Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Degnell

Ta bort strypning på Tohatsu 25hk

Rekommendera Poster

Hej! Startade för ett par dagar sedan en tråd där diskussionen gällde om det var en bra idé att byta bort min m25c3 Tohatsu mot en starkare men äldre snurra. Har nu efter lite efterforskning blivit intresserad av att ta bort strypningen/strykningarna som skiljer min motor från 30-hästars versionen.

 

Tråden jag läst och där just detta behandlas är denna: http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/honda-tohatsu-nissan-outboards/618330-nisssan-ns25c2-throttle-cam-question

 

Min fackengelska är väl lite risig, har gjort mitt bästa med Google translate, men förstår fortfarande inte till fullo. En packning skall bytas, så långt är jag med, men..

 

12:37 den 12:e maj har sea rider gjort ett inlägg med tre bilder. Min motor ser ut som på bild 2(30hp) vid fullt gaspådrag, men på sista bilden så är "magneto timing" inte som på bilden.

 

Någon som gjort denna operation eller bara är lite mer tekniskt insatt när det kommer till båtmotorer som kan förklara om byte av packning räcker eller om jag måste justera nått mer och isf vad och hur?

 

Med vänlig hälsning, Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget direkt svar på din fråga, men är persoligen tveksam till att modifiera en utombordare för att få ut ett antal hk mer.

 

Kikade på din andra tråd och hade nog bytt motor, så att du kan använda båten som du vill.

 

En ny HR440SC med ny 50hk fyrtakt kan köpas till höstpris för 99K. Risken för stora skillnader i andrahandsvårde på ditt ekipage om du byter motor på din båt om några år är nog inte så stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om andrahandsvärdet är noll och bruksvärdet noll med denna motor, så kan det vara värt stt chansa och testa, så bibehålls realoptionen att köpa en alternativ motor om det inte faller vl ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ändå säga att många av er tycks ha en bild av vad båtmotorer med några år på nacken har för värde som inte alls speglar marknaden(motorer på blocket). Skulle min 8 år gamla motor ha ett andrahandsvärde på noll så skulle väl ingen köpa nya båtmotorer om man helt sonika kunde få motorer som inte ens gått 100 timmar helt gratis?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men frågeställningen handlar om att du behöver mer hk för att använda befintlig båt+motor för att få ut lite mer. Andra delen handlar om vad den ekonomiska effekten blir beroende på vilket väg du väljer. Man kan alltid sälja båt och motor separat, men frågan blir då snarare vad som händer då?

 

Min skepsis ligger snarare i att den dagen du ska sälja - så är frågan vad en hemmamodifierad ca 10-år gammal motor är värd oavsett om den säljs separat eller sitter på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack EsoxDalbo. Det är klart tänkvärt. Är det så att det enda som skiljer är just den packningen så vet jag inte om jag skulle se det som ett hemmameck eller fultrimm utan mer att man utnyttjar motorns fulla potential, därav att jag frågar någon som vet och kanske rent av gjort det själv om det är så enkelt som det låter. Det enda man gör är att byta en packning till en annan orginalpackning och motorn blir då om jag förstått det rätt identisk med en annan 5 häst starkare orginalmotor. Men som sagt, förstår inte hela tråden jag länkar till och då framför allt delen med magneto timing.

 

99k va billigt. Jag gav 40k för hr410s, Tohatsun på 25 hk och en easyline obromsad 80-kärra allt från -06, samt lite flytvästar, rep, ankare, trycktankar och annat som hör båten till, och min tro är väl att om man vårdar den och håller efter den så är den värd det nått år eller två till om man känner att det här med båtar va skoj och vill gå upp på större modeller. Därav att jag funderar på andrahandsvärde. Trodde jag att jag skulle ha båten 10 år hade ju det varit av mindre intresse. Tack för att du utvecklade tankegången.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hjälpa dig med engelskan. Läste tråden du länkade till.

 

Under förutsättning att du har rätt motor 25C och vill ha en 30C gäller att.

 

1. Byt packningen bakom förgasaren till 346020111M

2. I 25 hk versionen öppnas förgasarspället inte fullt vid fullgas. Detta fixas genom att 

ställ om max förställning från 20 grader FÖD till 25 grader FÖD. Om detta görs på rätt sätt leder det till att förgasarspjället öppnar fullt. Se inläget som länkar till 3 fotografier.
Om du inte vet hur man justerar tändningen, så låt någon med kunskap fixa detta. Blir detta fel kan motorn i värsta fall bli skrot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack guestsson, det var precis ett sånt svar jag eftersökte när jag startade tråden!! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är din motor? På de senare årsmodellerna behöver man inte ens ändra tändinställningen då de är samma som på 30 hk, d.v.s. 25°. Då räcker det bara att borra upp packningen (som är av metall) med ett hålsåg på 38 mm. Har själv sålt dessa motorer och gjort uppgraderingen åt en del kunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en -06:a, så det beror på vad du menar med nyare modell? Vad händer om man byter packning men inte ställer om tändningen? Ingenting eller kan det gå sönder? Kommer inte borra eller såga nått, min tanke är ju att ersätta en originaldel med en annan för att fortfarande ha en orginalmotor(men en annan modell)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är den nog tillräckligt ny och du behöver inte bry dig om tändningen. Den står troligtvis redan på 25°.

 

Du kan byta packningen till en 30 hk original, men borrar du upp den befintliga så blir det samma effekt och du sparar några kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis sånt här man vill läsa!!Motorn pigg o "originalivrarna" nöjda.Tack.//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är den nog tillräckligt ny och du behöver inte bry dig om tändningen. Den står troligtvis redan på 25°.

 

Du kan byta packningen till en 30 hk original, men borrar du upp den befintliga så blir det samma effekt och du sparar några kronor.

 

Jag har precis samma motor fast en 2005:a.

Kan även den tänkas vara tillräckligt "ny" och vara inställd på 25grader?

 

Detta borde väl kunna hittas på nån spec annars - jag fick ingen manual eller liknande med vid köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då är den nog tillräckligt ny och du behöver inte bry dig om tändningen. Den står troligtvis redan på 25°.

 

Du kan byta packningen till en 30 hk original, men borrar du upp den befintliga så blir det samma effekt och du sparar några kronor.

 

Jag har precis samma motor fast en 2005:a.

Kan även den tänkas vara tillräckligt "ny" och vara inställd på 25grader?

 

Detta borde väl kunna hittas på nån spec annars - jag fick ingen manual eller liknande med vid köp.

 

Jag tror ändringen kom runt 2003-2004, så den bör vara tillräckligt ny. Men det ser du ganska enkelt på skalan vid svänghjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för detta!

Ska införskaffa packningen till att börja med i alla fall.

Båt och motor ligger 29 mil bort så att det blir väl till att fixa om några veckor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders. Hur gick detta? Är du nöjd med ingreppet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kawe:

Hej Anders. Hur gick detta? Är du nöjd med ingreppet?

Och med Anders menar jag naturligtvis Andreas 😜.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har en mfs 25b från 2016  går denna ocskå att byta packning på förgasaren så att det blir en 30hk??

Det hade varit jävligt gött i såfall...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...