Dehler28 0 Postad 14 September , 2014 Vår Volvo Penta 2001 med saildrive är trött och ska bytas. Motorutrymmet i vår Dehler 28 är trångt. Framför allt framåt mot trappan. Och vi vill ha mer kraft. Kanske så mycket som 20 hk? Förslag någon? Någon med erfarenheter av Lombardini LDW 702? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 14 September , 2014 Vår Volvo Penta 2001 med saildrive är trött och ska bytas. Motorutrymmet i vår Dehler 28 är trångt. Framför allt framåt mot trappan. Och vi vill ha mer kraft. Kanske så mycket som 20 hk? Förslag någon? Någon med erfarenheter av Lombardini LDW 702? Kolla om du får plats med en motor som är 102mm längre framför S-drevet. Om det går med måttlig ombyggnad av motorhuv etc., hör då med Tomas i Lund, 0735-951009. Han är superfena på att seriöst renovera 200X-seriens motorer, och kanske har någon 2002:a på G. Han kanske även ger en liten peng för din 2001:a, vem vet? 200X-serien har som du vet mestadels finfiltret som sticker ut framåt, och det kanske går att göra en utbuktning av det trappsteget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 September , 2014 Prata med Rodahl Marin, de är bra att ha och göra med. Jag har en VP2001 men med rak axel som fungerar bra men jag pratade med Rodahl för orientera mig. Rekommendationen var LDW 702 om man vill ha mera kraft tex för kanaler. Normalt får man inte upp farten med mera effekt, häcken bara gräver ner sig (det går att prova om man har någon motorstark kompis som kan bogsera). Skillnaden mellan 702 & 502 är typ 7 hk, 5 cm på höjden, 17 kg och 10% på priset. Inte så stor skillnad men för min del kändes 502:an tillräcklig. Rodahl kan också tipsa om lämplig återförsäljare som även kan montera. En intressant sak lärde jag mig. Sälj motor och bakslag separat. Mitt bakslag passar till flera olika motorer och är ganska eftertraktat i början på sommaren ..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 September , 2014 Rent ekonomiskt bedömer jag att en renoverad / eller utbytes motor blir bättre, dvs billigare. Därmed inte sagt att det är sämre med en helt ny motor, dvs garanti, driftsäkerhet osv Det finns nu flera av konkurrenterna som har egna S-drev liknande konstruktioner som passar i exakt samma hålbild. ( de är typiskt sett billigare än att köpa en VP igen… ) Du kan även gå upp lite i hkr för de moderna motorerna är mindre i storlek. Dock, jag har bytt motor på två båtar nu… på min renoverade motor bytte jag inte kringrejer, dvs avgasrör, ljuddämpare, vattenfilter, bränslefilter, intagsslangar, batteriledningar osv. På så vis tillkommer en kostnad i praktiken för en ny motor eftersom du vill ha nya grejer. Fördelen är ju att det är just nytt? Så i slutändan är detta också en ekonomisk fråga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dehler28 0 Postad 14 September , 2014 Vår Volvo Penta 2001 med saildrive är trött och ska bytas. Motorutrymmet i vår Dehler 28 är trångt. Framför allt framåt mot trappan. Och vi vill ha mer kraft. Kanske så mycket som 20 hk? Förslag någon? Någon med erfarenheter av Lombardini LDW 702? Kolla om du får plats med en motor som är 102mm längre framför S-drevet. Om det går med måttlig ombyggnad av motorhuv etc., hör då med Tomas i Lund, 0735-951009. Han är superfena på att seriöst renovera 200X-seriens motorer, och kanske har någon 2002:a på G. Han kanske även ger en liten peng för din 2001:a, vem vet? 200X-serien har som du vet mestadels finfiltret som sticker ut framåt, och det kanske går att göra en utbuktning av det trappsteget? Tack för tipset med Tomas i Lund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dehler28 0 Postad 14 September , 2014 Prata med Rodahl Marin, de är bra att ha och göra med. Jag har en VP2001 men med rak axel som fungerar bra men jag pratade med Rodahl för orientera mig. Rekommendationen var LDW 702 om man vill ha mera kraft tex för kanaler. Normalt får man inte upp farten med mera effekt, häcken bara gräver ner sig (det går att prova om man har någon motorstark kompis som kan bogsera). Skillnaden mellan 702 & 502 är typ 7 hk, 5 cm på höjden, 17 kg och 10% på priset. Inte så stor skillnad men för min del kändes 502:an tillräcklig. Rodahl kan också tipsa om lämplig återförsäljare som även kan montera. En intressant sak lärde jag mig. Sälj motor och bakslag separat. Mitt bakslag passar till flera olika motorer och är ganska eftertraktat i början på sommaren ..... Har bestämt oss för NY motor. Men vilken? Finns någon formel för hur många HK som behövs per kilo båt? Och hur många knop man kan räkna med? Vår Dehler är 28 fot och väger väl ca 3000 kg. Ganska "grund o platt" botten. Saildrive. Vi har 9 åldriga hk i vår VP2001 och de räcker inte på långa vägar när det är motsjö och motvind. Dessutom tjuter värmelarmet när tröttheten sätter in. Är det hastigheten som gör att häcken gräver ned sig? Vet någon om det finns någon ny diesel som passar i en VP2001-motorbädd eller måste man bygga om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 15 September , 2014 Nuförtiden vill man nog ha 5 hk per ton båt. Därför skulle jag satsa på en 15-18 hk motor, men det är jag det. Jag vill alltid ha en kraftreserv för kraftig motvind, motströmmar och att kunna manövrera ut ut trånga lägen i hamn när vind, ström trycker på åt fel håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 September , 2014 Jag föreslår du mailar till de som har nya motorer att sälja, generalagenter och några varv i närheten där du bor? Fråga vad de vill ersätta ditt S-drev med. Och varven frågar du vad som ingår när du vill byta allt. Det är väl främst dessa? Lambordini Vetus Nanni och Beta ( samma motorblock ) Yanmar Personligen tror jag att de flesta är jämförbara rent tekniskt så det är mer kringgrejer och lätthet att nå varv som kan avgöra. Själv valde jag Nanni men det var nära att bli Vetus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser