Hasse_O 28 Postad 25 November , 2014 (redigerade) Inte marmelad, har sedan många år helt slutat med detta Varför? Svar 60% socker är bara för mycket! Återstår fralla ost och bregott (har slutat med lättmargarin) Varför 100% kemikalier Minskar på bröd Varför? bröd är tydligen inte nyttigt Så här kan jag säkert fortsätta tills inget blir kvar Varför? Det har jag inget bra svar på! Därför tar jag gärna en Välrostad fralla (onyttig) Äkta smör eller bregott (inte nyttigt det heller men gott) Ost gärna smakrik västerbotten eller tex prästost (knappast nyttigt det heller) Dock inte så många, men få och goda, dock aldrig mera marmelad. Redigerad 25 November , 2014 av Hasse_O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 26 November , 2014 Behövar man en massa sôggel på brödet har man valt fel bröd. Ett riktigt gott bröd tarvar inget extra. Bregott med havssalt duger länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 26 November , 2014 Intressant! Det verkar som om vi svenskar ångestfullt söker efter en regel i alla sammanhang. Detta har myndigheterna tagit vara på med alla sina påbud, antingen det gäller toatömmning, bottenfärger eller promillelagar. Ät för f.. marmelad och ost som ni själva vill och sluta fråga efter vad som är rätt vid alla tillfällen. Själv gör jag som jag önskar för tillfället med marmeladen och osten, utan att fråga efter råd. Mvh/Sea Maniac, leg anarkist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 26 November , 2014 (redigerade) Vet inte om nån av er är riktigt klok, det ända rätta är att bre marmeladen i handen lägga på oskskivan sen bre lite smör på den och så på med bröskivan Redigerad 26 November , 2014 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 27 November , 2014 (redigerade) Intressant! Det verkar som om vi svenskar ångestfullt söker efter en regel i alla sammanhang. Detta har myndigheterna tagit vara på med alla sina påbud, antingen det gäller toatömmning, bottenfärger eller promillelagar. Ät för f.. marmelad och ost som ni själva vill och sluta fråga efter vad som är rätt vid alla tillfällen. Själv gör jag som jag önskar för tillfället med marmeladen och osten, utan att fråga efter råd. Mvh/Sea Maniac, leg anarkist Exakt, finns det inte en regel blir vi Svenskar förvirrade. Man kan ibland tro att vi bara använder huvudet till att ha någonting att fästa öronen på. Själv försöker jag ifrågasätta allt och vill gärna som en rumpnisse i Ronja Rövardotter ha svar på "vaffö dåffö". Inte för att vara motströms, utan för att det skapar kunskap och förståelse Redigerad 27 November , 2014 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 27 November , 2014 Vet inte om nån av er är riktigt klok, det ända rätta är att bre marmeladen i handen lägga på oskskivan sen bre lite smör på den och så på med bröskivan Nu börjar vi bli konstruktiva. Kanske skulle ta tillbaka det jag tidigare sagt om Svenskarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2014 Intressant! Det verkar som om vi svenskar ångestfullt söker efter en regel i alla sammanhang. Detta har myndigheterna tagit vara på med alla sina påbud, antingen det gäller toatömmning, bottenfärger eller promillelagar. Ät för f.. marmelad och ost som ni själva vill och sluta fråga efter vad som är rätt vid alla tillfällen. Själv gör jag som jag önskar för tillfället med marmeladen och osten, utan att fråga efter råd. Mvh/Sea Maniac, leg anarkist Den grundläggande regeln för, var väl att inte "tvesovla". Eftersom vi har gott om råd nu för tiden kan vi unna oss att ha både två och tre pålägg på på smörgåsen på en gång, så uppstår sådana här moraliska dilemman. Skall vi ha marmeladen uppe på osten eller tvärt om. Det fanns nån historia från gångna tider om den sura korvbiten som man flyttade undan efterhand som som man åt av enbart brödet. Korvskivan måste räcka till flera smörgåsar - om man nu hade råd att ha smör på det torra brödet. Ett av min morfars älsklingsuttryck var; "Jag äter hellre själv, än jag ser mina barn svälta" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 27 November , 2014 Intressant! Det verkar som om vi svenskar ångestfullt söker efter en regel i alla sammanhang. Detta har myndigheterna tagit vara på med alla sina påbud, antingen det gäller toatömmning, bottenfärger eller promillelagar. Ät för f.. marmelad och ost som ni själva vill och sluta fråga efter vad som är rätt vid alla tillfällen. Själv gör jag som jag önskar för tillfället med marmeladen och osten, utan att fråga efter råd. Mvh/Sea Maniac, leg anarkist Den grundläggande regeln för, var väl att inte "tvesovla". Eftersom vi har gott om råd nu för tiden kan vi unna oss att ha både två och tre pålägg på på smörgåsen på en gång, så uppstår sådana här moraliska dilemman. Skall vi ha marmeladen uppe på osten eller tvärt om. Det fanns nån historia från gångna tider om den sura korvbiten som man flyttade undan efterhand som som man åt av enbart brödet. Korvskivan måste räcka till flera smörgåsar - om man nu hade råd att ha smör på det torra brödet. Ett av min morfars älsklingsuttryck var; "Jag äter hellre själv, än jag ser mina barn svälta" Även ett av min fars favorituttryck. Har aldrig hört det från annat håll tills nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2014 Ett av min morfars älsklingsuttryck var; "Jag äter hellre själv, än jag ser mina barn svälta" Även ett av min fars favorituttryck. Har aldrig hört det från annat håll tills nu. Varifrån var din far? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 27 November , 2014 Ett av min morfars älsklingsuttryck var; "Jag äter hellre själv, än jag ser mina barn svälta" Även ett av min fars favorituttryck. Har aldrig hört det från annat håll tills nu. Varifrån var din far? Från Ammerön utanför Östersund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 November , 2014 (redigerade) Ett av min morfars älsklingsuttryck var; "Jag äter hellre själv, än jag ser mina barn svälta" Även ett av min fars favorituttryck. Har aldrig hört det från annat håll tills nu. Varifrån var din far? Från Ammerön utanför Östersund. Min morfar var från Väjern - ett litet samhälle strax norr nuvarande Kungshamn. Ett vägavstånd på mer än 75 mil till Östersund. Morfar var född 1902 och jag hörde nog uttrycket första gången i mitten på 1950-talet. Redigerad 28 November , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 3 December , 2014 (redigerade) Ett av min morfars älsklingsuttryck var; "Jag äter hellre själv, än jag ser mina barn svälta" Även ett av min fars favorituttryck. Har aldrig hört det från annat håll tills nu. Varifrån var din far? Från Ammerön utanför Östersund. Min morfar var från Väjern - ett litet samhälle strax norr nuvarande Kungshamn. Ett vägavstånd på mer än 75 mil till Östersund. Morfar var född 1902 och jag hörde nog uttrycket första gången i mitten på 1950-talet. Ska försöka komma ihåg att fråga min far varifrån det kommer. Vet inte när jag hörde det första gången då jag är "uppväxt" med det. Redigerad 3 December , 2014 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 13 December , 2014 Aldrig hört uttrycket förr men... herrejössesjäwwlaamalia... Underbart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 December , 2014 Aldrig hört uttrycket förr men... herrejössesjäwwlaamalia... Underbart! "Nej mycket skall man höra innan öronen ramlar av" I går kväll satte frugan fram en burk med ingefärsmarmelad. Den hamnade naturligtvis uppe på osten, trotts att det blåste kulingvindar - ute. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 20 September , 2015 Har kokt marmelad på björnbär i helgen, Den såg väldig läcker ut med sin mörk lila färg när den smetats ut på en skiva kritvit getost, och smaken var än bättre den var gudomlig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 21 September , 2015 Under osten. :-) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 9 Januari , 2016 Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 9 Januari , 2016 Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 9 Januari , 2016 Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka. Fast om du lägger marmeladen först under brödet, och sedan osten så behöver du inte vända mackan upp och ner för att få det att funka. Rätt laminerad funkar mackan på alla håll och i alla väder ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 9 Januari , 2016 Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka. I teorin är det kanske godare och bättre att göra som Amanda31 gör. I praktiken tror jag det är svårt att få osten att fastna under brödet varför det är risk att ost och marmelad lossnar och kladdar ner durken. Bättre då att först lägga marmeladen under brödet och sedan klistra fast osten mha. marmeladen. Jag tror jag tyckte tvärtom förra året... ...marmeladen längst bort från brödet. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 9 Januari , 2016 Enklaste sättet att lösa problemet är väl att göra en dubbelmacka med marmelad-ost-marmelad mellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 9 Januari , 2016 Nu får du nog mothugg Riro. Vissa vill ju ha marmeladen närmst brödet, så de tycker säkert att ditt förslag är bra. De som vill ha osten närmast brödet kommer även fortsättningsvis vara missnöjda. Så här tror jag det ska se ut för att alla ska vara lika nöjda eller missnöjda. Bröd Ost Marmelad Ost Marmelad Bröd Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 9 Januari , 2016 Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka. Fast om du lägger marmeladen först under brödet, och sedan osten så behöver du inte vända mackan upp och ner för att få det att funka. Rätt laminerad funkar mackan på alla håll och i alla väder ;-) Sant. :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 9 Januari , 2016 Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka.I teorin är det kanske godare och bättre att göra som Amanda31 gör. I praktiken tror jag det är svårt att få osten att fastna under brödet varför det är risk att ost och marmelad lossnar och kladdar ner durken. Bättre då att först lägga marmeladen under brödet och sedan klistra fast osten mha. marmeladen. Jag tror jag tyckte tvärtom förra året... ...marmeladen längst bort från brödet. Mackey Det är ju just därför man bör vända mackan upp och ner innan man lägger på osten. Annars skulle ju osten ramla ner på durken innan man hinner få dit marmeladen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 9 Januari , 2016 Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka.I teorin är det kanske godare och bättre att göra som Amanda31 gör. I praktiken tror jag det är svårt att få osten att fastna under brödet varför det är risk att ost och marmelad lossnar och kladdar ner durken. Bättre då att först lägga marmeladen under brödet och sedan klistra fast osten mha. marmeladen. Jag tror jag tyckte tvärtom förra året... ...marmeladen längst bort från brödet. Mackey Det är ju just därför man bör vända mackan upp och ner innan man lägger på osten. Annars skulle ju osten ramla ner på durken innan man hinner få dit marmeladen. Ok, för mig var det inte helt tydligt att man allra först skulle vända på brödskivan och sedan lägga pålägget på undersidan som då är uppåt. Det beror säkert på att min erfarenhet av kombon marmelad och ost är klart begränsad eftersom jag köper god marmelad och god ost som inte behöver blandas. Jag vet, jag har fel, men jag tycker faktiskt så. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 9 Januari , 2016 Jag har en annan fundering. Vad är rätt på en skinkmacka, ska osten var över eller under skinkan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 9 Januari , 2016 Nu får du nog mothugg Riro. Vissa vill ju ha marmeladen närmst brödet, så de tycker säkert att ditt förslag är bra. De som vill ha osten närmast brödet kommer även fortsättningsvis vara missnöjda. Så här tror jag det ska se ut för att alla ska vara lika nöjda eller missnöjda. Bröd Ost Marmelad Ost Marmelad Bröd Mackey Nja, frågan var väl om marmeladen skulle vara ovan eller under osten. På mitt sätt så blir det bägge alternativen hur man än vänder mackan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 9 Januari , 2016 Har aldrig marmelad på mackan, däremot ofta rödbetssallad. Denna läggs mellan brödet och osten/skinkan. Om pålägget är leverpastej läggs rödbetssalladen överst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Januari , 2016 Och osten på pizzan över/under resten? varma mackan dito? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 9 Januari , 2016 Jag har en annan fundering. Vad är rätt på en skinkmacka, ska osten var över eller under skinkan? Det har absolut ingen betydelse, men tomaten ska vara ovanpå skinkan annars sprutar den ut eftersom skinkan är hårdare än tomaten. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser