Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Kaj-G

Johnson 50hk 89 vro

Rekommendera Poster

Hej
Hur fungerar vro pumpen. Går den på el eller hur drivs den. till vänster vid pilen är vro pumpen. till höger är ett fäste för en pump. om jag tar bort vro helt. kan jag sätta en vanlig pump till höger  å blanda själv. eller måste jag ha vro och pump?

post-84317-0-96080400-1410612286_thumb.jpg

Redigerad av Kaj-G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Har pillat lite med motor och såg att det gick en slang från vevhuset så nu vet jag hur den funkar

Så egentligen ska jag kunna ta bort hela vro pumpen plugga slangen till vevhuset sätta en vanlig bensinpump på markerad plats koppla in slangarna å köra??? Å blanda direkt i tank, har en pump från en 60 hk som verkar passa perfekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vad jag förstått så är inte vro på äldre Johnson dom bästa, ju mindre grejer som kan stöka ju bättre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fanns problem med tidiga OMC VRO, men detta gäller för VRO2 som kom 1986.

Dessa 2-T motorer är inte miljövänliga och än mindre så utan behovsstyrd oljeinblandning.

http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html

På Merc V6 drivs oljepumpen av ett plastdrev på vevaxel. I sällsynta fall går detta drev sönder. Detta har dock inte lett till att Merc fått samma ryckte som VRO2, men det är inte omöjligt att VRO2 faktiskt är mer tillförlitligt än Merc-systemet.

Jag skulle som sagt inte koppla bort den utan istället se till att den funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

När jag köpte motorn begagnad i våras så hade redan den tidigare ägaren kopplat ur oljeinblandningen från vro och klippt av massa kablar och lyckats med att bända sönder kopplingarna som slangarna sitter . Att köpa ny vro pump och tank verkar lite dyrt bara för att kolla om den funkar ordentligt, så därför var jag inne på en vanlig pump

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en pump som denna, behöver bara köpa packnings satsen

Tack för all hjälp

Blir test i veckan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har nu köpt ny pump å monterat,åkte ut till gålö glad i hågen tänkte nu måste det funka,sjösatte och började puttra ut, se drog jag på, samma visa kom upp i 2000 varv,bara lasta på båten och åka hem igen, har nu rivit isär båda förgasarna och rengjort allt,såg då att en skruv med en fjäder var utskrivas 3.3/4 varv??? I verstads handboken står det 2,3/4?? Vad gör denna skruv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högst sannolikt avses blandningsskruven för tomgångsinställningen. Den påverkar i princip bara vid lägre varv än 2000 rpm.

Problem att komma över 2000 rpm =>Motorn går antagligen in i SLOW mode.

Prova att koppla bort temperaturswitchen i topplocket 0583441 i denna skiss. 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0144188&path=BRP~A0000022~M0006451~M0006530~M0006533~C0144188&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Det går en beige ledning från switchen till powerpacken. Koppla ur denna vid power packen. Du måste dock förvissa dig om att det bakomliggande felet inte är att motorn går varm.  

50 % chans att det är denna switch, 30 % chans Power packen.30 % något annat, går varm t.ex. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högst sannolikt avses blandningsskruven för tomgångsinställningen. Den påverkar i princip bara vid lägre varv än 2000 rpm.

Prova att koppla bort temperaturswitchen i topplocket 0583441 i denna skiss.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0144188&path=BRP~A0000022~M0006451~M0006530~M0006533~C0144188&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Det går en beige ledning från switchen till powerpacken. Koppla ur denna vid power packen. Du måste dock förvissa dig om att det bakomliggande felet inte är att motorn går varm.

50 % chans att det är denna switch, 30 % chans Power packen.30 % något annat, går varm t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack

Den ena kabeln som går från toppen har jag dragit ur, blev ingen skillnad det andra vid powerpack var sitter den, fenomenet blir bara när jag belastar motorn .i tunna utan propeller inga problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att koppla bort temperaturswitchen i topplocket 0583441 i denna skiss.

Hej

tog en bild. är det  denna som jag dragit i sär kommer uppifrån svänghjulet tillsammans med 3 gula och två kablar som går till tändmodulen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...