Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Mauritx

Täckställning eller trädställning genom att använda Masten som nock?

Rekommendera Poster

För och nackdelar. 

Hade tänkt ha en planka för pulpiten i fören typ så här ( __X__ ), sedan bygga en trädställning för mastfoten typ ( T ) och sedan en typ ( A ) for akten. Annars hade jag tänkt i så fall skaffa en täckställning hos hjärtmans, Multi Marine på 10,5 mts för min Semona.  

Grejen är att i vår båtklubb finns det inga speciella ställningar där man förvarar masten under vinter.  Masten brukar ligga sprida lite hur som helst. 

Kommer det att fungera en Täckställning i Alurör i så fall? om man tänker på att rufftaket på min semona är ganska bred.?  

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad?

Jag förstår inte frågan, men jag har försökt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man skaffa sig en täckställningen i aluminiumrör  typ NOA eller bygga en ställning i trä där man kan använda masten som "taknock". 

Jag märker att det är inte många som använder masten som taknock och vill veta om vad det beror på? 

Kan masten, Pulpit, Deck etc skadas på någon sett??? 

Redigerad av Mauritx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, nej jag kan inte se några problem emd att använda masten som "taknock".

Det är säkert bättre än att låta den ligga och skräpa på en obestämd plats på varvsplanen.

Problemet är möjligen att mastens olika delar kan slita på presenningen, m.en det går ju att fixa genom att täcka vassa och utstickande delar med trasor eller bubbelplast

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en trämast med likränna så lägg rännan nedåt. Annars kan regn/smältvatten läcka in och bli stående, vilket kan skada masten. (Den kan bli krokig, i värsta fall spricka)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en aluminiumställning på min 28 fotare stående på däck sedan 10 år tillbaka och tycker den är smidig att montera och ta hem till garaget, men visst går det att bygga en av träreglar. Angående bredden på ruffen har jag benen bakom/framför ruffen. Eventuellt kan du stötta med en träregel på rufftaket om avståndet är stort. Tänk på ventilationen, det finns ställningar som håller ut pressen så att luften kan cirkulera, men jag är snål så jag hänger  3 fendrar på var sidan vågrätt så att pressen kommer ut en bit.

Hade jag inte tillgång till mastskjul skulle jag förvara den under båten på 3-4 små bockar i linje. Anledningen är att det blir tungt att baxa upp och ner kräver stöd för att inte ta i rufftaket.

Som Mackey skriver finns det en del beslag som kommer att skava på pressen.  

Vidare jobbar jag med inne i båten på vintern och då är masten i vägen.   

Redigerad av Vilse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg har täckställning till min lite större båt, då den står med masten på.

Gör precis så som du tänker med min Vega.

MAstar av och ställer masten på ett par trästöttor, en i fören och en i sittbrunnen.

Fungerar hur bra som helst med en pressening över.

Ytterligare fördel är ju att jag i princip kan masta på och av ensam om det krävs. behöver ju inte konka, och riskera att skada lanteror mm., masten till någon förvaring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På mitt varv får inte masten ligga på däck av säkerhetsskäl vid uppdragning/sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...