Gå till innehåll
tisdag 15 april 2025
Seawing

Land ström varför?

Rekommendera Poster

2014-09-16 vid 12:45 skrev Mackey:

:D  :D  :D  :D

2014-09-16 vid 12:21 skrev Terrafobica:

Om ditt 230 Ah batteri blir tömt på en halvtimme så krävs en förbrukning 5520W.  Låter mer som Gröna Lund än en husvagn.

Det kan vara volten som spökar.

När vi seglar med lanternor (2 x 25 W) + lite annat igång så ser batterierna tomma ut om man läser av voltmetern (11,6 V). Så snart vi släcker lanternorna så återgår voltmetern till mera normala nivåer (12,6 V).

Mackey

Om du har 11,6V med 4-5A last på batterierna (2x80Ah) och en spänning på 12,6V "olastade" har du antingen:

1. batterier som egentligen är uselt laddade och att det är enbart med solpanelens hjälp du avläser 12,6V när du stänger av lasten.

2. Duktigt spänningsfall i systemet/risigt elsystem och en voltmeter som sitter mitt i detta.

Oavsett vilket är det läge för kontroll.... :huh:

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den trevligaste värmen ombord får man med ett vattenburet system. En gasolpanna är egentligen perfekt, rent luktfritt, liten strömförbrukning. Men tycker man inte om gasol så är det kanske inget alternativ. Jag hade en plan på ett sådant värmesystem men det sköts på framtiden eftersom det är ganska tidsödande att installera. Jag hade tänkt placera pannan i en dränerad låda i en stuv. Ev läckande gas skulle "rinna" ut". Nu blev det en Wallas istället, den är ganska strömsnål. Sen finns ju typ Pod eller GeHå-panna. Nackdelen är att det krävs lite mickel för att starta och jag vill gärna kunna "tända på" någon timma innan hamn så att det är varmt och gott när man är framme. Kamin Glembring/Reflex/Dickinson är är också himla trevligt men samma mickel för att tända och svårt att hitta plats till.

Jag är djupt avundsjuk på husbilar som har gasol till kyl, värmare och spis och som dessutom kan ha en fast tanka att fylla med billig Motorgas. Har även läst att det skulle komma bränsleceller för gasol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

post-52966-0-72023700-1410887017_thumb.jpg

Varför inte kompromissa och ta en Wallas för gasoldrift. :P

Haver en Reflex som jag tycker är "mysigare". När dieseln var billig tändes Reflexen på hösten och släcktes på våren.

http://lasselundell.se/wallas.html

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske eg inte skulle vara "tvungen" att alltid ha landström men har gästhamnen el så tar jag alltid det. Skönt att lämna med fulladdade batterier + den största anledningen varmvatten. Jäkligt skönt att ha varmt vatten på morgonen. Visst vår vv beredare värmer även via motorns kylvattenkanaler så skulle man dra igång motorn så har man någorlunda varmt vatten väldigt snabbt. Men det kanske inte är så populärt 8 på morgonen i gästhamnen.. Även skönt att veta att man kan dra på allt, belysning (visserligen allt LED), TV, Stereo, värmare, dubbla kylar etc etc utan att bry sig när man ligger i hamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-09-16 vid 17:08 skrev Lasse-L:

attachicon.gifgas2.jpg

Varför inte kompromissa och ta en Wallas för gasoldrift. :P

Haver en Reflex som jag tycker är "mysigare". När dieseln var billig tändes Reflexen på hösten och släcktes på våren.

http://lasselundell.se/wallas.html

Nja, men det fanns en luftburen värmare för gasol som hette Thermotron. Jättefina, men hopplöst svåra att få tag på.

Mitt framtida projekt är en Wallas som värmer vatten ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tål att fundera på för framtiden, men visst är det bekvämt med gas till kyl, värme och matlagning i våra landburna fritidsfordon. Vi fyller våra P11 och P6 flaskor för runt 20 kr/kg så jämfört med att lösa el bara för kyl och värme är det oftast billigare att köra på gasol. Möjligen undantaget mitt i smällkalla vintern.

Det sparar ju en hel del el från batterierna också, så får snegla på det när jag väljer installationer i nästa bobåt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-09-16 vid 16:48 skrev bhemac:

Den trevligaste värmen ombord får man med ett vattenburet system. En gasolpanna är egentligen perfekt, rent luktfritt, liten strömförbrukning. Men tycker man inte om gasol så är det kanske inget alternativ. Jag hade en plan på ett sådant värmesystem men det sköts på framtiden eftersom det är ganska tidsödande att installera. Jag hade tänkt placera pannan i en dränerad låda i en stuv. Ev läckande gas skulle "rinna" ut". Nu blev det en Wallas istället, den är ganska strömsnål. Sen finns ju typ Pod eller GeHå-panna. Nackdelen är att det krävs lite mickel för att starta och jag vill gärna kunna "tända på" någon timma innan hamn så att det är varmt och gott när man är framme. Kamin Glembring/Reflex/Dickinson är är också himla trevligt men samma mickel för att tända och svårt att hitta plats till.

Jag är djupt avundsjuk på husbilar som har gasol till kyl, värmare och spis och som dessutom kan ha en fast tanka att fylla med billig Motorgas. Har även läst att det skulle komma bränsleceller för gasol.

Berätta gärna mer om dina planer för vattenburen värme, jag har en gammal Alde panna och ett befintligt vattenburet system i båten med passiva radiatorer som ska bytas ut och behöver idéer och tips på lösningar.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/74869-uppgradera-värmaren/

Redigerad av tompelompe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-09-16 vid 14:41 skrev IngemarE:

2014-09-16 vid 12:45 skrev Mackey:

:D:D:D:D

2014-09-16 vid 12:21 skrev Terrafobica:

Om ditt 230 Ah batteri blir tömt på en halvtimme så krävs en förbrukning 5520W. Låter mer som Gröna Lund än en husvagn.

Det kan vara volten som spökar.

När vi seglar med lanternor (2 x 25 W) + lite annat igång så ser batterierna tomma ut om man läser av voltmetern (11,6 V). Så snart vi släcker lanternorna så återgår voltmetern till mera normala nivåer (12,6 V).

Mackey

Om du har 11,6V med 4-5A last på batterierna (2x80Ah) och en spänning på 12,6V "olastade" har du antingen:

1. batterier som egentligen är uselt laddade och att det är enbart med solpanelens hjälp du avläser 12,6V när du stänger av lasten.

2. Duktigt spänningsfall i systemet/risigt elsystem och en voltmeter som sitter mitt i detta.

Oavsett vilket är det läge för kontroll.... :huh:

Alternativ 2 är rätt, har inte tagit mig tid att fixa elsystemet eftersom vi har ström så att det räcker.

Som exempel på vad som kan hända är det väl bra?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-09-16 vid 16:48 skrev bhemac:

Med vattenburet system kopplar du enkelt in motorns kylsystem och får gångvärme, bara att slå om någon timme innan hamn.

Under förutsättning att man kör får motor givetvis.

Jag har vattenburen gasol och det är kanonenkelt och smidigt, tills man inser att en natt kan dra ett kilo gasol. Jag hörde med den lokala gaspåfyllarsnubben som meddelade att vid full effekt går det ca 3-400g/timme. En längre tur i kylan så får man se till att ha med extra gasol helt enkelt.

Jag funderar på att byta ut pannan mot en dylik för diesel. Jag har planer på att korsa Atlanten via Island-grönland-labrador, då räcker inte de 12 kilona gasol jag har med mig länge...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-09-17 vid 12:03 skrev Gaidin:

Med vattenburet system kopplar du enkelt in motorns kylsystem och får gångvärme, bara att slå om någon timme innan hamn.

Under förutsättning att man kör får motor givetvis.

Jag har vattenburen gasol och det är kanonenkelt och smidigt, tills man inser att en natt kan dra ett kilo gasol. Jag hörde med den lokala gaspåfyllarsnubben som meddelade att vid full effekt går det ca 3-400g/timme. En längre tur i kylan så får man se till att ha med extra gasol helt enkelt.

Jag funderar på att byta ut pannan mot en dylik för diesel. Jag har planer på att korsa Atlanten via Island-grönland-labrador, då räcker inte de 12 kilona gasol jag har med mig länge...

Ska man ha en bra, fungerande gångvärme så krävs en värmeväxlare, det kan ta ett tak innan man tjänat in den kostnaden.

Visst är gasolpannorna bra! Tänk om man kunde ha en fast 20kg tank och tanka billig motorgas på sjömacken! Tuber och fyllning är lite besvärligare och det blir ofta dyrare med gasol. Men ligger man inte ute veckovis så skulle jag aldrig byta ut en gasolpanna. Aga/Gastherm fanns i fyra storlekar, från 1,2 till 3,5 kW. Den minsta drog ca 130g gasol per timma, en P6:a räckte ofta en vecka (väldigt beroende på båt, naturligtvis). Gasol blir naturligtvis opraktiskt på Atlanten. En Webasto el likn är naturligtvis bättre, men de drar en hel del ström. Dyra är de också fast det finns ju kinesiska som verkar bra. Jag skulle nog hellre välja en Glembring kamin med vattenslinga, kräver ingen ström och krånglar inte. 

Har man Webasto så blir det ofta många start/stopp som ytterligare ökar strömförbrukningen, i det läget är en ackumulatortank på 50-100 liter väldigt bra. Tanken kan även förses med en slinga från motorn och elpatron. Sen gäller det ju att få plats också.

En del sätter in defrosterfläktar eller vattenkylning för datorer för att snabbare få ut värmen, men det drar mycket ström, klena rördimensioner kräver kraftigare pump och dessutom fläkt.

Det perfekta systemet är nog dels en dieselkamin, dels en luftburen värmare för att snabbt kunna torka upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Istf två kaminer; varför inte vattenburet med ett par fläktkonvektorer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ansluter mig till landström i första hand för att toppladda batterierna.

Ligger jag vid hemmabryggan kan jag ibland även göra en utjämningsladdning?

Annars är det bästa som finns i gästhamnar en slang med färskvatten...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-09-18 vid 05:19 skrev Peter_K:

Jag har länge haft funderingar på att ha två olika värmesystem.

När jag köpte min nuvarande båt för några år sen, installerade jag en liten luftburen Webastovärmare, för att snabbt få in värme i båten och defroster på rutan  framför inre styrplatsen.

Hade redan då tankar på att installera en liten Reflexkamin med vattenburen värme. Men en sån installation kräver betydligt mer jobb. Att få en bra placering för en kamin med skorsten är inte helt enkelt i många båtar. Fördelen är ju att de drar lite eller ingen ström. De små reflexkaminerna har dessutom en klen skorsten. Tror dessutom att det är bättre att köra en liten kamin "hårt" än att köra en stor kamin på sparlåga.

Nu har börjat jag installerat gångvärme från min nya sötvattenkylda motor. I ett första steg defroster på rutan och ett par luftusläpp från en fläktkonvektor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-09-18 vid 07:31 skrev toaen:

2014-09-18 vid 05:19 skrev Peter_K:

Jag har länge haft funderingar på att ha två olika värmesystem.

När jag köpte min nuvarande båt för några år sen, installerade jag en liten luftburen Webastovärmare, för att snabbt få in värme i båten och defroster på rutan  framför inre styrplatsen.

Hade redan då tankar på att installera en liten Reflexkamin med vattenburen värme. Men en sån installation kräver betydligt mer jobb. Att få en bra placering för en kamin med skorsten är inte helt enkelt i många båtar. Fördelen är ju att de drar lite eller ingen ström. De små reflexkaminerna har dessutom en klen skorsten. Tror dessutom att det är bättre att köra en liten kamin "hårt" än att köra en stor kamin på sparlåga.

Nu har börjat jag installerat gångvärme från min nya sötvattenkylda motor. I ett första steg defroster på rutan och ett par luftusläpp från en fläktkonvektor.

Nackdelen med vattenburet system är att det tar lång tid att få upp värmen, även om man har fläktkonvektorer. Det blir ju inte bättre av att man vill ha mycket vatten i systemet för att en Weabato inte ska starta-stoppa hela tiden.

Fördelen med lyxvarianten som Toan siktar på är stora.

Man kan snabbt värma upp med luftvärmen.

En rå kväll eller en kall morgon kan man köra värmen en liten stund.

Ligger man ute några dagar på hösten kan kaminen värma utan att man tar på batterierna. Solpanelerna laddar ju dåligt när vi kommer in i oktober.

Sen har vi ju det här med redundans.

För mig funkar luftvärmaren, dels för att jag kan fjärrstarta den och komma ned till en varm båt året runt.

Har jag varit ute på hösten så brukar jag köra värmaren ett par timmar när jag lämnar båten, det torkar ut fint och luftfuktigheten sjunker rejält ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, diskussionen om varför vi använder landström har blivit till en diskussion om värmare. Inte mig emot.

På tal om värmare och luftfuktighet (och landström) så har jag ytterligare en anledning till att proppa i kabeln när jag kommer i land och det är min elektriska avfuktare som står på med timer under veckan för att ta bort så mycket fukt i båten som möjligt.

På väg ut till naturhamnen på fredan så pluggar jag sladden i invertern (jag har ju redan fulla batterier!) och låter den gå tills jag kommer fram. Lite gångvärme på det så blir inte kojen så ruggig när jag går till sängs.

Idag är det fredag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-09-16 vid 07:36 skrev Seawing:

Jag vill inte provisera men måste få fråga er motorbåtsägare, varför vill ni ha i landströmskabeln nästan innan ni hunnit förtöja?

Man ser ofta detta fenomen och jag har frågat lite båtägare och vanligaste svaret är att barnen vill ladda surfplattor och Iphone, men till detta behövs väl nästan inte mer än några ficklampsbatterier.

Själv har jag byggt om elsystemet och monterat avskiljare samt förbrukarbatteri på 230 amp samt 2 små 25 watts solceller och vi får inte svagt batteri på 7 dagar utan motordrift. Har ett 85 liters kylskåp som är på i veckorna även när båten ligger i hemmahamn och har alltid fulladdat batteri på sommaren.

Obs, vi har tv, värmare, kylskåp, massor av lampor (ej Led) samt laddar surfplattor mm.

Så frågan kvarstår - varför drar ni kabel?

Lite OT men: Har du lust att berätta mer i detalj hur du har gjort? Kanske har du redan beskrivit det i någon tråd (har letat men inte hittat)? Jag måste göra något åt elsystemet; 3+1 batterier, stor generator och förbrukarbanken ändå nästan urladdad efter två dagar i naturhamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-09-19 vid 06:30 skrev undrande:

2014-09-16 vid 07:36 skrev Seawing:

Jag vill inte provisera men måste få fråga er motorbåtsägare, varför vill ni ha i landströmskabeln nästan innan ni hunnit förtöja?

Man ser ofta detta fenomen och jag har frågat lite båtägare och vanligaste svaret är att barnen vill ladda surfplattor och Iphone, men till detta behövs väl nästan inte mer än några ficklampsbatterier.

Själv har jag byggt om elsystemet och monterat avskiljare samt förbrukarbatteri på 230 amp samt 2 små 25 watts solceller och vi får inte svagt batteri på 7 dagar utan motordrift. Har ett 85 liters kylskåp som är på i veckorna även när båten ligger i hemmahamn och har alltid fulladdat batteri på sommaren.

Obs, vi har tv, värmare, kylskåp, massor av lampor (ej Led) samt laddar surfplattor mm.

Så frågan kvarstår - varför drar ni kabel?

Lite OT men: Har du lust att berätta mer i detalj hur du har gjort? Kanske har du redan beskrivit det i någon tråd (har letat men inte hittat)? Jag måste göra något åt elsystemet; 3+1 batterier, stor generator och förbrukarbanken ändå nästan urladdad efter två dagar i naturhamn.

Seawing kanske kommer med ett utförligare svar, men det enkla svaret är solpaneler. Själv har jag 200 watts solpaneler och en ganska liten bank på 300 Ah. I somras låg familjen en vecka utan annan laddning, körde kylskåp, vattenpumpar och lampor, laddade telefoner dator och ipad, dammsög båten med en 230 voltsdammsugare via inverter varannan dag. Solpanelerna fyllde upp batterierna varje dag så de var i princip fulladdade när vi bröt upp och åkte hem.

I övrigt är MG fullt av trådar om elsystem, batterier och solpaneler, detta tycks vara det område som flest ser sig manade (och antagligen också kunniga) att fixa med och prata om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seawing´s svar på hur jag gjort med min el.

Jag har som jag alltid brukar börjat med att klippa bort alla kablar i båten när jag köpt den. Helt enkelt klipp klipp klipp och kasta, sedan bygger jag upp allt från början.

Nya kablar i grovlek 1 steg upp mer än vad som behövs. Nya säkringshållare som jag löder fast alla kablar till. Obs gör alltid en elritning först. 

Sedan har jag monterat 2 st 75 amp batteri till start med egen huvudströmsbrytare samt Biltemas överströmsrelä till 2 batterier a´110 amp (Biltemas) på egen brytare samt 2 st 25 watts solceller på targa bågen. Generatorn är på 92 amp. Har ett nytt 85 liters kylskåp modell Isoterm utan ASU samt vanliga glödlampor i alla lampor. Vi har tv och laddar plattor, mobiler, mm samt stor dieselvärmare som tar en del ström. Men som sagt, vi har aldrig problem med ström. Kylskåpet stängs aldrig av under sommarens tre månader och batterierna är alltid fulladdade när jag kommer till båten.

Observera att jag byter ut batterierna efter cirka 3 år även om dom inte är dåliga. Väljer komfort före kostnader, mitt motto är "inga problem på sjön"

Detta har jag gjort på 5 motorbåtar och 3 segelbåtar och har aldrig haft problem.

Med vänlig hälsning  Göran Persson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde nästan det samma som Seawing i min nuvarande båt - fast i omgångar.

Har rivit ut i stort sett all, förutom några ledningar till belysningen i ruffen och förpiken.

Det var underbart att bli av med alla härvor med gamla ledningar och dessutom få koll och göra ritningar på allt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...