tobbo166 10 Postad 20 September , 2014 Hej! Vår motors temperatur når aldrig ens 40 grader, dvs temperaturmätaren rör sig inte längre. Innan sötvattenkylningen pajade och vi kopplade om motorn till sjövattenkylning nådde motorn ganska snart arbetstemperatur. Jag har kontrollerat termostaten och bytt den gummibälg/packning man trär på termostaten. Såg en konstig grej, håller på att byta ut gamla spruckna kylvattenslangar på motorn. Den gamla gröna originalslangen som sitter på termostatens undersida i framkant av motorn, uppe i vänstre övre hörnet på den (framkant = sidan jag tittar på när jag tar bort motorkåpan, man ser svänghjulet, generatorn osv). Tänkte byta den gröna slangen men sitter nån metallbit i den? Ska det vara så? Se bilderna! Volvo Penta MD6A på Albin Ballad á 1974. https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8M3d2dFR0R3VWdW8/edit?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8bHd4VnlvOTk4REU/edit?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8U19HVVFpZEh3WlE/edit?usp=sharing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 September , 2014 ska du köra med sjövattenkylning ska pluggen väck, den är en del i konventeringen till sötvattenkylning. kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 20 September , 2014 Aha!!! Tackar! När jag återmonterat sötvattenskylningen, kan jag stoppa denna plugg i en bättre slang? Dra ut den med en tång tänkte jag? Eller sitter den fast i slangen, dvs ska jag köpa en färdig slang med denna plugg i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 September , 2014 bara att dra ut kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 21 September , 2014 Då gör jag det och byter slangen som ser kass ut i änden (se bilden). Stoppar in pluggen i nya slangen när jag fixat sötvattenskylningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 21 September , 2014 Men, borde den inte bli ännu varmare med pluggen i? Känns bakvänt. Båten på land nu, jag byter slangen (=plugg väck) och kör med färskvatten påkopplat till kylningen ett tag och ser om den blir varm efter 5 min eller så)? Eller så struntar jag i det, fixar sötvattenskylningen (paj antingen pga förträngning i värmeväxlaren-ev fixat eller sötvattenpump paj, surrar men kanske inte skyfflar vatten). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 21 September , 2014 Slangen under limpan är till för att vattnet ska gå förbi motorn när termostaten är stängd. När termostaten öppnar, stänger den by passhålet i termostathuset, och vattnet går istället via motorn. Detta fungerar bara om man har originaltermostaten, avsedd för sjövattenkylning. Om slangen är pluggad, tvingas allt vatten genom motorn, och förmodligen öppnas termostaten av trycket från sjövattenpumpen. Då blir motorn aldrig varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser