Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Degnell

Byta Tohatsu 25 hk -06 mot Johnson 40 hk -95?

Rekommendera Poster

Hejsan alla glada båtägare!

 

Har nyligen köpt min egen första båt, en HR410s, och är otroligt nöjd med båten i sin helhet. Det jag möjligen skulle kunna önska är möjligheten att dra lättare vattenleksaker och vattenskidor efter båten, något jag misstänker att motorn som sitter på idag är lite motorsvag för. Det handlar om en 25 hästars tvåtaktare av märket Tohatsu från 2006.

 

Båten, som även den är av årsmodell 2006, är typad för max 40 häst, men efter att ha varit i kontakt med Höga Rodd så säger dom att båten håller & funkar bra med en lätt 50 hästare(om man använder insidan av huvet), men de kan naturligtvis inte rekomendera det då den är typad för 40 hk max.

 

Nu till min fråga. Har blivit erbjuden ett byte mot en -95:ans Johnson 40 hästare. Båten gör idag mellan 22-25 knop med två vuxna och ett barn. Killen som har Johnsonen påstår att hans båt(vet ej modell eller storlek, men den lär ju inte va mindre än 410) gör 30 knop efter 40 meter med den snurran. Hur tror ni andrahandsvärdet förändras om jag byter till en 11 år äldre motor, som dock är starkare och gör att båten kan få ett bredare användningsområde samt blir roligare att köra? Hur mycket kan jag begära imellan? Hur mycket snabbare tror ni båten går? Hur länge kan man förvänta sig att en Johnson 40 hk håller om man vid byte kan konstatera att den har normalt slitage och man utför rekomenderade serviceåtgärder? Finns det något på dessa motorer man bör kolla(typiska problem) eller är det en almän översyn som gäller?

 

Som sagt, det är min första båt och känner inte att jag vill byta bort min motor(som funkar bra och gått under 100 timmar enligt tidigare ägare) om ni som kanske är mer rutinerade och förhoppningsvis rent av gjort liknande byte tidigare avråder mig.

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johnsson snurran är 11år äldre än din. Ska du sälja båten så är värdet på motorn närmare 0kr pga ålder, Tohatsu är en bra motor. Jag skulle inte göra bytet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack uvek! Det var ungefär vad jag misstänkte att ni skulle svara, även om jag hoppades på nått annat då jag är sugen på en större snurra och därtill blivit erbjuden pengar imellan. Någon annan som är av annan åsikt eller är det så att man håller med i det tysta? Tacksam för svar då jag vacklar lite. Vi pratar om en mellaskillnad på 5-8000:- till min favör.

 

Tacksam för fler svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en hr435 med en tohatsu snurra, tyckte att motorn var alldeles lagom för den båten... var riktigt nöjd med den motorn...

Tror att en större(tyngre) motor gör att fören kommer peka rakt upp i luften i lägre farter och att båten kommer bli mer svårmanövrerad..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yamaha 50 hk från -91. Den har jag funderat på att sälja. Det verkar som den är värd ca 15 000kr (har fått två bud med det priset) insett att Yamaha har ett högre andrahands värde än Johnsson och Evinruide, i dessa årsmodeller. Skulle tro att en 40 hk Johnsson från -95 är värd ca 10 000-14 000. Se sedan till vad din nuvarande motor kan vara värd. Men själv skulle jag lägga till pengar och köpa en motor av nyare års, än en från -95. Vissa tillverkare gör samma motorer för vissa storlekar. Det kan vara så att din nuvarande går att "trimma/ta bort strypning" och få några hästar till :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han värderade sin motor till 12.000:-, men jag vet inte vad min uppskattningsvis kan tinga för värde? 18.000:- kanske? Den är som sagt från -06 med rätt få gångtimmar och ser superfräsch ut och går utan några konstigheter.

 

Ta bort strypningar lät ju också intressant. Någon som gjort det på en sån motor jag har? M25C3 heter modellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, har läst båda länkarna tidigare. I den första kommer man så vitt jag kan läsa inte riktigt fram till hur man gör. Någon skriver att det är gjort på 30 sekunder om man vet vad man gör, men inte själva knepet. Den andra länken handlar om Tohatsus 4-takt, och tyvärr inte modellen jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt inte motor, 11 års slitage och brukande gör 40 hästaren i det närmaste "värdelös"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, har nog bestämt mig för att inte göra det bytet utan testa byta packning och kolla så att gasen går hela vägen och se om det funkar för att få ut mer effekt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värde "0" (noll) för en motor från 90talet eller "värde lös". Det stämmer inte alls. Kan nån sälja mig 40hk motorer från 95 för 0-5000kr som är i normalt bruksskick köper jag alla dom, alla dagar i veckan. om det fortfarande är aktuellt så gör bytet. Och ta pengar i mellan. Om du inte känner att du vill lägga massa pengar i mellan för en nyare motorsåklart.

 

OT: Har själv nyss köpt en annan motor, en 40hk tohatsu 2004 med trim o tilt, hade tidigare en 25 hk Yamaha 1996 med snörstart. Riktigt sugen på att få prova den i sjön på min 4,2 meters båt. Yamahan kommer jag sälja till våren för 8000-10000kr :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt inte motor, 11 års slitage och brukande gör 40 hästaren i det närmaste "värdelös"

Har en 35'a från 79 som går hur bra som helst. Håller INTE med där...

Har ju enbart med historiken att göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på annonserna så är det väl först ner på 70 talet som de börjar bli värdelösa. Det känns ju dock märkligt när folk begär halva nypriset för en motor som är 20 år gammal, där små motorer känns värst.

 

En motor från 95 kan gå många år till om den är i ordning. Om jag själv skulle ha bytt utan några andra överväganden(typ behov av pengar), tror inte det. Problemet med en större motor kan vara att båten går fortare på tomgång, ex. för trollingfiske samt högre bränsleförbrukning..

 

Beroende på omständigheterna(=last) så skulle jag också tro att man kan ha en del kul även med en 25hk på en båt i den storleken. Vi åkte bräda efter en 20hk när jag var liten, båten vi hade var 4,20. Men då var man tonåring och ett antal kilo lättare än i dagsläget...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...