Bobba 54 Postad 9 September , 2014 Hej! I vår nya Draco sitter rejäla vindrutetorkare som är självparkerande. Det tråkiga är att de parkerar åt samma håll vilket innebär att det (för en pedant) ser lite "haj-laj" ut med styrbords torkare stående upp och barbords torkare liggande ner (båda parkerar i vänsterläge sett framifrån). Jag har inte rivit i det ännu men läst att man kan ställa in parkeringsläget men inte hittat någon instruktion på hur. Är det någon på detta eminenta forum som har koll på hur man ändrar parkeringsläget på sådana motorer där så är möjligt? Hälsningar Ubbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 9 September , 2014 Jag vet inte hur det funkar på båt men förmodligen på samma sätt som på bilar och där går det inte att ändra. Där finns en skena som har konstant ström och slutar precis där torkaren skall stanna. Det skulle i så fall vara om det finns motorer för styrbord och babord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 9 September , 2014 Jag vet inte hur det funkar på båt men förmodligen på samma sätt som på bilar och där går det inte att ändra. Där finns en skena som har konstant ström och slutar precis där torkaren skall stanna. Det skulle i så fall vara om det finns motorer för styrbord och babord. Okej. Jag har fått för mig att det finns modeller där man kan ställa in parkeringsläget, t.ex. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4991. Jag har även sett annons på likadan båt där torkarna är parkerade i olika lägen så jag tänkte att det kanske är någon som fumlat till det i vår båt. Med tanke på hur resten av elen ser ut skulle jag inte bli förvånad om det helt enkelt var felkopplat men utan instruktioner är det svårt att veta! I värsta fall får jag väl byta ena motorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 9 September , 2014 (redigerade) Det finns en massa olika varianter på detta. Torkarmotorer utan parkeringsläge, med fast läge åt ena hållet eller med valbart parkeringsläge. På samma sätt kan det vara fast svepvinkel, stegvist ställbar svepvinkel eller steglöst ställbar svepvinkel. Du måste ta reda på vad det är för motorer och skaka fram en manual. Redigerad 9 September , 2014 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 9 September , 2014 Tack Eld - får helt enkelt åka ut och riva. Tänkte att det kanske fanns en patentlösning som användes av alla tillverkare men det kanske inte är så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 9 September , 2014 Du får lyfta på kåpan till motorn. Vill minnas att man på min motor flyttade armen på den roterande skivan så får man olika parkeringslägen. Ingen raketforskning alls. Tekniken är som på en bil, fast enklare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 9 September , 2014 På min torkarmotor från Roca, så vänder man en kamnock på axeln, genom att dra den av axeln och trycka på den med uppsidan ner för att byta riktning på nolläget. kolla vilka som har tillverkat torkarmotorn, och se om du hittar en manual. lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 10 September , 2014 (redigerade) Vet inte hur dina torkare ser ut men på bilar, i alla fall äldre, sitter torkararmen på en splincad axel. Bara att lossa muttern, dra ut armen och montera tillbaka i valfritt läge. Redigerad 10 September , 2014 av excel319 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 10 September , 2014 Vet inte hur dina torkare ser ut men på bilar, i alla fall äldre, sitter torkararmen på en splincad axel. Bara att lossa muttern, dra ut armen och montera tillbaka i valfritt läge. Njae... bara för att man flyttar armen på axeln så ändras inte parkeringsläget från vänster till höger. Det gäller liksom att få motorn att "gå åt andra hållet". Tack i övrigt för alla bra förslag. Ska ta mig ut i helgen och se om jag kan lokalisera och komma åt torkarmotorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 10 September , 2014 Vet inte hur dina torkare ser ut men på bilar, i alla fall äldre, sitter torkararmen på en splincad axel. Bara att lossa muttern, dra ut armen och montera tillbaka i valfritt läge. Njae... bara för att man flyttar armen på axeln så ändras inte parkeringsläget från vänster till höger. Det gäller liksom att få motorn att "gå åt andra hållet". Tack i övrigt för alla bra förslag. Ska ta mig ut i helgen och se om jag kan lokalisera och komma åt torkarmotorerna. Tänkte lite fel där :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser