Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Dehler28

Byta VP 2001

Rekommendera Poster

Vår Volvo Penta 2001 med saildrive  är trött och ska bytas.

 

Motorutrymmet i vår Dehler 28 är trångt. Framför allt framåt mot trappan.

 

Och vi vill ha mer kraft. Kanske så mycket som 20 hk?

 

Förslag någon?

 

Någon med erfarenheter av Lombardini LDW 702? 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Volvo Penta 2001 med saildrive  är trött och ska bytas.

 

Motorutrymmet i vår Dehler 28 är trångt. Framför allt framåt mot trappan.

 

Och vi vill ha mer kraft. Kanske så mycket som 20 hk?

 

Förslag någon?

 

Någon med erfarenheter av Lombardini LDW 702? 

 

Kolla om du får plats med en motor som är 102mm längre framför S-drevet. Om det går med måttlig ombyggnad av motorhuv etc., hör då med Tomas i Lund, 0735-951009. Han är superfena på att seriöst renovera 200X-seriens motorer, och kanske har någon 2002:a på G. Han kanske även ger en liten peng för din 2001:a, vem vet?

 

200X-serien har som du vet mestadels finfiltret som sticker ut framåt, och det kanske går att göra en utbuktning av det trappsteget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med Rodahl Marin, de är bra att ha och göra med. Jag har en VP2001 men med rak axel som fungerar bra men jag pratade med Rodahl för orientera mig. Rekommendationen var  LDW 702 om man vill ha mera kraft tex för kanaler. Normalt får man inte upp farten med mera effekt, häcken bara gräver ner sig (det går att prova om man har någon motorstark kompis som kan bogsera). Skillnaden mellan 702 & 502 är typ 7 hk, 5 cm på höjden, 17 kg och 10% på priset. Inte så stor skillnad men för min del kändes 502:an tillräcklig. Rodahl kan också tipsa om lämplig återförsäljare som även kan montera.

En intressant sak lärde jag mig. Sälj motor och bakslag separat. Mitt bakslag passar till flera olika motorer och är ganska eftertraktat i början på sommaren .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent ekonomiskt bedömer jag att en renoverad / eller utbytes motor blir bättre, dvs billigare.

Därmed inte sagt att det är sämre med en helt ny motor, dvs garanti, driftsäkerhet osv

 

Det finns nu flera av konkurrenterna som har egna S-drev liknande konstruktioner som passar i exakt samma hålbild. ( de är typiskt sett billigare än att köpa en VP igen… )

Du kan även gå upp lite i hkr för de moderna motorerna är mindre i storlek.

 

Dock, jag har bytt motor på två båtar nu… på min renoverade motor bytte jag inte kringrejer, dvs avgasrör, ljuddämpare, vattenfilter, bränslefilter, intagsslangar, batteriledningar osv.

 

På så vis tillkommer en kostnad i praktiken för en ny motor eftersom du vill ha nya grejer.

Fördelen är ju att det är just nytt? Så i slutändan är detta också en ekonomisk fråga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vår Volvo Penta 2001 med saildrive  är trött och ska bytas.

 

Motorutrymmet i vår Dehler 28 är trångt. Framför allt framåt mot trappan.

 

Och vi vill ha mer kraft. Kanske så mycket som 20 hk?

 

Förslag någon?

 

Någon med erfarenheter av Lombardini LDW 702? 

 

Kolla om du får plats med en motor som är 102mm längre framför S-drevet. Om det går med måttlig ombyggnad av motorhuv etc., hör då med Tomas i Lund, 0735-951009. Han är superfena på att seriöst renovera 200X-seriens motorer, och kanske har någon 2002:a på G. Han kanske även ger en liten peng för din 2001:a, vem vet?

 

200X-serien har som du vet mestadels finfiltret som sticker ut framåt, och det kanske går att göra en utbuktning av det trappsteget?

 

Tack för tipset med Tomas i Lund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med Rodahl Marin, de är bra att ha och göra med. Jag har en VP2001 men med rak axel som fungerar bra men jag pratade med Rodahl för orientera mig. Rekommendationen var  LDW 702 om man vill ha mera kraft tex för kanaler. Normalt får man inte upp farten med mera effekt, häcken bara gräver ner sig (det går att prova om man har någon motorstark kompis som kan bogsera). Skillnaden mellan 702 & 502 är typ 7 hk, 5 cm på höjden, 17 kg och 10% på priset. Inte så stor skillnad men för min del kändes 502:an tillräcklig. Rodahl kan också tipsa om lämplig återförsäljare som även kan montera.

En intressant sak lärde jag mig. Sälj motor och bakslag separat. Mitt bakslag passar till flera olika motorer och är ganska eftertraktat i början på sommaren .....

Har bestämt oss för NY motor. Men vilken?

 

Finns någon formel för hur många HK som behövs per kilo båt? Och hur många knop man kan räkna med?

Vår Dehler är 28 fot och väger väl ca 3000 kg. Ganska "grund o platt" botten. Saildrive.

 

Vi har 9 åldriga hk i vår VP2001 och de räcker inte på långa vägar när det är motsjö och motvind.

Dessutom tjuter värmelarmet när tröttheten sätter in.

 

Är det hastigheten som gör att häcken gräver ned sig?

 

Vet någon om det finns någon ny diesel som passar i en VP2001-motorbädd eller måste man bygga om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuförtiden vill man nog ha 5 hk per ton båt. Därför skulle jag satsa på en 15-18 hk motor, men det är jag det. Jag vill alltid ha en kraftreserv för kraftig motvind, motströmmar och att kunna manövrera ut ut trånga lägen i hamn när vind, ström trycker på åt fel håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår du mailar till de som har nya motorer att sälja, generalagenter och några varv i närheten där du bor? Fråga vad de vill ersätta ditt S-drev med. Och varven frågar du vad som ingår när du vill byta allt. 

 

Det är väl främst dessa?

Lambordini

Vetus

Nanni och Beta ( samma motorblock )

Yanmar

 

Personligen tror jag att de flesta är jämförbara rent tekniskt så det är mer kringgrejer och lätthet att nå varv som kan avgöra. Själv valde jag Nanni men det var nära att bli Vetus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...