Gå till innehåll
lördag 29 mars 2025
Gäst MaxSchmeling

Ombord en tidig septembermorgon

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Spenderar denna helg ombord med att jobba, läsa, kolla bra filmer och bara må så himla bra. Vaknade 4.30 imorse, drog på dieselvärmaren och rätt snabbt var temperaturen härligt behaglig. Gjorde mig en frukost bestående av kaffe, rågbröd med västkustsallad och lite A-fil. Lyssnade på morgonprogrammet med sköna Peter Sundberg och morgonen var den bästa. Nyheterna tjatade om regeringskrisen och valet i Skottland. Det senare ärbetydligt mer intressant än det förra... Undrar vad skottarna tänker en morgon som denna, undrar vad Stefan L tänker en morgon som denna...

Snart skall båten upp och avrustas och få sin vintervila i skydd av vårt hus. Det är alltid en kluven känsla såhär dax men hösten är ingen vän mot ett lent och välpolerat båtskrov, vintern ännu mindre?

Skall ta mig en promenad på den ödsliga kajen och därefter återgå i den mjuka sköna kojen i akterhytten för att åter möta morgonen kl. 9 med ännu en stark kopp kaffe och dagens jobb, bestående av såpning av däcken, fixa glapp i en lanterna och en högtalare. Båtfix är en underskattad del av båtlivet och något som fyller lååååååånga höst och vinterdagar. Skönt att ha båten sidan om bilen som i sin tur står vid sidan om huset.

Höst och vinter, nu kan ni få komma men ge mig en vecka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här! Sista helgen på vattnet,nästa helg ska båten på land. Har lite ångest om jag ska vara ärlig. En kanonsommar med massor av sjötimmar men likväl samma ångest som alla andra år. Höst o vinter? Nej tack!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lite samma känslor när båten ska upp. Trist men inte mycket man kan göra åt höst/vinter i vårt land.

Sen när båten är uppe, pallad och täckt så börjar nästa sköna fas, vinterfixandet!

I år har jag en lista på 14 saker jag ska göra i vinter. Mot bakgrund av hur det varit förr om åren blir bara fyra av dessa gjorda för jag kommer på ytterligare minst 15 under arbetets gång som blir högre prioriterade!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Det där sista känner jag igen...

Jag har lite samma känslor när båten ska upp. Trist men inte mycket man kan göra åt höst/vinter i vårt land.

Sen när båten är uppe, pallad och täckt så börjar nästa sköna fas, vinterfixandet!

I år har jag en lista på 14 saker jag ska göra i vinter. Mot bakgrund av hur det varit förr om åren blir bara fyra av dessa gjorda för jag kommer på ytterligare minst 15 under arbetets gång som blir högre prioriterade!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon upptagningsångest blir det inte än på länge hoppas jag. Förhoppningsvis har vi ingen is som tvingar upp oss innan havsöringspremiären i Januari...

Att sommaren flyr ifrån oss känns lite vemodigt, hösten stör mig inte, men vinterns slask gillar jag inte.

Gäddfisket varar hela hösten, och förhoppningsvis hittar vi lite större torsk när vattnet svalnat av ordentligt......

Heldag ute idag, inte så vansinnigt tidigt, men definitivt en morgon ombord..... lika härligt som vanligt....

post-104865-0-12765500-1411328377_thumb.jpg

post-104865-0-45253200-1411328416_thumb.jpg

Redigerad av Twister550
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fin beskrivning av en morgon! Tiden går fort snart får vi börja vår fixa, ska bara ge ut lite julklappar mellan ;)   

Hälsningar Karin :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fin beskrivning av en morgon! Tiden går fort snart får vi börja vår fixa, ska bara ge ut lite julklappar mellan ;)   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bli imponerad av er energi och vilja vad gäller båtlivet. Önskar jag kände samma ork o entusiasm som er. Men det kanske kommer en dag ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På väg ut till morgonens fiske mötte vi Karlshamns tre bogserare, Delta, Karlshamn och Harrys Stone vilka skulle assistera en tanker till kaj....   Gick inte att motstå, fisket fick vänta till fram på förmiddagen..

post-104865-0-05066600-1411922656_thumb.jpg

post-104865-0-05607800-1411922692_thumb.jpg

post-104865-0-15808600-1411922771_thumb.jpg

post-104865-0-98894900-1411922792_thumb.jpg

post-104865-0-87701700-1411922802_thumb.jpg

post-104865-0-22594600-1411922779_thumb.jpg

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...