Jocke80 1 Postad 9 September , 2014 Hej! Har 2ggr under sommaren haft svårt att starta min båt (Maxim 26) med en Volvo Penta md21b. Fick höra att det kan vara glödstisftet som är dåligt? När den väl gick igång vid dessa tillfällen så rök den svart. Går alltid igång direkt annars utan rök. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Jocke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 10 September , 2014 Hej! Har 2ggr under sommaren haft svårt att starta min båt (Maxim 26) med en Volvo Penta md21b. Fick höra att det kan vara glödstisftet som är dåligt? När den väl gick igång vid dessa tillfällen så rök den svart. Går alltid igång direkt annars utan rök. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Jocke. Finns ett svar på en av alla likadana frågor du postat. Söker du fler utlåtanden så bumpa ett inlägg istf lägga ut flera likadana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke80 1 Postad 15 September , 2014 Hej! Har 2ggr under sommaren haft svårt att starta min båt (Maxim 26) med en Volvo Penta md21b. Fick höra att det kan vara glödstisftet som är dåligt? När den väl gick igång vid dessa tillfällen så rök den svart. Går alltid igång direkt annars utan rök. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Jocke. Finns ett svar på en av alla likadana frågor du postat. Söker du fler utlåtanden så bumpa ett inlägg istf lägga ut flera likadana. Var finns svaret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 15 September , 2014 I din andra tråd, http://www.maringuiden.se/forum/topic/74832-fel-p%C3%A5-gl%C3%B6dstift/?hl=gl%C3%B6dstift Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 15 September , 2014 (redigerade) Hej! Har 2ggr under sommaren haft svårt att starta min båt (Maxim 26) med en Volvo Penta md21b. Fick höra att det kan vara glödstisftet som är dåligt? När den väl gick igång vid dessa tillfällen så rök den svart. Går alltid igång direkt annars utan rök. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Jocke. Finns ett svar på en av alla likadana frågor du postat. Söker du fler utlåtanden så bumpa ett inlägg istf lägga ut flera likadana. Var finns svaret? Märkligt, jag hittade det inte heller ; Hursomhelt igen: Det kan vara andra orsaker men det kan vara glödstift eller hela glödsystemet. En MD21 i bra skick startar lätt även utan någon glödning om det inte är ganska kallt. Men man skall alltid glöda iallafall. Lyser den blåa lampan när du glöder? Om inte är relät paj eller får inte spänning (sitter i bakant på motorn). Andra saken du skall kolla är förkopplingsmotståndet (ser ut som en vit puck även den i bakkant på motorn). Det är anslutet med flatstift som har en förmåga att brinna av eller inte ge kontakt. Är det ok så mät med voltmeter direkt på kabeln mellan stiften och jord (gods motorn) och kolla att där finns spänning när du glöder. Sedan kan man mäta varje stift för sig med en ohmmeter men det är lite krångligare. Annars kan man fundera på byte. Motorn är en Indenor XDP 4-90. Fanns bla i Peugot 504 och Granada diesel. Glödtiften finns på bla Biltema. Men som sagt, det behöver inte vara glödstiften som är boven. Mot det talar att det bara hänt ibland och att de brukar starta bra ändå. Redigerad 15 September , 2014 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser