Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
DanielMalmgren

Svenskt Båtregister, märkning

Rekommendera Poster

Hej alla.

Då min båt (Flipper 575HT) av någon underlig anledning helt saknar märkning så vet jag inte riktigt vad jag ska uppge till försäkringsbolaget. Jag tänkte därför att jag tar väl och registrerar den hos Svenskt Båtregister och så märker jag upp den med SBR-numret på något bra ställe. Och så får försäkringsbolaget den siffran.

Fråga 1: Är Svenskt Båtregister seriösa? Det känns som en seriös organisation och ett vettigt sätt att registrera sin båt, men jag mailade dem med lite frågor i samband med att jag la in båten och de har inte bemödat sig med att över huvud taget svara. Detta var typ tre veckor sedan. Känns mindre seriöst.

Fråga 2: Var och hur märker man lämpligast upp sin båt? Båten skulle ju egentligen haft en plakett med skrovnummer på BB akterspegel, så jag antar att det är där man letar. Men jag tänker att det kanske är bra att märka även på något annat ställe? Och hur gör man, finns det något bra ställe där man beställer små plaketter eller är det till att rista själv?

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nää, det där känns väl inte som det jag behöver. Ett papper som är "avsett att användas vid färd utomlands med fritidsfartyg" och som bevisar att jag äger båten? Jag har inte planerat att färdas utomlands med min båt.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nää, det där känns väl inte som det jag behöver. Ett papper som är "avsett att användas vid färd utomlands med fritidsfartyg" och som bevisar att jag äger båten? Jag har inte planerat att färdas utomlands med min båt.

/Daniel

Förlåt då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märk den själv, gravera in nåt så den går att skilja från mängden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara en avgjutning/halvfabrikat? Hade för några år sen en liten ht som saknade nummer, försäkrade den med hjälp av motor nummer samt mått på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märk den själv, gravera in nåt så den går att skilja från mängden...

Ja, men jag vet ju inte riktigt hur. Det är ju inte som att jag har en graveringsmaskin. Och att rista in någonting någonstans med min morakniv känns lite b. Nu är jag inne på om jag kan beställa ett par plaketter på http://gravyrbutiken.se och sätta dit.

Någon som registrerat sin båt eller känner till något om Svenskt Båtergister?

Ja, det är ju där jag har registrerat min båt. Känns som ett ganska vettigt system (kan varna dock för att det inte funkar bra i Firefox), men de svarar som sagt inte på mail.

Kan det vara en avgjutning/halvfabrikat? Hade för några år sen en liten ht som saknade nummer, försäkrade den med hjälp av motor nummer samt mått på båten.

Nja... Allt annat tyder på att det är en äkta Flipper. All färgsättning, inredning etc är precis som den ska vara. Så det är faktiskt jättemärkligt att skrovnumret saknas. Finns över huvud taget inga spår efter att det någon gång skulle suttit något där.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...