Mackey 4 490 Postad 20 September , 2014 Erfarenheter av 12 V dammsugare önskas. Vilka suger bra? Vilka suger? (dvs. är dåliga) Funkar de som är både våt och torrdammsugare - som ex.vis Waeco PowerVac PV100 - bra? Storlek och hanterbarhet? Synpunkter på 12 V dammsugare i största allmänhet? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 918 Postad 20 September , 2014 Frugan är nöjd med vår Waeco (jo, det är bara att erkänna - hon är den flitigaste användaren). Det är dessutom skönt att veta att den kan användas som våtdammsugare så det gör inget om det är lite slagvatten kvar i kölsvinet. När den används som våtdammsugare så ska den "sörpla". Det går inte att stoppa ner munstycket och bara suga vatten. Vi har inte använt någon annan "liten båtdammsugare" så jag har inget att jämföra med. Vårar o höstar när det är grovjobb så åker grovdammsugaren fram. Den är självklart starkare. För båtbruk så har jag har en liten billig i plast från Jula (300-kr-klassen) som är bra till att tömma varmvattenberedare, vattentankar, glykolrester mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
misil2 0 Postad 20 September , 2014 Har biltemas variant, Suger bra men för ett jävla ljud, samt ingen slang till vilket saknas ibland testvinnare i denna tidningenhttp://www.biltema.se/Documents/produkttester/Tidningen%20Motor.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 20 September , 2014 Vi har en Biltemadamm(sugare) idag. Min upplevelse är att den försöker skrämma bort skräpet genom att låta som en gatsopningsmaskin. Sedan saknar man som sagt slang ibland. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paradise 5 Postad 20 September , 2014 Black&Decker, har slang och lång sladd till cigguttag. Dock inte för blött skräp. Vi är nöjda. Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 522 Postad 20 September , 2014 Har både en Waeco torr/våt sugare och en liten Blac&Decker handhållen. Waecon tycker jag suger dåligt och är ganska stor och B&D blåser en massa luft uppåt så det virvlar ordentligt. Men varje gång man använt den och ska tömma så är det otroligt mycket damm i den. Waecon använder jag mycket sällan. Är egentligen inte nöjd med någon av dem. Avvaktar vad som kommer fram i denna tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 21 September , 2014 Hade en 12 V tidigare. Som så många andra redan sagt är sugeffekten nånstans mellan tveksam och värdelös. Bytte till en liten på 220V från ÖB för 199 kr. Man har ju rätt ofta tillgång till landström och kan ju vänta med damsugning till dess. Men det är ju vad jag tycker förstås. och inget svar på frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_axl 4 Postad 22 September , 2014 Har biltemas och är inte särskilt imponerad. Tycker man får hjälpa skräpet in i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 September , 2014 Tycker de 12V dammsugare jag provat mest är leksaker. Visste, borstar man in skräpet i dammsugaren så funkar det. Min båt har fått en egen billig 230V våtdammsugare från ÖB. Med den blir det rent och det går utmärkt att köra den på invertern. Som jag kommer ihåg så tar den mindre än 50A, ska kolla när ska höststäda. Tror inte energiåtgången blir mer än ca 10Ah. Problemet är att den tar plats (eller att jag har för liten båt) men det kan gå att klämma ner den i någon stuv - centraldammsugare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 22 September , 2014 Precis. Håller med,Biltemas e faktiskt suverän. Har haft min i 6 år nu. Nemas problemas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 23 September , 2014 Vi hade en 12 V tidigare, men den var värdelös. Gick snabbare att plocka upp smulorna för hand Nu har vi en Electrolux 230V dammsugare från ÖB (500:-). MKT BÄTTRE. Dock så kan vi bara dammsuga i gästhamnar när det finns el på bryggan. Tror inte invertern på 300 W orkar att dra en dammsugare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 23 September , 2014 Har skrivit detta tidigare -tror jag-. Har en Waeco som när den gick på det inbyggda batteriet knappast sög något alls, efter att jag kopplat bort det inbyggda batteriet och numera kör den direkt på båtens batterisystem via en lång sladd så suger den helt ok. både torrt och vått-en rejäl skillnad- . Verkar som det inbyggda batteriet inte förmår ge tillräckligt med ström. //Roger 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 23 September , 2014 Erfarenheter av 12 V dammsugare önskas. Vilka suger bra? Vilka suger? (dvs. är dåliga) Funkar de som är både våt och torrdammsugare - som ex.vis Waeco PowerVac PV100 - bra? Storlek och hanterbarhet? Synpunkter på 12 V dammsugare i största allmänhet? Mackey Vi har en Swivel Sweeper sedan flera år tillbaka , den funkar riktigt bra då den borstar in smutsen, hundhår mm. batteriet laddas med 220v inverter, dock är smutsbehållaren liten, men det kan men leva med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Oktober , 2014 Idag har jag dammsugit i båten (!). Till hjälp hade jag min Ö&B våtdammsugare. Den är märkt 1000W@230VAC. Kördes via en ren sinus-inverter. I tomgång var förbrukningen 87A@12V, när man dammsuger var förbrukningen 69A. Det tog ca 10 min dammsuga, förbrukningen inkl Peukert blev drygt 10Ah. Jag har även en 12V dammsugare som tar ca 11A. Den är helt överlägsen när det gäller ljudnivå men trots att den är ganska bra jämfört med många andra bildammsugare så är det rena skämtet jämför med våtdammsugaren. Ska man kunna städa ordentligt duger inte 12V-fjoll-dammsugare, en riktig dammsugare via inverter (eller landström) är betydligt vettigare. Energiförbrukningen är ganska rimlig. Nackdelen är väl storleken. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 6 Oktober , 2014 12V-fjoll-dammsugare.........:-O Är det egentlig någon som tror att en 130W-dammsugare kann sammeliknas med en 1000W-dammsugare Piska mattor, vädra, såpa och vatten. 0V-fjoll-at all Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 6 Oktober , 2014 Jag har haft en B&D i tre säsonger http://www.blackanddecker.se/homeproducts/productdetails/catno/PAD1200/ Den funkar (suger...) bättre än vad jag hade väntat mig av en 12v-dammsugare. Lång sladd, så man når hela båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 7 Oktober , 2014 Har någon köpt och provat denna från BT? http://biltema.se/sv/PAXNews/201437/Vatdammsugare-84107/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser