Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
raol

Kappsegla? Realistiska möjligheter?

Rekommendera Poster

Hur många seglingstävlingar med handikappsystem öppet för alla möjliga båtar (i stil med Tjörn runt, alltså inte entypstävlingar), finns det på västkusten, ner till och med Göteborgs södra skärgård?

Båten vi har är ju ingen snabbseglare, ens när SRS-talet är taget med i beräkningarna, men det vore ändå kul att testa lite kappsegling.

Hur hittar man dem?

Vilka bör man börja med?
Vad bör man ha för utrustning i båten (utöver det som föreskrivs i tävlingsreglerna)?

Är Tjörn runt vettigt att testa? Bara att komma till starten innebär en hel dags transport (för segel och/eller motor). Till 2014 års startpunkt (förmodligen ungefär samma nästa år) är det 35 nm från hemmahamnen, och ytterligare en bra bit till Stenungsund. 35 nm för segel blandat med motor lär ta 8-12 timmar.
Jag antar att Tjörn runt är lite som seglingens motsvarighet till Vätternrundan för cykel och Vasaloppet för skidor? Ambitionen blir i så fall bara att fullfölja och få segla ihop med många andra. Tidsmässigt skulle jag bli förvånad om vi skulle komma under sju timmar.

 

Jag har också kikat lite på det officiella mätbrevet hos SRS ( http://matbrev.svensksegling.se/files/srspdf/Seacat.pdf ), och där tycker jag det är lite otydligt vad som gäller. För mantåg står t ex "Inget". Betyder det att det inte finns i grundutförande, eller betyder det att det inte alls får finnas på båten vid tävling? Det känns konstigt att en sån grej regleras. Inredning förstår jag mer, eftersom det i större grad påverkar vikt och balans, men mantåg?

Sen det här med försegel. Focken är inget problem, den är nog bara 5-6 m^2, men genuan lär vara nästan lika stor som storseglet, gissningsvis 10 m^2. Möjligen är 9.4 m^2 rimligt, jag har inte kontrollmätt. Men det är hur som helst sannolikt originalsegel, så måtten bör vara riktiga.

Blir det ett deltagande så blir det i så fall utan spinnaker. Den är inte värd besväret när den måste sättas korrekt enligt reglerna (på bom). Jag tror att vi seglar minst lika snabbt utan, så det lägre SRS-talet är bara en bonus då.

Får man spira ut genuan med bom enligt tävlingsreglerna?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjörn Runt är som att följa John, inget direkt upphetsande. Blåser det för lite är det dött, för mycket en plåga. Har gjort det några gånger. Kommer kanske att genomföra det nästa år om man byter håll till medurs igen. Har i nuläget två båtar att välja mellan där den mindre "slår underifrån" ( SRS på 0,947 ) och helt nya segel inklusive en maxad gennaker med rulle, ny stor och mycket bra fock, genua.

 

Har däremot seglat Bohusracet som är en helt annan sak. En uthållighetstävling med endast två man i båten. Start Uddevalla ner till Hätteberget utanför Marstrand, sedan upp till Fjällbacka, Strömstad, Tresteiner fyr i Norge och sedan målgång i Smögen. Detta nonstop! Och ja, du får spira genuan med bom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hittar dem genom västkustens seglarförbund, en bra blogg för kappsegling är www.blur.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på det självklara. De lokala klubbarna brukar ha tävlingar en kväll i veckan under sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bohusracet låter kul, om man har en lite större båt och är mer erfaren, särskilt vid öppet hav, för jag antar att man mer eller mindre måste hålla sig en bra bit utomskärs för att inte vara ute i en vecka! :D Vår båt är så lätt och trivs inte jättebra när våghöjden kryper över halvmetern eller så. Jag vill nog börja med en tävling som är över på en dag. Kanske i framtiden, med en annan båt!

Jag hade hellre seglat medurs, baserat på min lilla erfarenhet och vad jag kan sluta mig till efter att ha studerat kartor och sjökort för området. Brett för att kryssa sig ut ur Hakefjorden, sen undanvindssegling där det blåser som mest och genom Kyrkesund och de andra smala passagerna, och sen relativt bekväma vindvinklar mot slutet. Förutsatt vind från SV som det oftast är här på västkusten.

Tack för tipset om var jag hittar mer info!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bohusracet hade visst också ett lägsta SRS på 1.000 för deltagande. Då behöver jag inte ens fundera på det (0.931 har vår båt!).

Jag kan tänka mig att lokala klubbarna i Gbg-området har det, och kanske också i Stenungsund, Uddevalla och så. Min hemmaklubb, SFS i Hunnebostrand, har visserligen mindre evenemang, men bara för deras egna segelbåtstyper (optimist, tvåkrona, 606), inte handikapp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många frågor men jag ger mig på att svara på en del.

 

  • SRS och mätbrev: Stämmer båtdatabladet med din båt? Då kan du segla efter det. Stämmer det inte så måste du ta ut mätbrev för din specifika båt. Du får ha färre eller mindre segel än de angivna.
  • Du får spira en fock eller genua
  • Om du har frågor kring SRS så tror jag nu är ett bra tillfälle att maila de ansvariga och fråga frågor. I april och maj har de tillräckligt att göra.
  • Jag skulle inte börja med Tjörn runt som första kappsegling. Många båtar i olika storlek med olika fart, många som är ovana och kanske gör årets enda kappsegling blandat med rutinerade besättningar som tar det hela på stort allvar. Jag tror det kan vara rätt skrämmande som ny i liten båt. Kontakta någon lokal klubb så får du nog bra tips. Själv har jag för dålig koll på klubbar och race på västkusten för att vara till hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller båtdatabladet så är det nästan omöjligt för mig att kolla om det stämmer. Hur många kan kontrollväga sin båt, till exempel? Finns det ens "båtvågar"??? Jag kan inte se att nån nånsin skulle ha behov av en sån. Seglen går förstås att mäta upp, Eftersom det sannolikt är originalseglen så bör de väl stämma.

"Färre eller mindre" säger inte så mycket när mätbrevet är så otydligt skrivet. Det finns en siffra "3" som möjligen kan tolkas som maxantal, men inte ens det är särskilt uppenbart.

Jag frågade ju också vad som gäller angående mantåg. En beskrivning som "Inget" säger inget om vad man får ha eller inte ha, utan bara vad man får förmoda är originalutförandet på båten. För min del slipper jag det gärna. Jag ser det mest som en snubbeltråd och ett segelhinder, men bröderna trivs nog med det. Jag har inte testat, men stöttorna är nog bara löst nerstuckna i "fötterna", så det är väl bara att lyfta bort hela rasket.

Tja, några alternativ på närmare håll finns knappast. Längre bort kan det mycket väl finnas mindre evenemang, som runt Gbg. Men då blir det logistiska problem. Hunnebostrand-Gbg hinner vi inte på de ljusa timmarna i mitten av augusti, och det är tveksamt om vi båda kan vara lediga ens en dag innan, så två extra lediga dagar blir nog väldigt besvärligt.

Andra båtar är jag inte rädd för. Ska vi delta har jag för avsikt att dra några grova trossar längs hela båtens sida för att förhindra skrap om nån seglar på oss. Det är ju bara farter motsvarande joggingfart. Jag snittar högre fart (ca 14-15 km/h) på mina löprundor än jag nånsin varit uppe i med segelbåten (ca 13 km/h)! Inte motorvägsfarter direkt...
Eftersom man startar i startgrupper baserade på SRS så bör de flesta man har runt sig segla ungefär lika snabbt, eller?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten är otroligt viktig på en båt, om man är seriös... I ditt faöl så kan du använda vilten i databladet, båten lär inte vara lättare än det. Inget mantåg betyder just inget. Om båten stämmer med databladet så har den inget mantåg. Max 3 försegel brukar det vara i standard, och det är storleken på det största som avses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller båtdatabladet så är det nästan omöjligt för mig att kolla om det stämmer. Hur många kan kontrollväga sin båt, till exempel? Finns det ens "båtvågar"??? Jag kan inte se att nån nånsin skulle ha behov av en sån. Seglen går förstås att mäta upp, Eftersom det sannolikt är originalseglen så bör de väl stämma.

 

Alla med SRSv-mätbrev har vägt sina båtar. Så nog vägs det båtar. Men det behöver du nog inte oroa dig för. De flesta båtar är mycket tyngre än båtdatabladet anger.

 

 

 

 

 

"Färre eller mindre" säger inte så mycket när mätbrevet är så otydligt skrivet. Det finns en siffra "3" som möjligen kan tolkas som maxantal, men inte ens det är särskilt uppenbart.

 

 

 

Nejdå, mätbrevet är inte alls otydligt. Alla mått är angivna där. Du får t.ex. ha max 3 försegel ombord som alla tre ska hålla sig inom de måtten som anges i mätbrevet.

 

 

 

Jag frågade ju också vad som gäller angående mantåg. En beskrivning som "Inget" säger inget om vad man får ha eller inte ha, utan bara vad man får förmoda är originalutförandet på båten. För min del slipper jag det gärna. Jag ser det mest som en snubbeltråd och ett segelhinder, men bröderna trivs nog med det. Jag har inte testat, men stöttorna är nog bara löst nerstuckna i "fötterna", så det är väl bara att lyfta bort hela rasket.

 

 

 

Jag har faktiskt inte bra nog koll på SRS-reglerna för att svara på det. Men kollar du i klassreglerna för SRS eller mailar till ansvariga på seglarförbundet så kan de säkert svara.

 

 

 

 

Andra båtar är jag inte rädd för. Ska vi delta har jag för avsikt att dra några grova trossar längs hela båtens sida för att förhindra skrap om nån seglar på oss. Det är ju bara farter motsvarande joggingfart. Jag snittar högre fart (ca 14-15 km/h) på mina löprundor än jag nånsin varit uppe i med segelbåten (ca 13 km/h)! Inte motorvägsfarter direkt...

Eftersom man startar i startgrupper baserade på SRS så bör de flesta man har runt sig segla ungefär lika snabbt, eller?

 

 

 

Bra att du inte är rädd! Men jag skulle vara orolig för att möta dig med den inställningen. Jag hoppas att du läser på lite i kappseglingsreglerna och har ansvarsförsäkring. När de lite större båtarna som kanske väger 10 ton eller så kommer åkande i farter uppåt 15 knop så är det ganska stora krafter i rörelse. Skrapmärken är nog inte det värsta som kan hända..

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför, men formateringen blir inte rätt på mitt inlägg ovan.

Mina svar hamnar inom det citerade eftersom editorn lägger till en [/qoute] själv när jag sparar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller båtdatabladet så är det nästan omöjligt för mig att kolla om det stämmer. Hur många kan kontrollväga sin båt, till exempel? Finns det ens "båtvågar"??? Jag kan inte se att nån nånsin skulle ha behov av en sån. Seglen går förstås att mäta upp, Eftersom det sannolikt är originalseglen så bör de väl stämma.

Alla med SRSv-mätbrev har vägt sina båtar. Så nog vägs det båtar. Men det behöver du nog inte oroa dig för. De flesta båtar är mycket tyngre än båtdatabladet anger.

Nja, förutom vår motor (som kanske väger 30-40 kg) så ser jag inte att den skulle vara så värst tung. Men med motorn och två personer ombord är vi säkert över mätbrevets 900 kg. Vikten som anges är väl inklusive maximalt typgodkändt antal personer ombord, förmodligen räknat på standardvikten 77 kg som inom flyget?

 

 

"Färre eller mindre" säger inte så mycket när mätbrevet är så otydligt skrivet. Det finns en siffra "3" som möjligen kan tolkas som maxantal, men inte ens det är särskilt uppenbart.

Nejdå, mätbrevet är inte alls otydligt. Alla mått är angivna där. Du får t.ex. ha max 3 försegel ombord som alla tre ska hålla sig inom de måtten som anges i mätbrevet.

Då kunde det stå vilka mått man får ha på de olika! Ingen seglar väl med tre lika stora försegel???

 

Jag frågade ju också vad som gäller angående mantåg. En beskrivning som "Inget" säger inget om vad man får ha eller inte ha, utan bara vad man får förmoda är originalutförandet på båten. För min del slipper jag det gärna. Jag ser det mest som en snubbeltråd och ett segelhinder, men bröderna trivs nog med det. Jag har inte testat, men stöttorna är nog bara löst nerstuckna i "fötterna", så det är väl bara att lyfta bort hela rasket.

Jag har faktiskt inte bra nog koll på SRS-reglerna för att svara på det. Men kollar du i klassreglerna för SRS eller mailar till ansvariga på seglarförbundet så kan de säkert svara.

Ja, jag får väl göra det om vi bestämmer oss för att delta.

 

Andra båtar är jag inte rädd för. Ska vi delta har jag för avsikt att dra några grova trossar längs hela båtens sida för att förhindra skrap om nån seglar på oss. Det är ju bara farter motsvarande joggingfart. Jag snittar högre fart (ca 14-15 km/h) på mina löprundor än jag nånsin varit uppe i med segelbåten (ca 13 km/h)! Inte motorvägsfarter direkt...

Eftersom man startar i startgrupper baserade på SRS så bör de flesta man har runt sig segla ungefär lika snabbt, eller?

Bra att du inte är rädd! Men jag skulle vara orolig för att möta dig med den inställningen. Jag hoppas att du läser på lite i kappseglingsreglerna och har ansvarsförsäkring. När de lite större båtarna som kanske väger 10 ton eller så kommer åkande i farter uppåt 15 knop så är det ganska stora krafter i rörelse. Skrapmärken är nog inte det värsta som kan hända..

Jag har inte för avsikt att kollidera med nån. Det är ju bara att väja. Jag ger mig inte in i värsta gröten utan väntar hellre. Några båtar på 10 ton i 15 knop lär det inte finnas i närheten när vår trögseglare kommer åkande. De är i mål för flera timmar sen. Jag räknar med en snittfart på max fyra knop, mer troligt ca tre knop, i banans sträckning (typ "VMG").

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vikten anges inte med besättning ombord. Mer om vad som ingår hittar du i klassreglerna och i FAQ tror jag.

Nästan alla båtar är tyngre än båtdatabladet. Båtdatabladet brukar baseras på "brochyrvikten", och den lyckas nästan inga varv pricka om det inte handlar om riktiga prestandabåtar eller "fina" varv.

 

Att det anges maxmått på seglen är för att SRS-formeln egentligen bara bryr sig om maximal segelyta. Igen, se FAQ om SRS på svensksegling.se

Och visst finns det båtar med lika stora, men olika försegel. X35 som jag kappseglar för tillfället har till exempel tre fockar, för lätt, medium och hårdvind. De har lite olika design men är i stort sett lika stora.

 

Och gällande krockarna. Läs gärna på lite i reglerna. Första delen av regelboken är det viktiga...

 

Och en sak till... Välkommen ut på kappseglingsbanorna! Jag hoppas att ni kommer tycka att det är roligt och fortsätter efter första försöket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det en viktigare regel än att inte krocka?

 

Jag har krockat med en annan båt en gång i min "karriär". Det var mellan vår motorbåt och en annan motorbåt (inga skador på folk eller båtar, farten var ett par knop sammanlagt) inne i Smögens hamn. Jag kollade lite för långe på ett par välskapta ben som kom gående på Smögenbryggan i stället för att hålla uppsikt. Jag har lärt mig min läxa. Jag har för avsikt att låta det förbli sista gången jag har krockat.

 

Mitt intresse är att få segla nära många andra som ska åt samma håll. Jag har inga som helst ambitioner att vinna. Jag är lika glad om jag kommer sist. Det kanske låter konstigt, men jag är en sån där knäppgök som tycker det är roligt att bara vara med.

 

Jämför man med min cykling så hade jag kunnat välja att tävla i den enklaste klassen och förmodligen vinna ganska många lopp under en säsong, men det hade varit ganska trist. Mycket roligare att vara med där jag egentligen är chanslös, men där det blir bättre träning.

 

Därför är det enkelt för mig att undvika trånga lägen genom att "bromsa" och inte segla maximalt. Tävlingsmänniskor resonerar så klart annorlunda, men jag tillhör inte det släktet alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips att hitta en närliggande klubb är bra.

Lär dig grundläggande väjningsreglerna så kommer du långt.

Det där med mantågen kan du strunta i - tror ingen ser det som en fördel på en kappsegling; låt de sitta. Ska du ställa upp i allvarligare sammanhang och siktar på vinst är det noggrannare, men förändringar av den typen bryr sig ingen om vanligtvis.

 

Ut o ha kul och kappsegla! Och kommer du sist i första racet; se det som att du bara kan förbättra resultaten där ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst på om väjningsreglerna. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de flesta SRS-seglingar funkar det ju faktiskt litegrann som så att ingen bryr sig så länge du inte hamnar på pallen.
Grejen är det att det är ytterst ovanligt att en båt kontrolleras före en kappsegling. Om du sen skulle gå och vinna Tjörn runt så skulle misstankarna komma.
"Hmmm! Det var fan vilken fart han fick på den där Seacaten på undanvinden. Jag undrar just om inte spinnakern var väldigt stor?" Eller "Jag undrar jag om inte riggen ser väldigt hög ut" Då kommer tävlingsledningen att ta fram måttbandet. Antingen diskas du eller så får du ett strafftillägg på tiden.

Själv har jag kappseglat en J17 med för stor spinnaker. Eftersom jag aldrig var inblandad i några toppresultat så har ingen brytt sig. Nu har jag en IF utan motorbrunn men hamnar alltid på nedre halvan av resultatlistorna .... så ingen bryr sig!

Mantågen kan du låta sitta kvar eftersom de generellt betraktas som hämmande. Att det står så i SRS-bladet betyder att båtren ska vara beskaffad på det sättet för att få sitt typ-SRS. Allts skulle du sannolikt kunna mäta in den med någon decimal lägre SRS om du har mantåg. Om du orkar bry dig.
Jag har en kompis som hyrde en kranbil bara för att kunna väga sin båt. Han kapade av en dm av den öppna aktern dessutom. Han fick 0,07 lägre SRS på det sättet.
Exempelvis så ska en IF ha "Försegel som fästs vid förstaget med hakar eller öglor" för att vara en godkänd IF enligt klassregeln. Om du monterar rulle på en IF så får du inte segla entypsklass med den men du kan mäta in den och få en decimal tillgodo i SRS-mätbrevet. Detsamma gäller t ex inombordsmotor.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag trodde att mantåg sågs som en fördel, eftersom man kan luta sig mot det. Men det klart, man kommer ju lite längre ut (om man vågar!) om det saknas.

Jag minns inte om det stod nåt som hur förseglet ska fästas, men vi har inte rulle, utan hakar. Jag tycker hakar är en bra lösning. Jag har svårt att tänka mig att en lösning med rulle blir lika aerodynamiskt fördelaktig. Rullen bör dessutom få en bra bog och en dålig bog, där det är egalt med påhakat försegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inte hänga utanför skrovet enligt KSR 49.1 och 2 vilket du har mantåg eller inte. Däremot påverkar mantåget seglets form på undanvind + att det väger en del, så fördel... nä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det väga 7-8 kg sammanlagt, med stöttor och allt? Ja, allt vikt tynger ju, men det spelar knappast mätbar roll.

I vårt fall är mantåget nerdraget till foten av pulpiten där framme, så det blockerar inte förseglen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK - men tillbaka till ursprunget... kör loss med en klubbsegling och testa lite! Brukar kosta gratis, och det brukar vara trevligt efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, geografiskt ligger vi inte bra till för det. Jag har kollat de närliggande klubbarna och har inte hittat nåt särskilt. Uddevalla, som är närmaste större ort, har nåt evenemang, men där var det bara 12 startande båtar senast. Inte vad jag är ute efter. Informella klubbaktiviteter kanske de har men det finns ingen info om det på deras hemsida.

Till Uddevalla är det ungefär en dags transport (ca 7 timmar för motor) med båten, så det är inget alternativ mer än en enstaka gång i så fall. Tre dagars ledighet för att segla går inte att lösa så ofta...

Jag sätter upp Tjörn runt som en möjlig punkt nästa år. Startavgiften är så pass låg att vi har råd att chansa. Om vädret ser ut att bli för dåligt, så kan vi offra de 400 spänn det kostade. NÖ vind på 5-7 m/s vore perfekt. SV vind på >7 m/s vore riktigt jobbigt och innebär förmodligen en DNS för vår del. Inte så mycket pga vinden i sig, utan för att vågorna blir för påfrestande. Om det är överhängade risk för åska kommer vi också att DNS:a.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag trodde att mantåg sågs som en fördel, eftersom man kan luta sig mot det. Men det klart, man kommer ju lite längre ut (om man vågar!) om det saknas.

 

Jag minns inte om det stod nåt som hur förseglet ska fästas, men vi har inte rulle, utan hakar. Jag tycker hakar är en bra lösning. Jag har svårt att tänka mig att en lösning med rulle blir lika aerodynamiskt fördelaktig. Rullen bör dessutom få en bra bog och en dålig bog, där det är egalt med påhakat försegel.

 

Alltså!

Seacat är ju ingen strikt entypsbåt så där hittar du nog inget om förstag, rulle och krokar.

De båtar som är strikt entypsklassade har klassregler som kan vara stenhårda.

En IF är inte en IF enligt klassregeln om den inte har ett tvålågigt kök, dynor i alla kojer, paddel, besticklåda mm. Motorbrunnen ska vara kvar. Den får vara igenplastad men den ska vara kvar eller ersatt med en vikt på 3,1 kg om den är borttagen.

Eftersom SRS-talet är knutet till samma beräkningar som klassreglerna så är reglerna striktare på entypsbåtar. If, Express, Safir, H-båt t ex.

Minns protesten i OS där svensken hade böjt tillbaks masten till sin ursprungliga form mutan att först tala med mätmannen. Han fick poängavdrag.

Sen finns det mätblad utformade som grund för SRS-handicappet och där framgår hur båten är beskaffad när man har beräknat SRS-talet.

Om du har något som försämrar seglingsegenskaperna. T ex ökar vikten med utrustning och grejor, monterar mantåg eller seglar med för få segel så kommer ingen att protestera.

Om du däremot har modifierat något som förbättrar egenskaperna så kan det bli gnäll. Har för många segel, minskar vikten under minimivikten eller plockar bort mantåg som finns angivna i mätbladet.

Jag läste någon hetsig debatt om... jag tror det var Lidingö runt som hade vunnits av en Accent. Där menade man att det stod i mätbladet att en Accent SKA ha mantåg men mantågen var bortplockade. Då har ju skepparn gjort båten "snabbare" än den typ-båt som ligger till grund för SRS-talet.

Jag tror att du med gott samvete kan kappsegla din Seacat och ingen kommer att gnälla förrän du börjar vinna. Och då är det ju ett ganska angenämt problem!  :)

 

Tillägg:

Jo Rullen är en nackdel.

Mitt exempel med IF och rulle var att det inte är en IF enligt klassregeln om du monterar rullsegel. Du kan inte segla entypskalss med den eftersom den, enligt klassregeln, inte längre är en IF. Dock kan du forfarande segla SRS med den men om du mäter om den så får du någon decimal lägre SRS.

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har båten i en båtklubb så har du kanske bryggrannar som du kan prata med om att köra en egen liten tävling, sånt har en tendens att väcka intresse hos fler. Det behöver inte vara mer än några båtar för att det ska vara kul och uppstå intressanta situationer. Mer marginal för att göra bort sig också, och det kommer du garanterat att göra då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså!

Seacat är ju ingen strikt entypsbåt så där hittar du nog inget om förstag, rulle och krokar.

De båtar som är strikt entypsklassade har klassregler som kan vara stenhårda.

En IF är inte en IF enligt klassregeln om den inte har ett tvålågigt kök, dynor i alla kojer, paddel, besticklåda mm. Motorbrunnen ska vara kvar. Den får vara igenplastad men den ska vara kvar eller ersatt med en vikt på 3,1 kg om den är borttagen.

Eftersom SRS-talet är knutet till samma beräkningar som klassreglerna så är reglerna striktare på entypsbåtar. If, Express, Safir, H-båt t ex.

Minns protesten i OS där svensken hade böjt tillbaks masten till sin ursprungliga form mutan att först tala med mätmannen. Han fick poängavdrag.

Sen finns det mätblad utformade som grund för SRS-handicappet och där framgår hur båten är beskaffad när man har beräknat SRS-talet.

Om du har något som försämrar seglingsegenskaperna. T ex ökar vikten med utrustning och grejor, monterar mantåg eller seglar med för få segel så kommer ingen att protestera.

Om du däremot har modifierat något som förbättrar egenskaperna så kan det bli gnäll. Har för många segel, minskar vikten under minimivikten eller plockar bort mantåg som finns angivna i mätbladet.

Jag läste någon hetsig debatt om... jag tror det var Lidingö runt som hade vunnits av en Accent. Där menade man att det stod i mätbladet att en Accent SKA ha mantåg men mantågen var bortplockade. Då har ju skepparn gjort båten "snabbare" än den typ-båt som ligger till grund för SRS-talet.

Jag tror att du med gott samvete kan kappsegla din Seacat och ingen kommer att gnälla förrän du börjar vinna. Och då är det ju ett ganska angenämt problem!  :)

 

Tillägg:

Jo Rullen är en nackdel.

Mitt exempel med IF och rulle var att det inte är en IF enligt klassregeln om du monterar rullsegel. Du kan inte segla entypskalss med den eftersom den, enligt klassregeln, inte längre är en IF. Dock kan du forfarande segla SRS med den men om du mäter om den så får du någon decimal lägre SRS.

 

Ok, då förstår jag bättre hur saker ska tolkas! Tack!

 

 

Om du har båten i en båtklubb så har du kanske bryggrannar som du kan prata med om att köra en egen liten tävling, sånt har en tendens att väcka intresse hos fler. Det behöver inte vara mer än några båtar för att det ska vara kul och uppstå intressanta situationer. Mer marginal för att göra bort sig också, och det kommer du garanterat att göra då och då.

Ja, båtgrannarna kanske vill kappsegla! Hade inte tänkt på det. Nu är det inte så många kvar dock, så det får vänta till nästa år. Vi var nästan sist på bryggan med att ta upp båten förra året, så det blir väl ungefär samma i år. :)

 

Glöm inte att det finns något som heter 12, 24, 48, 72-timmars. En tävlingsform som SXK ( Svenska Kryssarklubben ) håller i.

 

http://www.24-timmars.nu

Ja, det låter intressant. Tyvärr leder utrustningskraven till en ganska stor rad utgifter som vi nog inte är beredda att ta nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta inte till nästa år.

Ska ni kappsegla är det bra om man lägger upp en serie i vinter. Sätt en lapp på bryggan m din mailadress där folk får maila om de är intresserade?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinter... Båten måste upp senast i slutet av oktober.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...