Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Mackey

Sätta spinnaker som gennaker

Rekommendera Poster

Jag vet inte om jag har kommit på något revolutionerande egentligen, men för mig är det det.

Kanske är det ett bra tips till andra.

Igår förklarade jag för hustrun vad det var för skillnad på spinnaker och gennaker och sa ungefär följande;

• En gennaker är till för de som tror att man måste segla undanvind med spinnaker.
  • En gennaker är enklare att sätta än en spinnaker.
  • En gennaker är sydd mer som en stor genua i spinnakertyg fast oftast med större buk.
  • En gennaker har ett "ganska" sträckt förlik och har ett halshorn som är fäst i nivå med däcket och ofta framför förseglet.

och slutligen kom jag fram till detta.

En gennaker är ungefär som när vi seglar spinnaker på halvvind, dvs. med bommen långt fram nära förstaget och nedsläppt så långt som möjligt för att få ett så sträckt lovartslik som möjligt. Enklare att sätta och segla eftersom man bara behöver ett skot, ingen gaj, ingen bom, inget upphal och inget nedhal. Så här...

post-95867-0-11211300-1411130576_thumb.jpg

Sagt och gjort, fast med ena hornet i relingslisten.

Det funkade utmärkt tom. med en gammal radialspinne.

Synpunkter?

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har minsann inga problem med att tänka lateralt. Tror nog att din idé skulle fungera men att det kommer att bli jobbigt om du behöver gippa med bl a stor risk för en massa trassel.

Har du en lång brant sträckbog med inte allt för mycket vindvrid och vindstyrka så går det säkert bra. Gennaker fungerar säkert bättre, men har man ingen så varför inte prova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat, se bilden.

Bra tillägg att man måste vara rätt säker på sin kurs och sin vind och det är säkert olämpligt i hård vind.

Igår blåste det 2 - 5 m/s och vinden kom in mellan 60 och 110 grader från fören och det gick utmärkt.

Om det kinkar till sig med vind och/eller kurs kan man rigga hela kittet i efterhand och sedan lossa på schackeln i relingslisten.

Tillägg: Man kanske ska tänka på den risken i tid och försöka komma på något annat än en schackel att fästa det som blir halshorn med.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort så flera gånger. Funkar förvånansvärt bra. Inte för läns (då läar storen), men för slör och ända upp till halvvind.

Jag har gjort en extra lösning framtill för att få bättre justeringsmöjligheter. Jag använde en av gajarna som ändå låg i spinnakersäcken, och i änden av den satte jag en liten, skruvlåst schackel som "ögla", sen fäste jag en lekande skothake i öglan, och i samma ögla också en fallschackel med låspinne (så den inte kan falla loss när den öppnas). Fallschackeln fäster jag i förstaget. Skothaken i ena hörnet av spinnakern.

Själva linan drar jag ner genom en talja (fäst där halshornet för förseglet skulle fästs annars) och lagd fast i förtöjningsknapen på fördäck. Ytterst en stoppknop för att inte linan ska kunna löpa ur taljan när hela anordningen inte används. Syftet med linan där är att kunna justera förlikets spänning, tillsammans med spinnakerfallet, och för att kunna få spinnakerns nedersta del fri över pulpiten, ca 50-60 cm över fördäck. Spinnakern är så liten att den ändå inte når upp till spinnakerfallets fäste.

Sen drar jag om skotet så det löper helt på utsidan av båtens främre del, inklusive förstaget. På så vis räcker det att släppa på skotet, låta spinnakern "flyga" framför förstaget, gippa, och sen skota hem på andra sidan.

När jag ska ha ner det släpper jag först skotet, sen tar jag tag i botten, samtidigt som jag långsamt släpper på spinnakerfallet, och matar ner och ihop spinnakern. Ibland direkt ner i säcken. Sen bara jag hakar av fall och förstagsfästet, så är det klart. Ska jag ha upp ett försegel, så får jag dra om skotet så det är innanför förstaget igen, men det är gjort på 20-30 sekunder.

Här är en bild som visar hur det ser ut, med enbart spinnakern uppe. Tyvärr ser man inte min specialanordning vid förstaget, men man ser hur seglet ser ut.
post-103957-0-50457400-1411137180_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag snodde konstruktionen, fast med en modifikation, från den här filmen:

Skillnaden är att jag ersatt den där vita grejen som löper runt det inrullade förseglet, med en fallschackel, eftersom vi har naket förstag (ingen rulle). Men i övrigt samma upplägg. Man ser också i filmen hur han med linan kan justera både höjden på spinnakerns botten, och (när fallet är fäst) spänningen i förliket.

Delarna kostade 150-200 kr.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju även släppa fram spinnakerbommen fram till nära förstaget för att uppnå ungefär samma sak. Nackdelen är att man har en bom att ta hand om och fördelen är att man bara kan falla av, ta hem på gajen (lovatsskotet som går genom bommen) och släppa skotet (lägajen) och fortsätta med mera vanlig spinnackersegling.

En triradialt skuren spinnaker som i filmen funkar naturligtvis bättre än en cross cut som jag och raol har prövat med.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2014-09-19 vid 17:34 skrev raol:

Citat

post-103957-0-50457400-1411137180_thumb.jpg

Tycker nog att bilden berättar allt. Styrbordsliket sluter. En annan skotvinkel skulle förbättra situationen men det där duger inte för mig. 

Vad är det för fel med en bom vilket ger oändligt mycket mer möjligheter?

En spinnaker har ju oändligt många variationer vis avi djup etc och för att flexibelt utnyttja dess egenskaper skall lovart liket kunna placeras optimalt. 

Nix, inte för mig. Genaker som genaker, spinnaker som spinnaker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...