Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
erike

Billig Flipper 605 WA - ett riktigt kap?

Rekommendera Poster

Hittade nyss denna annonsen med en flipper 605 WA med 115 HK Optimax för 239 800. Visserligen en utställningsbåt från 2011 (såväl motorn), men gått 0 h och 5 års motorgaranti.

Känns inte det här som väldigt mycket båt för pengarna? Vad finns det för likvärdiga alternativ? Tycker även båten är riktigt snygg och har fått mkt bra kritik, vad har ni att säga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som väldigt mycket båt för pengarna. Enda är väl att vissa kanske kan tycka att 115hk är aningen lite i den båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det tänkte jag också, men ska ändå göra drygt 35-36 knop med 115 HK enligt tester, och det tycker jag är helt ok. Men det skulle nog ändå inte skada med 150 HK...

Redigerad av erike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror ju lite på hur du kommer att använda båten. Kör du alltid med lätt last så märks det mindre av att motorn är mindre. Men fyller du stuvfacken med utrustning, ankare, kätting, tågvirke.... osv. och till det lägger tunga utflyktspackningar så kanske en större motor är att rekommendera ..

Tester är sällan helt trovärdiga på det sättet att de oftast görs med relativt "tomma" och outrustade båtar. Varje bra o ha pryl du plockar i väger något.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att ringa handlaren. Det är fullt möjligt att det går att deala till sig 150hk för ett rimligt merpris. Speciellt om de skulle råka ha en 150hk av icke aktuell årsmodell på lager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med thundergod, mycket båt för den pengen. Också en bra ide att höra vad det kan kosta att gradera upp sig med mer hk, även om 35 knop räcker ganska långt såvida det inte är många som åker ofta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan nog tillägga med att 35 knop enligt tillverkare är troligen under optimala förhållanden med helt ren och ej bottenmålad botten etc etc. Bottenmålad med 5 pers, full tank, packning mm. Så blir det nog andra siffror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten väger 1000 kg. Min båt (cabin) väger 1200kg (bägge torrvikt) har Optimax 135 på min. Det räcker bra. Kan med 3/4 tank (ca 90l) och tillbehör i båten (ej semesterpackning) få upp den i 33 knop, då jag är själv. Märker inte så stor skillnad när Jag har lite last och fler vänner med mig. Tror 115 räcker bra. Flipper 620 med 1200 kg brukar ju ha 90 eller 115 hk.

Men allt beror ju på vad man önskar med topp och machfart. Byta motor tar han säkert en slant för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Niklas-L har analyserat situationen, tror också att 115 hk räcker långt och orkar hålla emot även med ökad belastning. Kan bli att större delen av rabatten försvinner om större motoralternativ ska till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...