tobbo166 10 Postad 20 September , 2014 Hej! Ska göra ett hål längst ner i båtens ihåliga roder, ett dräneringshål som omöjliggör för rodret att kunna frysa sönder i vinter om det trängt in vatten i det under sommaren. Innan sjösättning vill jag kunna stänga till det så det inte kommer in vatten. Mina erfarenheter från dykningen har lärt mig att så fort trycket överstiger 1 bar och även i fall där vatten är inblandat med endast 1 bar eller något mer, så är O-ringar det enda som är något att ha. Dvs platta packningar mm är värdelösa. Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/O-ring Om jag ska ha en O-ring behöver jag ha något slags spår i honan (rodret) att trycka in den i (som på dykflaskan, kan vara +300 bar utan läckage!), alternativt ett spår på hanen/pluggen som ska sitta i hålet. Har inte kommit på bästa sättet att göra hålet och hanen. Ett enkelt sätt vore att fräsa ur i rordet och limma fast en mutter med epoxy. Men hur blir det med O-ringen? Och vill inte ha en bultskalle utanför rodret, ska vara strömlinjeformat och snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CustomSam 3 Postad 20 September , 2014 Har haft ett hål i nederkant på rodret i snart 20 år, i början tryckte jag i Sikaflex på våren och petade bort det efter upptag. Senaste 10-12 åren utan en sådan plugg. Inga problem... Är det inget hål är det viktigt att göra ett, det är med stor sannolikhet en del vatten i rodret om det är ihåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 20 September , 2014 Du seglar med vatten i rodret alltså? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 21 September , 2014 Det gör nog de flesta av oss... Det är hopplöst att få ett äldre roder tätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 21 September , 2014 Det var frostsprängt sen lagades det vid båtens inköp av Kvarsebo Båtar. Så kanske ganska tätt? Ska inte göra plugg då? Jag öppnar upp med litet hål nu så har jag vintern på mig att fundera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 21 September , 2014 Jag bör ju allra minst täta hålets insida med epoxy så det ej kommer in vatten i laminatet. Får hoppas insidan är välgjord i det avseendet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 September , 2014 Har testat både med skruv och med Sika och båda funkar. Numera använder jag Sika men det är för att skruven försvann. Den hade en gummidukspackning men oring är nog ett strå vassare. Lite blött laminat är inte hela världen heller. Värre då med alla oborrade roder som flexar varje gång nollan passeras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CustomSam 3 Postad 25 September , 2014 (redigerade) Jag har inte svarat på frågan ser jag, ja,jag har vatten i rodret. SomGusvo085 säger,det gör nog de flesta. Det är svårt att få helt tätt i skarven mellan hjärtstock och plasten, även om man epoxybehandlar rodret. Klart viktigt att man, om man har ett ihåligt roder öppnar upp i botten så att det vatten som troligen finns i rodret kommer ut. Redigerad 25 September , 2014 av CustomSam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 26 September , 2014 Har också ett dräneringshål som jag sätter igen varje år med Sika. Men hur meningsfullt är det att sätta igen hålet när det ändå kommer in vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 27 September , 2014 I år tänkte jag borra ett hål i övre delen oxå för att få ut vattnet snabbare... ( luft in uppe) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 27 September , 2014 http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/files/roder/rudderleak.html http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/files/roder/rudderfix.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser