Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
Seawing

Land ström varför?

Rekommendera Poster

Jag vill inte provisera men måste få fråga er motorbåtsägare, varför vill ni ha i landströmskabeln nästan innan ni hunnit förtöja?

Man ser ofta detta fenomen och jag har frågat lite båtägare och vanligaste svaret är att barnen vill ladda surfplattor och Iphone, men till detta behövs väl nästan inte mer än några ficklampsbatterier.

Själv har jag byggt om elsystemet och monterat avskiljare samt förbrukarbatteri på 230 amp samt 2 små 25 watts solceller och vi får inte svagt batteri på 7 dagar utan motordrift. Har ett 85 liters kylskåp som är på i veckorna även när båten ligger i hemmahamn och har alltid fulladdat batteri på sommaren.

Obs, vi har tv, värmare, kylskåp, massor av lampor (ej Led) samt laddar surfplattor mm.

Så frågan kvarstår - varför drar ni kabel?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en berättigad fråga!

Samma förhållningssätt hos många husvagnscampare.  Vi har sällan tv påslagen, men för att driva pumpar, belysning och värmepannans fläkt och pump några timmar om nätterna kan ett vanligt 100 ah AGM batteri räcka upp till en vecka och ibland ännu längre utan laddning.

Vintertid när pannan går betydligt hårdare klarar vi oss ändå ofta en långhelg utan att ansluta till 220, med ett 100 ah batteri.

Telefoner och paddor laddas ju enkelt från ett 12 volts system .....  Med solceller monterade vet jag både husvagnscampare och båtägare som klarar sig hela sommaren utan att ansluta till "landström"  

Så frågan är intressant......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att få varmvatten. Otrolig skillnad att diska i hett vatten jämfört med snåluppvärmt vatten från gasolspisen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, för mig är frågan ganska enkel. Ju mindre jag laddar ur min (stora) batteribank desto längre håller den. Kan jag skjuta upp ett byte i två år har jag sparat 2-2.500:- beroende på hur länge man räknar med att den ska hålla.

(Räkneexempel: 5 batterier à 4.500:- / 5 år = 4.500:- /år; / 7 år =  3.214:- /år. 2 x (4.500-3.214) = 2.571:- )

Och förutom den ekonomiska delen är det jobbigt att bära och montera tunga batterier. Det vill jag helst slippa så långt som möjligt och skona ryggen.

I helgen körde vi inget särskilt extra, tittade inte ens på TV, men med värmare, pumpar etc hade vi på söndag em gjort av med 100 Ah. Då hade jag ändå jobbat med att rikta min vikbara 85W-panel och hade någorlunda effekt ur mina två 44W paneler på taket. Trots mycket sol gav de tillsammans inte mer än 2A i tillskott på dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är ju en tanke förstås, men man kan ju elda på ordentligt på spisen också till vattnet kokar?  Och hur gör ni när ni ligger i naturhamn?

Längesen jag hade en bobåt av den storlek att jag hade något värmesystem installerat.

Därför jag ställer denna kanske okunniga fråga? Har de flesta luftbaserade värmesystem i båtarna?

Har du ett vattenburet system är ju inga problem att få varmvatten i kranarna heller. I husvagnar med vattenburet värmesystem finns ju ofta en varmvattenberedare för tappvatten som inte kräver "landström" utan värms av gaspannan.  

Jag skulle nog inte vilja ha gaspanna i båten, men en dieseleldad värmare borde kunna göra samma jobb...... 

Hur ser värmesystemen ut i era båtar?   Nyfiken för framtiden, då det börjar bli dags att tänka på bobåt igen.....

Jag trivs ju allra bäst i naturhamnarna, och då vill man ju ha ett system som funkar utan landström....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kaffebryggare? Vattenkokare?   Platt-TV?  Och komma till nästa naturhamn garanterat fulladdad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, för mig är frågan ganska enkel. Ju mindre jag laddar ur min (stora) batteribank desto längre håller den. Kan jag skjuta upp ett byte i två år har jag sparat 2-2.500:- beroende på hur länge man räknar med att den ska hålla.

(Räkneexempel: 5 batterier à 4.500:- / 5 år = 4.500:- /år; / 7 år =  3.214:- /år. 2 x (4.500-3.214) = 2.571:- )

Och förutom den ekonomiska delen är det jobbigt att bära och montera tunga batterier. Det vill jag helst slippa så långt som möjligt och skona ryggen.

I helgen körde vi inget särskilt extra, tittade inte ens på TV, men med värmare, pumpar etc hade vi på söndag em gjort av med 100 Ah. Då hade jag ändå jobbat med att rikta min vikbara 85W-panel och hade någorlunda effekt ur mina två 44W paneler på taket. Trots mycket sol gav de tillsammans inte mer än 2A i tillskott på dagen.

Helt klart, har man tillgång till laddning så ska man ta den för att spara batterierna. Med utgångspunkt i hur mycket vi förbrukar i husvagn tycker jag att 100 ah är ganska stor förbrukning över en helg vid denna årstid.

Pumpar till färskvatten och annat torde vara likvärdigt, men hur ser det ut på värmarsidan? Är det en luftfläkt som ska drivas eller vad tar så mycket ström?  Själv upplever jag att vattenburna värmesystem med gaspanna i husvagnen är ganska strömsnåla. Däremot äter belysning upp ganska många ah om man inte byter ut de mest använda ljuspunkterna mot diodlampor.

Kylskåpen tar väl en del också antar jag, då de är av kompressortyp i båtar medan i husvagnarna kör man med gas när man inte har tillgång till "landström".

När det blir dags för bobåt igen vill jag försöka optimera elsystem, värme/kyla så att man kan ligga ute under så lång tid som möjligt utan laddning..... så det är ett intressant ämne....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kaffebryggare? Vattenkokare?   Platt-TV?  Och komma till nästa naturhamn garanterat fulladdad?

Ja det förstås, kaffebryggare och vattenkokare finns inte med i husvagnen, just för att de kräver 220, och vi kopplar på det väldigt sällan. kaffet brygger vi med tratt direkt i termosen, vattnet kokar på spisen, det blir samma i nästa båt. Däremot finns det en brödrost med för att lyxa till det lite när vi någon gång kopplar ström....

Vår platt tv går på 12v men den tar givetvis en del effekt från batteriet....

Tycker fortfarande att det är intressant att många husvagnar klarar hela sommarsäsongen utan "landström" med hjälp av 100 w solpanel utan att skada batterierna medan det verkar svårare för båtar....   är det kompressorkylarna som är den största skillnaden??  Hur mycket ström behöver de??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör då segelbåt men två saker: Vattenkokare och varmvatten. Om jag kan avvara dessa två så klarar jag mig 4 dygn utan att köra motor eller koppla in mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har nog mer motorladdning i en husvagn/husbil jämfört med en båt. Hur ofta kör du din husbil kortare än en timme per dag?

Själv har vi luftvärme i båten och när vi ligger i naturhamn måste vi värma diskvatten på spisen naturligtvis.

Vi vill alltid ha fulladdade batterier och varmvattenberedare när vi lämnar hamnen.

Har vi ingen landström får vi åka utan varmvatten, Elen är inget problem för där har vi en stor batteribank och en skaplig solpanel, 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har nog mer motorladdning i en husvagn/husbil jämfört med en båt. Hur ofta kör du din husbil kortare än en timme per dag?

Själv har vi luftvärme i båten och när vi ligger i naturhamn måste vi värma diskvatten på spisen naturligtvis.

Vi vill alltid ha fulladdade batterier och varmvattenberedare när vi lämnar hamnen.

Har vi ingen landström får vi åka utan varmvatten, Elen är inget problem för där har vi en stor batteribank och en skaplig solpanel, 

Jag har ingen motorladdning alls till husvagnen. Inte heller någon solpanel, sommartid klarar vi oss upp till 10 dygn utan laddning, utan tv då förstås.    Vintertid räcker batteriet en dryg helg för att dra värmepannan, vattenpumpar  och belysningen.

Klart man vill ha fulladdat när man ger sig iväg.   Tycker ändå det verkar vara stor skillnad på förbrukning i båt och husvagn, funderar på om det är värmesystem och kylar som är den största skillnaden??

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej nu har jag fått en uppfattning om varför landström behövs. Varmvatten, denna lyx har vi inte känt behov av ännu, men jag förstår. Nu ligger vi mest i naturhamn och där finns inte så många elstolpar.

Tack för ert svar.

ps: uträkningen gällande 5 batterier a´4500 kr fattar jag inte. Ändå är jag ekonom.

Köper Biltemas batterier a´1000 kr och byter efter 5 år. Har fungerat perfekt i över 10 år nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stopp och belägg!
Vi klarar oss hela sommaren utan landström på en 50 W riktbar solpanel (ger ungefär lika mycket som en 100 W fast panel) och 2x80 Ah batterier.

Cirka 30 minuters motorgång per dygn med en 35 Ah generator.

Har kompressorkyl, men ingen tv. 

En någorlunda välisolerad kyl drar ca. 12 - 16 Ah/dygn.

Vet inte riktigt hur mycket vår drar, men den är någorlunda välisolerad.

Edit: Kompletterat lite, men för sen...

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stopp och belägg!

Vi klarar oss hela sommaren utan landström på en 50 W riktbar solpanel (ger ungefär lika mycket som en 100 W fast panel) och 2x80 Ah batterier. Har kompressorkyl, men ingen tv.

En någorlunda välisolerad kyl drar ca. 12 - 16 Ah/dygn,.

Mackey

Oki, det ger ju lite mer kött på benen. Det kanske har lite med "livsstil" att göra? Våra ungar har fått en del tjat om att släcka lampor som inte används etc. Inte hemma, där spelar det ingen roll, men i husvagnen kan det avgöra när vi måste åka vidare för att få laddning.....

Har ni någon värmare som drar ström? Luftburen? Vatten? eller?

Intressant också hur olika fritidsfordon är utrustade från fabrik. Vi har en Solifer husvagn från 2004. Standardutrustad fanns ingen diodlampa, utan halogen, och andra typer av lampor med glödtråd. Räknade ut att om man slår till all belysning i vagnen samtidigt skulle vi tömma batteriet på mindre än en halvtimme.......

Nu har vi bytt de mest använda belysningarna till diodlampor, och det gör ganska stor skillnad, men den absolut största förbrukaren är  den platta tv apparaten vilken jag helst inte vill ha med alls.........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki, det ger ju lite mer kött på benen. Det kanske har lite med "livsstil" att göra? Våra ungar har fått en del tjat om att släcka lampor som inte används etc. Inte hemma, där spelar det ingen roll, men i husvagnen kan det avgöra när vi måste åka vidare för att få laddning.....

...

Plotter och vindinstrument är oftast på hela dagarna, även när vi kommit i hamn.

Vi har diodlampor överallt, inga restriktioner.

1,3 W x 4 + 5 W i pentryt = 10 W när allt är tänt. Ofta är ett par lampor kring bordet släckta eller så är det släckt i pentryt.

Luftburen värme har vi, men den används bara vår och höst och ganska sparsamt. Det är bara att sätta på sig en tröja om det är lite svalt.

Inget varmvatten och inget tryckvatten.

(Vi funderar på att installera en fotstyrd kran i köket eftersom det är praktiskt att kunna spola utan att använda händerna.)

Laddar allt möjligt.

Radion är på ibland.

VHF:en är nästan aldrig påslagen.

Använder dator/läsplatta ca. 30 minuter/dygn via enkel inverter, mera på vår och höst när  det inte är så skönt i sittbrunnen.

Använder datorn för att titta på tv via en enkel USB-tv-sticka någon timme eller två per vecka, mera på vår och höst.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har luftburen värmare som drar ganska mycket under uppstart men efter att den gått igång och vid halv effekt drar den ca 2 A.

Det som drar mest ström är kylskåpet (eller i vårt fall kylskåpen). Vårt vanliga skåp drar mellan 24 och 40 A ett vanligt dygn. I somras i värmen drog det ännu mer.

Min tomgångsförbrukning är ca 1,5 A, dvs det som mätare och annat drar även om alla förbrukare är avstängda.

Samtliga lampor är av led-typ så de drar inte så mycket tillsammans.

Rent allmänt skulle jag säkert klara mig länge om jag tillät mina batterier att ladda ur helt men det är ju ingen god ekonomi.

Mina batterier är dyra. Köper man vanliga bly/syra batterier och kör dem tills de är 80% urladdade lär de inte hålla mer än ett år. Jag vill spara min rygg så jag använder AGM-batterier så jag slipper byta så ofta. Därav priset på 4.500:- per batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varmvatten är praktiskt, att värma på spisen är ju ingen hit. Hade jag haft plats så hade jag satt in en gasoldriven genomströmningberedare, det har jag haft tidigare och det är en underbar uppfinning. Sätt in en sådan så behövs varje sig landström eller varmvattenberedare och man får betydligt mindre risk för galvaniska strömmar.

--

Titta över elförbrukningen, en energimätare som kan kopplas in på olika förbrukare ger en bra bild. Pumpar tex tar nästan ingenting. Kylen tar men använder man den rätt så blir det hanterbart, solpanelerna klarar det. Värmare, i synnerhet luftburna dieselvärmare brukar ta väldigt mycket sett över dygnet. En båtgranne har en gasoldriven Aga-panna och vattenburet system, den har en liten cirkulationspump men den behöver oftast bara gå i början. Men det blir varmt och skönt i båten och strömförbrukningen är nästan noll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. batterier så har vi som sagt två stycken 80 Ah förbrukningsbatterier, det är Tudor Marine Dual för 880 kr just nu på Erlandsons brygga.

05488.jpg

Funkar kanon, vi har använt dessa i fyra säsonger utan att ha märkt att strömmen inte räcker till.

TILLÄGG: Normalt kommer vi inte under 12,3 V i vilospänning = Halvladdat, men det har hänt några gånger.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av era svar framgår det som jag misstänkte, den stora skillnaden är kylskåp/boxar samt luftburna värmesystem. 2 A vid halv effekt låter vansinnigt mycket i förhållande till de vattenburna system med cirkulationspump jag är van vid som drar väldigt lite........

Gasdrivna aga pannor med cirkulationspump är ju ett vanligt värmesystem i husvagn och husbil.   Jag är själv lite skeptisk till gas i båt som är betydligt svårare att ventilera ut....

Dieselvärmare för vattenburet system, har ni erfarenhet av det? Eller kräver de fläkt och ström under drift också? Gaspannorna kräver ju bara ström vid uppstart....och i vissa fall en pytteliten fläkt för förbränningsluft.........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I husvagnen kör jag Biltema AGM     1800 pengar för ett 95 AH     4 års garanti..... vi har inte behövt utnyttja garantin trots upprepade djupurladdningar......

post-104865-0-73075200-1410864656.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa större båtar har mängder av saker som behöver landström. 

Kan ta Sea Ray 400 som jag tidigare haft som exempel

Batteriladdare

Kylskåp

2st AC/värmeanläggningar

Häll

Mixer

Centralmdammsugare

Ismaskin

Varmvatten

För min egen del så nöjer jag mig med laddning och varmvatten till dusch. Dock brukar motorerna ha värmt upp vatten som håller sig rätt länge utan landström.

I större båtar förekommer ännu mer prylar som tex tvättmaskin/torktumlare och diskmaskin mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det finns billigare AGM-batterier än de Excide jag har i båten. Men alldeles oavsett pris per batteri så kan vi väl vara överens om att ju mindre batterierna behöver laddas ur och ju snabbare de blir återuppladdade desto längre hållbarhet. Eller hur?

Detta är därmed svaret på den ursprungliga frågan.

Att som TS skriver man har fulladdat batteri även när kylen på 85l är igång bara med 2 x 25 W paneler på sommaren är en sanning med modifikation. När jag pratar om fulladdat så menar jag 100%, dvs när regulator eller laddare går ner i underhållsläget för att batteribanken är full. Detta sker i stort sett aldrig bara med hjälp av solpaneler om jag har någon förbrukare igång. Även vid goda solförhållanden. Då ligger status på 95-99% av fullt. Nästan fullt men inte riktigt! Och inte det jag kallar fullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller vatten-värmare som värmer varmvattenberedaren finns det många som har det. Oftast ligger den då och värmer hela slingan, dvs den är inkopplad på glykol-slingan (sötvattenkylningen) och värmer även motorn vilket är lite onödigt.

En händig man som jag känner satte in ett relä som gjorde att endast slingan med vv-beredaren värmdes av värmaren när reläet var slutet. Var det en kall dag öppnade han reläet och lät värmaren värma även motorn för enklare start (och mindre utsläpp).

Sen gällde det att han kom ihåg att öppna reläet när han startade motorn, annars blev det inget gratis varmvatten från motorn :o .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett batteri har en viss livslängd, det kan laddas och laddas ur ett bestämt antal gånger innan det är dags att byta ut det.

Håller därför med ChristerN om att ju mer man är ansluten till landström - och alltså inte laddar ur sina batterier - ju mer sällan måste man byta ut batterierna.

Nu tror jag inte det är den kunskapen som gör att de flesta springer till elstolpen nästan innan båten är förtöjd. Det måste bero på något annat.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stopp och belägg!

Vi klarar oss hela sommaren utan landström på en 50 W riktbar solpanel (ger ungefär lika mycket som en 100 W fast panel) och 2x80 Ah batterier. Har kompressorkyl, men ingen tv.

En någorlunda välisolerad kyl drar ca. 12 - 16 Ah/dygn,.

Mackey

Intressant också hur olika fritidsfordon är utrustade från fabrik. Vi har en Solifer husvagn från 2004. Standardutrustad fanns ingen diodlampa, utan halogen, och andra typer av lampor med glödtråd. Räknade ut att om man slår till all belysning i vagnen samtidigt skulle vi tömma batteriet på mindre än en halvtimme.......

Nu har vi bytt de mest använda belysningarna till diodlampor, och det gör ganska stor skillnad, men den absolut största förbrukaren är  den platta tv apparaten vilken jag helst inte vill ha med alls.........

Om ditt 230 Ah batteri blir tömt på en halvtimme så krävs en förbrukning 5520W.  Låter mer som Gröna Lund än en husvagn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett batteri har en viss livslängd, det kan laddas och laddas ur ett bestämt antal gånger innan det är dags att byta ut det.

Håller därför med ChristerN om att ju mer man är ansluten till landström - och alltså inte laddar ur sina batterier - ju mer sällan måste man byta ut batterierna.

Nu tror jag inte det är den kunskapen som gör att de flesta springer till elstolpen nästan innan båten är förtöjd. Det måste bero på något annat.

Mackey

Helt enkelt för att försäkra sig om ett uttag? De brukar inte finnas i överflöd precis framför båten....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt enkelt för att försäkra sig om ett uttag? De brukar inte finnas i överflöd precis framför båten....

Så kan det kanske vara!

Om man har med sig ett grenuttag finns det alltid ström om någon annan har landströmsanslutning.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:D  :D  :D  :D

Om ditt 230 Ah batteri blir tömt på en halvtimme så krävs en förbrukning 5520W.  Låter mer som Gröna Lund än en husvagn.

Det kan vara volten som spökar.

När vi seglar med lanternor (2 x 25 W) + lite annat igång så ser batterierna tomma ut om man läser av voltmetern (11,6 V). Så snart vi släcker lanternorna så återgår voltmetern till mera normala nivåer (12,6 V).

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursprungligen postat av Terrafobica

"Om ditt 230 Ah batteri blir tömt på en halvtimme så krävs en förbrukning 5520W.  Låter mer som Gröna Lund än en husvagn."

Nu har jag inte skrivit någonstans att jag har 230 Ah kapacitet i husvagnens batteri, du blandar ihop inläggen.

Har ett AGM batteri på 95 Ah och visst, tänder man upp all belysning inne och ute ser det inte direkt ut som en campare som trivs ute på naturens villkor, utan mer som något gatukök i inre Norrland....

Att batteriet töms helt var nog en överdrift från min sida, men med många hundra watts belysning på tar det inte lång tid innan batteriet får svårt att leverera t.ex. startström till gaspannan.

Vid normal användning är det inga som helst problem, försökte mest visa på att tillverkare inte alltid tänker till....  Det finns t.ex. en ren prydnadsbelysning runt främre sittgruppen som inte tillför så mycket mer än att det är snyggt, lamporna i de ramperna drar i sig 60 watt, till ingen som helst nytta.......

Samma effekt kunde uppnåtts med några watt och diodlampor i stället...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...