Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
oacen

Vattenburen värme MD 6 / MD7

Rekommendera Poster

Har en oanvänd sötvatten kyld VP MD 7A med ms backslag, och tänker utnyttja motorvärmen till varmvattenberedare och en slinga med radiatorer, i en Marieholm AC 20. (för o akter ruff)

Någon som har praktisk eller teoretisk erfarenhet och tips att dela med sig, om detta fungerar på en MD 7 A, och i så fall hur lång slinga och antal radiatorer den orkar med, och om det behövs en extra el pump på slingan o.s.v.

Tackar på förhand / Hagge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en lite större båt men med samma motor. Tog ut värme via en värmeväxlare i sötvattenkretsen. Sedan kopplade jag en ebersprakare i en värmekrets plus en 230-värmare. Då blev motståndet alldeles för stort så en 12V pump fick driva runt värmen.

Då satt ganska små element under stickkojen, två i salong, en på toa och en i fören. Att det ändå blev varmt och gött berodde på  att själva slangarna också avger en hel del värme.

Båten var en Comfort 30. Men min erfarenhet är att det är mycket pyssel med att dra ledningarna. Ett tips: När du dragit värmekretsen så fyller du INTE på med glykolblandningen. Utan du monterar vanliga gardenaslangar in och ut. Sedan kör du med en enkel liten pump monterad på en borrmaskan och kör runt VANLIGT vatten.

Syftet med det är att upptäcka läckor. Det blir det alltid. Och det är ett jävla skit att handskas med glykol som rinner ut överallt innan du luftat… Just det. På nästa båt hade jag ett stort handdukselement på toan med en luftskruv överst. Ovärderlig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...