Empirikos 0 Postad 14 September , 2014 Hej, jag har nyligen slagit till på en 34 fots segelbåt med fenköl. I köpet ingick fyra rejäla Tyresöstöttor som båten stått med tidigare. Därtill har jag sedan tidigare en tyresövagga typ klass 1 som vår gamla båt har stått i och som jag tycker har fungerat bra men som jag nu bedömer är för liten, Jag är nu tveksam till om jag ska behålla Tyresöstöttorna (+komplimentera med ytterligare två stöttor) eller sälja stöttorna jag har för att istället köpa en vagga som jag känner mig mer trygg med. Kan tillägga att det i min båtklubb förekommer såväl stöttor som vagnar. Men jag har noterat att en del kommersiella uppläggningsplatser tenderar att föredra stöttor för att de är lättare att packa ihop. Jag skulle kunna tänka mig att behålla stöttorna men som läget är nu känner jag mig alldeles för otrygg med dessa Jag behöver därför lite input som kan hjälpa mig ta ställning. Mvh Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 14 September , 2014 Jag har haft både stöttor och vagga och jag känner mig trygg med båda lösningarna, men det hjälper ju inte dig... Man kan nog säga att alla blir saliga på sin tro. Det är inte många båtar som välter under en vinter så generellt funkar den stöttning många i Sverige använder. Vi har väldigt kraftig stöttning oavsett om det är köpta produkter eller hemsnickrade. Jag hade tidigare en hembyggd demonterbar vagga som man lätt lyfte på två personer och man kunde släpade den ensam. De flesta stålvaggor som finns på marknaden är helt vansinnigt överdimensionerade. Vaggan har en fördel om underlaget är lite varierande i sin hårdhet, men på en iordningställd grus eller asfaltsplan funkar stöttor bra. Med masten på och i ett blåsigt läge kanske vaggans är något säkrare. Jag upplever vaggor lite korta när båtarna börjar komma upp i din storlek, mycket överhäng både bakåt och framåt som kanske kräver ytterligare stöttning. Stöttor är ju smidigt, särskilt de som går att fälla ihop. En stålvagga är ju inget man stoppar in i bilen direkt. Så tycker jag. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 14 September , 2014 Båtens tyngd vilar mot marken och stöttorna är endast till för att balansera båten och skall säkras med kätting mot varandra. Har svårt att se att en vagga skulle vara säkrare, jag tror tvärsom min uppfattning att stöttorna är säkrare då det inte kommer bli samma "spännningar" i dom som det blir i en vagga när marken rör sig när det fryser på och tinar, men som någon skrev alla blir väl saliga på sin tro och uppfattning. Min båt väger ca 8 ton 35 fot, har 4 stöttor plus en liten i fören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 September , 2014 Ska lägga upp på nytt ställe i vinter. De godkänner bara stöttor. Punkt. På min gamla båtklubb ( som min båt nu är för tung för ) har vi en egen vagn som hämtar båtarna och lägger dem antingen in i en vagga - som då får ett maxbreddmått - eller så skaffar båtägaren stöttor och de ställs väldigt enkelt på plats när kölen ställs på backen. Den enda skillnaden jag kan se ur praktisk synvinkel är att i båtklubben godkänner vi att pressen fästs ner i en vagga men vi godkänner inte fästen i stöttor… Så på det viset anser vi ju att vaggan är lite mer sammankopplad och därmed lite mer stabil för sidokrafter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 14 September , 2014 (redigerade) Jag har haft Tyresö-stöttor i tio år nu på grusplan, fenköl, 9 meter, 3.5 ton, fenköl och utan mast. Varvet har traktorer med slipvagnar. Jag tar hem dem på takräcket och förvarar i garaget. De flesta som investerar i nytt tycks köpa stöttor. Nog kan stålvaggan upplevas tryggast, men den tar tid montera och otymplig att flytt/förvara och marken måste vara jämn. Stöttorna går snabbt att justera in, benen får sjunka ner i gruset och så remmar runt om. Med 6 stöttor fördelat på en 34 fotare är säkert stabilare än en kort vagga. Eftersom kölen står på pallning sjunker båten med tiden, så det är viktigt att regelbundet kontrollera att stöden ligger an med lagom tryck och att båten står i balans. Pressen håll på plats med dunkar fyllda med sand och två linor under skrovet förhindrar att den lyfts upp. Dunkar håller pressen på plats. När jag bottenmålar har jag en träbalk med ett beslag från normalt används på trävaggor, spänner upp den mot skrovet, flyttar stöttan en bit och målar, därför ser det lite underligt ut på bilden nå de verkar står "hipp och happ" Redigerad 14 September , 2014 av Vilse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empirikos 0 Postad 15 September , 2014 Tack för synpunkter, Kan det vara bättre att bygga två bockar i för och akter istället för att köpa två nya stöttor? hur ska man tänka med pallningen av kölen. Underlaget är jämnt men närmast en blandning av grus, jord och schaktrester. Finns det något säkert sätt att minimera att kölen sjunker lite. Är det exempelvis bättre att ha långa kraftiga reglar på tvärs som underlag för kölen eller spelar det mindre roll, vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 15 September , 2014 (redigerade) Tack för synpunkter, Kan det vara bättre att bygga två bockar i för och akter istället för att köpa två nya stöttor? hur ska man tänka med pallningen av kölen. Underlaget är jämnt men närmast en blandning av grus, jord och schaktrester. Finns det något säkert sätt att minimera att kölen sjunker lite. Är det exempelvis bättre att ha långa kraftiga reglar på tvärs som underlag för kölen eller spelar det mindre roll, vad tror ni? Jag tror. Att du är orolig lite i överkant. Om det stått båtar planen förut så har marken förmodligen satt sig såpass att du lugnt kan ställa kölen på ett par rejäla skrabb. Det tillsammans med 4 stöttor bör räcka fullgott. OM båten är extra fram- eller baktung så kan du komplettera med en bock akter eller för. Om du sen säkrar stöttorna med något som inte sviktar tex. kättning så står du säkert under vintern. Hur du skall lägga och säkra en pressening för väder skydd kan vi ta i en annan tråd sen om du vill. Lev gott och länge /B Redigerad 15 September , 2014 av Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 15 September , 2014 (redigerade) Håller med föregående inlägg..... Redigerad 15 September , 2014 av Gibban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 September , 2014 hade vagga tidigare, på förra båt, nu 6st stöttor. Fördelen med stöttor är att det lätt går att flytta runt lite när du bottenmålar. Om underlaget, som båtekölen står på sjunker uner vintern kan det vara bra att känna, skruva loss och tillbaka lite på stöttorna nån gång, så dom inte tar för mycket vertikal kraft. Som sagt båten står på kölen, stöttorna håller i sidled, dom e sammanskopplade m kättingar. Min båt 9 ton 13m lång, har 6 st stöttor. Hur enkelt och säkert som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empirikos 0 Postad 12 Oktober , 2014 Tack för era kloka synpunkter. Har idag inhandlat två till stöttor för att känna mig säker. Totalt har vi nu sex stöttor. Besökte en av Stockholms större båtklubbar och såg en båtägare som hade kompletterat sina stöttor med små träplattor med hål i för att förhindra att benen sjunker ner i underlaget. Tyckte det var en smart idé Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Oktober , 2014 Jag la några brädor tvärs kölen för att sprida ut krafterna lite... Och så har jag en rejäl planka under aktern så båten "inte tippar" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser