Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
jeager_

Båtvagn till en Buster XL

Rekommendera Poster

Hejsan
Jag funderar på att skaffa mig en Buster XL framöver och dom årsmodeller jag tittar på rörs sig runt år 2000.
Har sonderat terrängen på blocket och har sett att dom flesta säljs utan båtvagn eller med en enkel 30 vagn. Då jag vill kunna förflytta båten en bit på ett säkert sätt så vill jag ha en bromsad 80 vagn.

Det jag undrar är således vad det behövs för storlek av vagn till en buster och då menar jag viktmässigt.
Har fösökt se vad båten väger men olika siffror figurerar. Jag är ute efter en xl:are med fyrtaktsmotor

SÅ vad väger en Buster XL säg årsmodell 2000 med en Yamaha 80 hästars fyrtaktare.

Behövs det en större vagn som kräver BE eller klarar man sig med en mindre.

Jag har BE kort så det är inga problem och bilen min klarar en släpvagnsvikt på 1600 kg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en enkel uppkörning får du dra 4200 kg på B körkort, istället för 3500. Om bilen får det d v s. (Menat som generell kommentar, inte till dig specifikt)

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte exakta vikter men; båt 600 kg, motor 150 kg, bensin etc 100 kg, kärra 80 km/h (maxlast 1300 kg för båtar på ca 6 m) 350 kg = 1100 kg.

Borde vara innanför alla tillåtna gränser, dvs körkortsklass, kärrans maxlast och din bils släpvagnsvikt.

Ska du traila båten en del så tycker jag att du gör rätt att satsa på en bromsad 80 kärra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...