 Gör som du brukar göra men starta inte motorn utan sätt på en batteriladdare i stället. Börjar temperaturen att stiga då så är, som tidigare tipsats om, konstantspänningsrelät i instrumentet är trasigt. Vissa bilar körde med ett relä för hela instrumentkretsen och en del körde instrumentvis. Har ingen aning om hur Biltemas fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterlin58 0 Postad 27 September , 2014 det där med att extrajorda givare har jag testat förut ,likaså kollat att det inte sitter gängtejp på adaptern. jag har även kört den urplockad från sin plats med bara jordkabel och kabel till stiftet med motorn påslagen då visar den inget utslag. Den visar heller inget utslag när den sitter på sin plats med bara tändning påslagen. problemet börjar som sagt redan efter ett par sekunder när jag startat motorn då börjar nålen på mätaren att vandra med jämn hastighet upp till rött inom loppet av 30 - 60 sekunder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterlin58 0 Postad 27 September , 2014 instrumentet gör inget utslag med bara strömmen påslagen . jag har bytt ut både instrument och givare problemet kvarstår likadant. inget utslag förän några sekunder efter att motorn börjar snurra. jag kollade instrumentet och givare med batteriladdare och ett glas med hett vatten innan jag satte den i båten då visade den att vattnet skulle vara 50 grader när jag kollade med stektermometern så visade den att vattnet skulle vara 60 grader. så då funkade den ju så långt . den ställde sig ju inte på rött. Gör som du brukar göra men starta inte motorn utan sätt på en batteriladdare i stället. Börjar temperaturen att stiga då så är, som tidigare tipsats om, konstantspänningsrelät i instrumentet är trasigt. Vissa bilar körde med ett relä för hela instrumentkretsen och en del körde instrumentvis. Har ingen aning om hur Biltemas fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 September , 2014 (redigerade) Peterlin58 skrev: Instrumentet gör inget utslag med bara strömmen påslagen. Jag har bytt ut både instrument och givare problemet kvarstår likadant. Inget utslag förrän några sekunder efter att motorn börjar snurra...Låter märkligt, vadå inget utslag mer exakt? Lämnar visaren sin stoppinne (gulkryssad i bilden nedan) för att peka mot typ 15 grader eller inte? Nån sorts reaktion hos visaren borde ske även vid omgivnings-temp så här års kan jag tycka?[i mina ögon så är visarinstrument ofta konstruerade så att visaren skall lyfta en smula just för att konfirmera att den är elektriskt okej, exempelvis oljetrycksmätare har nolltrycket på skalan en bit ifrån nedre stoppinnen så man ser att den funkar även innan man startar.]Kan vara bra att försöka utreda denna lilla distinktion, för annars kan man tro att instrument plus givare drivs batterilöst via enbart generatorspänning??Ps. Din fundering om att avgaser läcker in jäkligt oturligt precis där givaren råka sitta verkar klart logisk om än mycket osannolik.[Men fel kan ju vara sanna fast de är osannolika, särskilt om man som du tycks ha undersökt allt annat rejält noga. Med sjövattenkylning har man ju egentligen ingen aning om ifall gas tränger in - till skillnad mot i slutna glykolsystem - eller om det snabbt kokar upp vattenånga lokalt mot nån het cirkulationshämmad metallvägg och som i sin tur ger stigande gasbubblor som kanske kan ansamlas i givarens position? Skulle åtminstone förklara skillnaden mot stektermometerns utslag, genom den senares måhända annorlunda mätposition längre in??] Redigerad 27 September , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterlin58 0 Postad 28 September , 2014 Jo men de skrev jag i ett tidigare inlägg här att när man sätter på tändningen så lyfter visaren till 10-15 grader och det är väl den tempen som är i motorn så här års. och det här som du skriver om generatorn har jag oxå funderat på tidigare att den skulle på något sätt få instrumentet att göra på detta sätt . för det är ju det enda som sätter igång samtidigt som motorn börjar snurra. men vad skulle det kunna bero på i såna fall? jag har en Bosch med inbyggt laddningsrelä den är kopplad på följande sätt , stora skruven röd + > startmotorn > batteri +.. D+ > laddningslampa 4w > tändningslås... jord i höljet på generator i blocket och - batteri. eftersom jag bryter jorden med huvudströmbrytaren istället för + för att minska gnistbildning så sammanfaller alla jordkablar även på denna som sedan går derekt till - baterri. men sedan har jag en utgång på generatorn ett stift som endast är markerat + och sitter på sinan av för sig självt stiftet med D+ jag antar att detta stift inte ska användas till något hittade ingen info om det när jag höll på kommer jag ihåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 September , 2014 Jo, verkar väl riktigt kopplat. Att huvudbryta på minus var vanligt förr och borde inte ge nåt problem så länge laddning inte pågår vid brytandet? Är det någon av dessa Boschmodeller du har?Du fick förresten svar i Träbåtsakutens forum så jag la in en länk hit i den tråden.Det extra plusuttaget är nog för extra avstörnings-kondensator enligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterlin58 0 Postad 28 September , 2014 ja det stämmer läste nyss att det extra +utaget var för till avsörningsskydd. ok Tack för länken Jo, verkar väl riktigt kopplat. Att huvudbryta på minus var vanligt förr och borde inte ge nåt problem så länge laddning inte pågår vid brytandet? Är det någon av dessa Boschmodeller du har?Du fick förresten svar i Träbåtsakutens forum så jag la in en länk hit i den tråden.Det extra plusuttaget är nog för extra avstörnings-kondensator enligt...bosch.plusuttag.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterlin58 0 Postad 4 Oktober , 2014 HEJ ok då var man tillbaka igen efter lite bryt ihop:) under tiden nu som jag hållit på med tempgivaren så gick packboxarna i sjövattenpumpen sönder vilket slutade med vatten i oljan . så nu har man pysslat några dagar med detta problem. Nu har jag samtidigt läst på några trådar här att man inte kan ha tempgivaren i bak-kanten på toppen?? utan att den ska sitta i hålet som är bredvid termostathuset??? vilket är det rätta någon som vet ?? har även konstaterat att det nog är en biltopp på motorn, för att hålet längst bak i toppen som antagligen ska gå till elementet är igensatt med kemiskt stål. nu undrar jag oxå om man vill kolla det här hålet som i så fall ska vara borrat där bak var hittar jag det.??? ska det finnas bakom frost-brickan i aktern av toppen eller? är det inte den vattenkanalen som tempgivaren sitter i nu eller ligger det en kanal innanför den oxå??har letat efter bilder av hur detta ska se ut men det verkar vara hemligt för jag hittar ingen sån bild eller skiss.. någon som vet var man hittar det?? jag ska oxå tillägga att jag plockade ur termostaten för att kolla det här felet med skenande temp-instrument och det gjorde 20grader . så nu går den inte upp på rött utan stannar på ca.80-90 grader men som sagt utan termostat.den borde kanske landa på 15-25 grader, hela motorn, limpa, avgaskröken,termostathuset , frostbrickorna är ju iskallt utom just i det hörnet på toppen som tempgivaren sitter . hur kan detta bara vara möjligt??? har haft alla hål öppna som går att öppna till vattenkanalerna och spolat med både vatten och tryckluft. vattnet som kommer ut är kristallklart ingen skit eller rost kommer. vad ska man ta sig till??? börjar få smått panik nu. tiden börjar rinna ut nu för båten står utomhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Oktober , 2014 (redigerade) Då har du väl korkat igen kanalen helt med kemiskmetall. Minns inte vilken motor men ev var det b20 eller någon jänk där man kunde lägga packningen fel och täppa någon kanal minns inte om det var vatten eller olja ev var det dåliga pirat packningar som kunde läggas fel. Eftersom du skriver att toppen är varm i bakkant och kall framtill kan du lika bra riva motorn med lite tur har nu bara toppackningen gått men topp som blir ojämnt varm slår sig kolla den mot rätskiva, linjal eller liknade innan du bultar ihop grejerna igen. vill du se hur toppar ser ut googla bilder stommar b20 topp finns hur mycket som helst. Redigerad 4 Oktober , 2014 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Oktober , 2014 Finns en niosidig projekttråd HÄR med en hel del bilder.På sidan två syns en bil- respektive marintopps olika placering av tempgivare. Tydligen bör man borra ett 8 mm:s hål som i bilden på sid 4 postad 29 maj 11:21 för att få ned tempen vid fyrans cylinder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Oktober , 2014 Dessa elektriska grejor som strular. Mammas tvättmaskin från 50-talet fick släppa till termometern, sitter i min båt och visar att mellan linne och bomull går den bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser