DanielLi 0 Postad 11 September , 2014 Hej, Jag har Mercury Optimax 115 årsmodell 2006. När jag läser manualen står det att det ska vara ett batteri med 180Ah. Har mercury tagit i för mycket, har någon erfarenhet av vilka batterier som fungerar? vh /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 11 September , 2014 Det tyder på dåligt förtroende för möjligheten att starta motorn att föreslå ett så stort batteri. En normal start kan inte förbruka mer än 0,3 Ah så det föreslagna batteriet räcker till 300 starter utan att laddas mellan starterna och utan att mer än hälften av batteriets kapacitet används. Bilar har inte så stora batterier så jag kan inte förstå att en båtmotor behöver det. En MC klarar sig med ett otroligt litet batteri. Någon som har några förslag på varför de föreslår ett batteri på 180 Ah? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 11 September , 2014 Har en Optimax 135 från -06. Kör med 2 st Optima marin 75 Ah och 975 A. Startar alltid! Ett batteri är dock inte kopplat till startmotorn. Tyvärr så kostar batterierna en bra slant. Ca 3400kr på batteriexpressen. Finns säkert billigare alternativ. Tydligen så är det bara inte Ah som är viktigt för Optimaxen, även A värdet är av stor vikt. http://autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=526820&nodeIdNo=1663320 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 11 September , 2014 Du kan troligen använda vilket 70 - 80 Ah batteri som helst. Här är en test, http://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_92907.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 12 September , 2014 Hade ett "vanligt" Global batteri i några år. Köpte sen ett Optima för att klara kallstartsströmmarna som krävs enligt manualen. http://autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=526865&nodeIdNo=1663323 Billig försäkring tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLi 0 Postad 12 September , 2014 Jag har precis köpt båten, och upptäckte att det är 2 Varta 75Ah batterier i den. Det finns ju en switch där man väljer batter 1,2 eller ALL. I och med att de är parallellkopplade borde man kunna välja ALL vid start och få ut bra kräm, eller tänker jag fel? Dock är ett väldigt dåligt, tror ni det är ok att bara byta ut det dåliga, eller ska man byta båda? vh /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 12 September , 2014 Har du testat ladda batterierna med en bra laddare? Vet att större firmor som säljer nya batterier även har testmaskiner, som kan ge en diagnos på batterierna. Kör du bägge batterierna samtidigt, kommer du gradvis sänka det bättre batteriet, till det sämres prestandard. Så har jag iallafall fått det förklarat, någon annan kan kanske berätta mer djupgående. Testa batterierna, innan du köper nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLi 0 Postad 12 September , 2014 Har du testat ladda batterierna med en bra laddare? Vet att större firmor som säljer nya batterier även har testmaskiner, som kan ge en diagnos på batterierna. Kör du bägge batterierna samtidigt, kommer du gradvis sänka det bättre batteriet, till det sämres prestandard. Så har jag iallafall fått det förklarat, någon annan kan kanske berätta mer djupgående. Testa batterierna, innan du köper nya. Jag ska testa ladda batterierna i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 537 Postad 12 September , 2014 Ta ur och ladda batterierna var för sig. Låt de sedan vila ett tag och pröva att utsätta dem för höga belastningar som påminner om motorstarter. Då ser du om något av dem funkar dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 12 September , 2014 Har för mig att optimax tar mer ström än den ger när den varvar under 1000. Kanske därför det rekomenderas ett rejält batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 12 September , 2014 Har för mig att optimax tar mer ström än den ger när den varvar under 1000. Kanske därför det rekomenderas ett rejält batteri. Jo så kan det vara. Ett vanligt 70 - 80 Ah batteri bör räcka. Det är väl inte så ofta man kör på tomgång? Personligen skulle jag köpa ett vanligt startbatteri för en tusenlapp och om det visar sig att det inte räcker så skulle jag komplettera med ytterligare ett startbatteri för en tusenlapp och koppla det parallellt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser