Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Virgo

E-tec 50

Rekommendera Poster

Efter 6 felfria säsonger inträffade det första felet på motorn, det är troligen ett stift eller en insprutare. Nu är säsongen slut och motorn ska på service efter som att den gått 3 säsonger sen förra.

 

Motorn började plötsligt misstända lite sporadiskt. Vi kör mestadels sakta men drar upp den i fullfart lite då och då. Härom dagen på väg hem kom den första tändningsmissen, vi körde med 2000 varv drygt 5 knop.

 

Sen gick det 5 minuter till nästa osv. Relativt nära hamnen drog jag upp den i 5000 varv och då gick den rent, Åter nere på 2000 varv la en cylinder av i ett par sekunder för att sen gå ojämt, men nere på 1000 varv gick den rent igen.

 

Nästa dag tömde jag det vattenseparerande extra iltret och hällde stabiliseringsmedel i tanken inför vintern.

Pumpade sen några liter med gummiblåsan tillbaka till tanken via en slang från filtret. Provkörde UA.

La i växeln och körde 15 minuter med nosen mot bryggan i 1000 varv.

Testade att köra dagen efter. Upp till 1500 varv gick det bra sen började rycken igen. Åkte in igen.

Synd att nedre tändstiftet kräver demontering av kåpor, har ingen lust att byta när båten ligger i sjön utan att veta säkert.

 

Någon som känner igen sig i min beskrivning? Insprutare eller stift.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...