Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
tobbo166

Motorn blir ej varm/termostatstrul?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vår motors temperatur når aldrig ens 40 grader, dvs temperaturmätaren rör sig inte längre. Innan sötvattenkylningen pajade och vi kopplade om motorn till sjövattenkylning nådde motorn ganska snart arbetstemperatur.
 
Jag har kontrollerat termostaten och bytt den gummibälg/packning man trär på termostaten. Såg en konstig grej, håller på att byta ut gamla spruckna kylvattenslangar på motorn. Den gamla gröna originalslangen som sitter på termostatens undersida i framkant av motorn, uppe i vänstre övre hörnet på den (framkant = sidan jag tittar på när jag tar bort motorkåpan, man ser svänghjulet, generatorn osv). Tänkte byta den gröna slangen men sitter nån metallbit i den? Ska det vara så? Se bilderna!
 
Volvo Penta MD6A på Albin Ballad á 1974.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska du köra med sjövattenkylning ska pluggen väck, den är en del i konventeringen till sötvattenkylning.

 

 

kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha!!! Tackar! När jag återmonterat sötvattenskylningen, kan jag stoppa denna plugg i en bättre slang? Dra ut den med en tång tänkte jag? Eller sitter den fast i slangen, dvs ska jag köpa en färdig slang med denna plugg i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då gör jag det och byter slangen som ser kass ut i änden (se bilden). Stoppar in pluggen i nya slangen när jag fixat sötvattenskylningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, borde den inte bli ännu varmare med pluggen i? Känns bakvänt. Båten på land nu, jag byter slangen (=plugg väck) och kör med färskvatten påkopplat till kylningen ett tag och ser om den blir varm efter 5 min eller så)? Eller så struntar jag i det, fixar sötvattenskylningen (paj antingen pga förträngning i värmeväxlaren-ev fixat eller sötvattenpump paj, surrar men kanske inte skyfflar vatten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen under limpan är till för att vattnet ska gå förbi motorn när termostaten är stängd. När termostaten öppnar, stänger den by passhålet i termostathuset, och vattnet går istället via motorn. Detta fungerar bara om man har originaltermostaten, avsedd för sjövattenkylning. Om slangen är pluggad, tvingas allt vatten genom motorn, och förmodligen öppnas termostaten av trycket från sjövattenpumpen. Då blir motorn aldrig varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...