tompelompe 74 Postad 10 September , 2014 Jag har en gammal Alde panna i båten som inte varit igång på över 10 år. Vågade inte ens testa att starta den utan lämnade in den på Fogas för översyn. Dom satte upp den i en testrigg och allt är helt och funkar som det ska så nu ska den in i båten igen. Det finns en befintlig slinga i båten med slang och konvektor som jag tänkt slänga ut. Frågan är om jag ska dra ny slang och sätta tillbaka samma typ av konvektorer eller titta på andra lösningar. Tar tacksamt emot förslag och tankar på hur andra löst vattenburen värme i båten. Har sett någon som kombinerat konvektorer och egentillverkade fläktkonvektorer från datorkylare och datorfläktar. Båten är en katamaran med 2 separata akterhytter, toa, salong med 2 stickkojer fram i varje skrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 18 September , 2014 Har börjat skissa på nya värmesystemet, så här ser det i princip ut idag med radiatorer istället för fläktkonvektorer. Hur skulle det se ut med ett tvårörssystem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 September , 2014 De här ettrörssystemen är j egentligen skapade för husvagnar typ en låda 4x2x2m. Båtar ser lite annorlunda ut. Ett ettrörssystem där olika utrymmen ska värmas upp kräver egentligen att konvektorerna blir längre och längre i systemet för att ge lika mycket värme. Ett tvårörssystem borde vara bättre. Jag vet de som ersatt konvektorerna med vanliga, platta hemma radiatorer. Jag har diskuterat detta med flera som kan värme och de tror på ett tvårörssystem med vanliga radiatorer men det kräver en cirkulationspump och helst en tryckstyrd om man vill ha termostater. Sen bör man använda kopparrör, de ger betydligt mycket mindre strömmningsmotstånd jämfört med slang. PS din panna sitter väl en bit ovanför vattenytan? Alltså inga problem att dränera bort ev läckande gasol? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 18 September , 2014 Pannan sitter i en garderob i salongen med ventilationen i durken mellan skroven. Ett tvårörssystem är nog rätt medicin men jag måste erkänna att jag inte förstår hur det ska kopplas. Ska man splitta utgående värme efter pannan i två grenar, en i varje skrov, sedan en T-koppling till första radiatorn. Returen från radiatorn kopplas till en egen slinga som går tillbaka till pannan. Nästa radiator kopplas med en T-koppling från den utgående värmegrenen och dess retur till returslingan, eller? Vad händer på slutet? kopplar man ihop det två värmeslingorna i varje skrov och de två returslingorna? Verkar komplicerat, får försöka rita ihop något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 18 September , 2014 (redigerade) Hur ser detta kopplingsschema ut? Röda slingor är varmt vatten och blåa slingor returvatten. Redigerad 18 September , 2014 av tompelompe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 September , 2014 Rätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 11 December , 2014 Hittade ett fel på förra skissen, man ska inte koppla ihop utgående värmen framtill i båten mellan skroven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 December , 2014 Det är inget fel med ett "tvärrör". Allt som underlättar cirkulationen är bra. Vägen till SB-sidan är ju lite längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 12 December , 2014 Kommer inte vattnet "krocka" om man har tvärröret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 December , 2014 Kommer inte vattnet "krocka" om man har tvärröret? Nejdå, det du gör är egentligen att du parallellkopplar de tvärgående rören vilket är samma som ett, grövre rör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser