Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
firefish

Byta skrovgenomföringar. Vilka ska man välja? Och INTE välja?

Rekommendera Poster

Ett av vinterns mys är att byta skrovgenomföringar. Jag har spårat föregående ägare ett 15-tal år bakåt i tiden och de hade inte bytt, inte helt osannolikt är de 40 år gamla. 

 

Mässing eller brons med hög kopparhalt verkar ju vara det bästa (båten går i Östersjön) men av de båtfirmor jag varit har ingen vetat vilken legering deras prylar har haft.

Frågan är om man egentligen behöver bry sig, detta kan ju vara ett av alla icke-problem som flyter runt på nätet, och att det helt enkelt bara är att byta och vara glad.

 

Vad säger expertisen, vilka genomföringar är bäst? Och var köper man dem?

 

Och kanske ännu mer intressant, vilka typer och/eller leverantörer bör man helst undvika?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt om tillbehörsfirmorna, de köper av den som säljer billigast till dem och pris brukar ju reflektera innehåll och kvalitet till viss grad?

 

Jag brukar försöka se trender, då vet jag vart det barkar så att säga?

Och det finns mycket duktigt folk i Australien och Nya Zeeland.
 

De verkar delvis ha börjat gå över till komposit. Har inte sett sådant här än dock...

 

Själv köpte jag en svindyr genomgöring som var märkt med bokstäverna " CR "

så jag hoppas att det är en bra legering!

post-68277-0-17803100-1410329301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tåliga är dessa mot de tryckvågor vid åsknedslag som diskuterades för några dagar sen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tåliga är dessa mot de tryckvågor vid åsknedslag som diskuterades för några dagar sen?

 

Det är väl just det som ingen vet. Brons har varit med länge och fungerar. De vanliga i avszinkningsfri mässing verkar fungera bra, de finns ytterst få fall dokumenterat där genomföringarna varit ett problem. Enligt uppgift är all mässing som används till rördelar avzinkningsfri.

Det bästa är brons av den modellen där man monterar en platta på insidan och sen skruvar in själva genomföringen utifrån. Men de är många gånger dyrare och kräver mer arbete vid montering. 

 

Jag har bytt alla genomföringar, dels för att jag inte hade någon aning om hur gamla de var men framförallt för att få mer praktiska kulventiler. Alla var helt friska visade det sig, alla skjutventiler gick att stänga och höll tät, efter rengöring och uppsmörjning blev de som nya. 

Samtidigt passade jag på att reducera antalet genomföringar och i några fall flytta dem till mera praktiska ställen. Det blev vanliga, billiga genomföringar i mässing. Om 10-15 år kan det vara lämpligt att byta igen för att vara på den säkra sidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tåliga är dessa mot de tryckvågor vid åsknedslag som diskuterades för några dagar sen?

?

 

Är det något jag missat.

 

 

Jag trodde bara att bottengenomföringar som leder ström var farliga vid åska.

Och bara om de var bundna med minus på batteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur tåliga är dessa mot de tryckvågor vid åsknedslag som diskuterades för några dagar sen?

?

 

Är det något jag missat.

 

 

Jag trodde bara att bottengenomföringar som leder ström var farliga vid åska.

Och bara om de var bundna med minus på batteriet. 

 

 

Det gällde logg och lodgivare.

Bonding dvs alla metall kopplad till jord är inte farligt, mycket vanligt i USA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur tåliga är dessa mot de tryckvågor vid åsknedslag som diskuterades för några dagar sen?

?

 

Är det något jag missat.

 

 

Jag trodde bara att bottengenomföringar som leder ström var farliga vid åska.

Och bara om de var bundna med minus på batteriet. 

 

 

Det gällde logg och lodgivare.

Bonding dvs alla metall kopplad till jord är inte farligt, mycket vanligt i USA

 

jag har hört att "bonding" skall vara farligt vid blixtnedslag pga att bottengenomföringen brinner upp (smälter).

 

Jag ska försöka hitta länk till youtube där någon påstod att en segelbåt sjunkigt på detta sätt.

 

 

Eller går detta att avfärda som skröna direkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har hört att "bonding" skall vara farligt vid blixtnedslag pga att bottengenomföringen brinner upp (smälter).

 

 

Jag ska försöka hitta länk till youtube där någon påstod att en segelbåt sjunkigt på detta sätt.

 

Eller går detta att avfärda som skröna direkt?

 

 

Jag vet att det har hänt saker i träbåtar men inte exakt vad. I USA har det alltid varit vanligt så något större problem kan det inte vara. De har ju en del häftiga åskväder over there. Om genomföringarna smälter undrar man hur stora de övriga skadorna är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är klippet med påståendet iallafall.

 

runt 10.30 in i klippet

 

http://www.youtube.com/watch?v=9iKko8PQeks&list=PLOhEGypVYJG0I6T3D0J7lO_EUwCBLskpN

 

Jag tror mer på det som skrivs tex HÄR

"So how does a lightning protection system work? In a boat, the "cage" is formed by bonding together, with heavy conductors, the vessel's mast and all other major metal masses."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att genomföringarna bidrar till att bygga upp en Faradays bur.

TILLÄGG: Orsaken att man ibland binder ihop genomföringarna har mer med korrosion att göra.

 

Här kan man läsa om åskskydd - bl.a. för båtar - på svenska.

http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/blixtskydd.html

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...