patrik101 0 Postad 16 September , 2014 Hej! Nu har båten kommit upp och man börjat påbörja vinterkonserveringen. Jag tog av drevet i helgen, allt gick bra tills jag märker att det fanns lite vatten i drivknutsbälgen. Har inte märkt något under sommaren, båten har legat i sen april. Det har inte läckt in något i båten. Inga missljud vad jag märkt. Oljan i drevet var fin. Dock såg jag att drivknuten och växelarmen var lite rostig. Har inte kännt på gimbal lagret än. Men jag antar att det bör bytas ev. ses över ordentligt. Vad skall man tänka på och göra nu? Är det att försöka hitta ev. läcka, eller skall allt bytas ut mot nytt... bälgar, växelwire mm?! Hur hantera den (lite) rostiga drivknuten? Fixa till den så gott det går med rostskyddsfärg och lite hammarlack? Mvh, Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 551 Postad 23 September , 2014 Hej! Nu har båten kommit upp och man börjat påbörja vinterkonserveringen. Jag tog av drevet i helgen, allt gick bra tills jag märker att det fanns lite vatten i drivknutsbälgen. Har inte märkt något under sommaren, båten har legat i sen april. Det har inte läckt in något i båten. Inga missljud vad jag märkt. Oljan i drevet var fin. Dock såg jag att drivknuten och växelarmen var lite rostig. Har inte kännt på gimbal lagret än. Men jag antar att det bör bytas ev. ses över ordentligt. Vad skall man tänka på och göra nu? Är det att försöka hitta ev. läcka, eller skall allt bytas ut mot nytt... bälgar, växelwire mm?! Hur hantera den (lite) rostiga drivknuten? Fixa till den så gott det går med rostskyddsfärg och lite hammarlack? Mvh, Patrik Det gör inget om knutgafflarna är lite rostiga. Det allvarliga är om det har kommit in vatten i knutarna. Om det finns smörjnipplar, kan man pumpa in fett, så kommer vattnet ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrik101 0 Postad 24 September , 2014 Hittade inga nipplar på mina, men kan inte känna något glapp eller oljud i dom. Tog några bilder på drevet; Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser