tobbo166 10 Postad 13 September , 2014 Hej! Läste: http://www.fritidsskepparen.com/Batmarknaden/nr%208%20Deviera%20kompass.pdf Har ingen navigator. Kan man använda eniro på sjön eller annan app för att göra detta? Fråga 2: Ska jag ställa in kompassen i iPhone 5 på geografisk nord så kan jag strunta i att räkna med missvisning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 September , 2014 Hur stort seglingsområde har du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 13 September , 2014 Innan du får bekymmer med missvisning borde du kolla vilken compass-deviasion du får när du fyttar din iPhone till olika ställen i båten ;-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 13 September , 2014 Mest S:t Anna. Hört iPhones kompass har brister. Försöker se om möjligt göra detta med iPhone/iPad eller om man måste skaffa/låna navigator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 September , 2014 Du behöver en app som kan visa GPSens kurs, sen jämför du den mot iPhonens kompass. Eller så får du lägga ut waypoints i någon nav app och jämför den kursen mot kompassens. Det inbyggda kompassen är ganska hygglig men skrot runt omkring ger deviation. Använder du geografisk nord så måste du räkna med missvisningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 September , 2014 Jag har tagit beslutet att slänga ut den gamla kompassen ( som var väldigt bra och exakt ) och kör bara med GPS. Har en handkompass om det skiter sig fullständigt. Äger också en sextant men min precision är nog bara runt 10-15 sjömil så det är för oceanen! Om den gamla kompassen varit mindre och möjlig att deviera mht min generator så hade jag behållt den? Nu har jag kört utan kompass i två år och saknar den inte det minsta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 14 September , 2014 Om ni klickar länken. Jag tänker inte köpa plotter till denna båt, så sjökort och monterad kompass 2-3 år till. Måste jag låna navigator för att göra som i artikeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 14 September , 2014 Jag seglade många år med papperskort och kompass och orienterade mellan öar och skär. Jag brydde mig aldrig om att ta fram deviationstabeller - oftast rör det sig om vinklar som är mindre än avdriften vid segling och är ointressant så länge du seglar med visuell kontakt av land; skall du segla till t ex Gotland är det däremot viktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 September , 2014 Du behöver ingen navigator för att göra enligt artikeln, det går bra med någon navigationsapp. Men det räcker med en app som kan visa GPS-kurs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser