Ronsson74 2 Postad 18 September , 2014 Hej båtvänner. Skulle vilja veta hur man komptestar en gammal diesel. Går det bra att ansluta i hålen för glödstiften? Skall man isåfall ta ur samtliga stift under testet? Slutligen någon som vet ungefär vilka värden man skall ligga på? Ser fram emot en lång vinter med mycket mek. Mvh Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 18 September , 2014 Hej båtvänner. Skulle vilja veta hur man komptestar en gammal diesel. Går det bra att ansluta i hålen för glödstiften? Skall man isåfall ta ur samtliga stift under testet? Slutligen någon som vet ungefär vilka värden man skall ligga på? Ser fram emot en lång vinter med mycket mek. Mvh Ronnie Glödstiftshålen fungerar bra om man hittar nipplar som passar. Viktigt även att ha en komp mätare för just dieselmotorer. MD21 skall ha 24-27 kp/cm2 vid startmotorvarv. Behöver inte ta ur de andra stiften när man testar. De olika cylindrarna bör vara ganska lika, är de ojämna kan det tyda på renoveringsbehov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Awol 1 Postad 18 September , 2014 Hej, om du har tillgång till ett oscilloskop så kan du mäta kompskillnad mellan cylindrarna via startströmmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser